23
اسفند
1395
 

28 راه برای نوشتن محتوای اثرگذار بر سئو

1 رای    میانگین 5 از 5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!
 

سئوی نوین به معنای نوشتن محتوایی با کیفیت بالاست. یک محتوای عالی بنویسید و افزایش رتبه‌ی سایت‌تان را در یک گام فوق‌العاده ببینید. اگر این موضوع را دستِ‌کم بگیرید، دچار رکود خواهید شد. وب‌سایت‌ها و بلاگرهای بسیاری بیرون منتظر هستند تا جای شما را بگیرند.

نخستین مشکل بلاگرها یا صاحبان وب‌سایت‌ها با خودِ محتوا آغاز می‌شود. وقتی به ساختارهای بازاری که در آن فعال هستید، آشنا شدید و موضوعاتی را نیز برای تولید محتوا یافتید؛ بایستی نگاه عمیق‌تری به تولید محتوای خوب داشته باشید. این موضوع بیشترین زمان و انرژی شما را در توفان‌های فکری می‌گیرد.

در نیمی از این مقاله قصد داریم درباره‌ی ایده‌های محتوا صحبت کنیم و در نیمی دیگر راه‌هایی را که محتوای شما را برای بهبود وضعیت سئوی‌تان بهینه می‌کند، مطرح می‌کنیم. در این مطلب شما درمی‌یابید که چگونه یک محتوای بسیار عالی بنویسید در عین حال به شما می‌گوییم که برای اطمینان از موفقیتِ محتوای خود به چه چیزهایی نیاز دارید.

 

1- ایجادِ محتوا

توصیه می‌کنیم یک فایل اکسل در کامپیوتر خود ایجاد و ایده‌هایی که به ذهن‌تان می‌رسد در آن جمع‌آوری کنید؛ یکسال یا بیشتر طول می‌کشد تا شما بتوانید موضوع در خور یک محتوا را فقط ظرف چند ساعت پیشنهاد کنید. بهتر است که همه‌ی آن را در یک جا جمع‌آوری کنید تا این‌که نیمی از آن‌ها را فراموش کنید. نوشته‌ای که شامل موضوع، عنوان بالقوه، کلمات کلیدی هدف و لینک‌هایی برای ارجاع هستند؛ بهترین نقطه برای شروع‌ کارند. شما می‌توانید این مطالب را برای هر هدفی که دارید، استفاده کنید.

 

2- لیستی از کلمات کلیدی ایجاد کنید

لیست کلمات کلیدی

فقط سعی کنید عبارات رایج و عمومی که به کسب و کار شما مرتبط است، لیست کنید. شما می‌توانید از Google Keyword planner و یا نرم‌افزارهای دیگر با عناوین مختلف استفاده کنید. نرم‌افزارهایی که به تجزیه و تحلیل کلمات کلیدی می‌پردازند بسیارند؛ سعی کنید دو تا سه تا از آن‌ها انتخاب کرده و داده‌های آن را جمع‌آوری کنید. تا زمانی‌که مشغول کلماتِ‌ کلیدی هستید، کارمندان و یا مشاوران خود را استخدام کنید تا به ایده‌ها وزن بیشتری بدهند.

 

3- کلمات کلیدی را بررسی کنید

تا این‌جا شما لیستی طولانی از کلمات کلیدی دارید و می‌توانید آن‌ها را در سایت‌هایی چون Ubersuggest وارد کرده، کلمات بی‌شمار و مختلفی در رابطه با کلمات کلیدی دریافت می‌کنید.

کلمات کلیدی

تعدد کلمات کلیدی ارائه شده با نرم‌افزارها و سایت‌های این‌ چنینی دست شما را برای تولید یک محتوای عمیق باز خواهد کرد.

 

4- به فکر موضوعاتی با سطح متوسط باشید!

برخی موضوعات بسیار ساده و ابتدایی هستند و رسیدن به آن‌ها نیازمند بررسی پیچیده‌ای نیست. مثلاً «مبانی سئو» و یا «چگونه یک آگهی با گوگل ادوردز1 بسازیم؟». محتوای این موضوعات را به سادگی می‌توانید در بسیاری وبلاگ‌های دم دستی‌ در اینترنت بیابید؛ فقط باید سعی کنید مطلب را طوری بنویسید که بهتر از مطالب رقبا، موضوع را پوشش دهد. 

موضوعات سطح میانی یا متوسط کمی از موارد بالا پیشرفته‌تر هستند؛ اما آن‌ها هم نیازمند دانش بسیار عمیق در زمینه‌ی موضوع نیستند.

 

5- مطالب رقبا را بررسی کنید!

شنیده‌اید که می‌گویند: «هرکاری که تو بتوانی انجام دهی، من بهتر می‌توانم!»؟ این فلسفه‌ای‌ست که شما در SEO باید به‌کار ببرید. مدام رقبایتان را تحت‌نظر بگیرید و ببینید آن‌ها چه مطالبی می‌نویسند.

 search engine

 اگر موضوعی که رقبا نوشته‌اند، اختصاصی نیست و ارتباطی به برند شخصی آن‌ها ندارد؛ شما هم می‌توانید همان موضوع را پوشش دهید. همان کاری را انجام دهید که آن‌ها انجام می‌دهند اما بهتر و ارزشمندتر. همین کار ترافیک و رتبه‌ی سایت شما را بهبود می‌بخشد. حتی شما می‌توانید از مراجع آن‌ها هم استفاده کنید.

 

6- نکات مورد نیاز کاربران را شناسایی کنید

یکی دیگر از منابع بالقوه ایده‌های محتوا، مخاطبین شما هستند. به کاربران‌تان فکر کنید و نیازهای ارسالی‌شان را، همین‌طور ویژگی‌هایی که به دنبالش هستند و مسائلی که به طور روزمره با آن‌ها مواجه می‌شوند را طبقه‌بندی کنید. این نکات همان نکته‌های حیاتی و اساسی در زمینه تولید محتوا هستند. 
زمانی که یک کاربر صرف می‌کند تا درباره موضوعی اطلاعات کسب کند و موفق نمی‌شود؛ درست همان موضوعی‌ست که شما باید روی آن مانور بدهید. موضوعاتی که می‌دانید مردم کمتر به اطلاعات آن دسترسی دارند، دقیقاً مواردی هستند که می‌توان در موردشان تولید محتوا کرد؛ این موضوعات رفته رفته وب‌سایت شما را به یک منبع قابل اعتماد برای کسب اطلاعات سودمند تبدیل خواهد کرد.

 

7- برای عمیق‌تر نوشتن موضوعات را بسط دهید

هر موضوعی را که پوشش داده‌اید باز هم می‌توانید عمیق‌تر به آن فکر کنید. به جای پوشش محتوای سطحی، به این موضوع بپردازید که چرا سطحی‌نگری در این موضوع اتفاق می‌افتد. داده‌ها را مرور و دلایلی که پشت این مساله هست را بررسی کنید.
هر زمان که متنی را مطالعه کردید و در پایان با سئوالات بدون پاسخی روبه‌رو شدید، این‌جاست که فرصت بررسی عمیق‌تر موضوع نصیب‌تان شده است.

 

8- عناوین را برای پوشش محتوای بیشتر گسترش دهید

نقطه‌ی مقابل پوشش یک موضوع به صورت عمیق این است که موضوع را حفظ کنید اما عمیق‌تر و همراه با اطلاعات بیشتر بنویسید. مثلاً زمانی که محتوایی را می‌بینید که 10 نکته برای نوشتن محتوای مناسب سئو نوشته‌است، شما سعی کنید مطلبی بنویسید با 25 نکته. این کار محتوای شما را ارزشمندتر خواهد کرد و اطلاعات مشابه و در عین حال گزینه‌های بیشتری را ارائه می‌دهد.

 

9- عنوان‌های بدبینانه2 خلق کنید

تا به حال پست‌هایی را دیده‌اید که به طور عمومی در حالت‌های مختلف بین مردم رواج پیدا می‌کند و غالباً بازدید هم نمی‌شوند؟ برای مثال بیشتر پست‌ها و مطالبی می‌نویسند در مورد این‌که چطور فیس‌بوک می‌تواند برای بازاریابی اجتماعی (فضای مجازی) مفید باشد؟ در این حالت اگر شما مطلبی با عنوان «تا چه اندازه فیس‌بوک برای بازاریابی مضر است؟»، بنویسید، موفق خواهید شد. همه‌ی توجه‌ها به سمت موضوع نخست است و وقتی کاربران با عنوان شما روبه‌رو می‌شوند برای‌شان خواندن مطلب شما جذاب است.  گاهی مخالفت با جو حاکم و مطالبی که به‌صورت عمومی میان کاربران شایع شده راهی‌ست برای افزایش بازدید وب‌سایت‌تان. وقتی عنوانی جنجالی برخلاف عنوان عمومیِ رایج در میان مردم انتخاب کردید، سعی کنید با دلایل مستند، عکسِ عنوان‌تان را اثبات کنید!

 عنوان‌های بدبینانه

این‌کار تمرین مناسبی‌ست و به شما آموزش می‌دهد تا از زاویه‌ی دیگری به موضوعات نگاه کنید و در  این شرایط بهتر می‌توانید پی به حقیقت ببرید. در نهایت می‌توانید محتوا را چنین جمع‌بندی و به پایان برسانید که: «اشتباه می‌کنید! فیس‌بوک ابزار فوق‌العاده‌ای‌ست.»

 

10- لیست درست کنید

لیست‌ها همیشه خوبند. کنار هم قرار دادن یک‌سری سرفصل‌ها همیشه جذاب است. آیتم‌هایی در کنار هم لیست می‌شوند و در مورد هر یک توضیحی ارائه می‌شود. تعداد بی‌شماری بازدید کننده به سمت این‌گونه مطالب جذب می‌شوند. مطلبی که پیش روی شماست (27 نکته برای نوشتن محتوای اثرگذار در سئو) یکی از این مطالب است. شما آن را برای مطالعه انتخاب می‌کنید چون به دنبال راه‌های نوشتن محتوای مناسب سئو می‌گردید و هر چه تعداد این راه‌‌ها بیشتر باشد، نظر شما را به‌عنوان مخاطب بیشتر جلب می‌کند.

 

11- محتوای موجود در بازار و صنعت را بهبود دهید

شما همیشه مجبور نیستید خودتان از ابتدا یک محتوا بنویسید تا مورد توجه کاربران قرار گیرد. مطالب بسیار خوبی در وب‌سایت‌ها و وبلاگ‌ها هست که بیشتر آن‌ها را افراد خبره، متخصص و حرفه‌ای در یک موضوع نوشته‌اند؛ حقه‌ی ما این‌ است که از محتوای آن‌ها استفاده کنیم. اشتباه نکنید! اصلاً لازم نیست از روی ‌آن‌ها کپی کنید و یا عین مطالب آن‌ها را با همان عنوان در وب‌سایت‌تان قرار دهید. کافی‌ست لیستی از موضوعات مرتبط را کنار هم قرار دهید با این عنوان: «بهترین‌های بازار در هفته‌ای که گذشت». این پست مدت طولانی می‌تواند مورد بازدید قرار گیرد. وقتی بهترین‌ِ بهترین‌ها را در کنار هم جمع کنید، دیگران را برای بازدید از وب‌سایت‌تان و خواندن مطالب‌تان ترغیب خواهید کرد.

 

12- چیزی را آموزش دهید

چیزی که همیشه مردم دوست دارند بدانند، چگونگی انجام یک کار است (استفاده از قالب …How to). ممکن است شما مطالبی در زمینه آموزشی داشته‌ باشید و این محتوا برای بازدید عموم نباشد و تنها کسانی که عضو شبکه‌ی شما یا مشتری شما هستند می‌توانند آن‌ها را بخوانند. چرا این مطالب را برای همه نمایش نمی‌دهید؟ اگر دست و دلبازانه مطالب مفید و آموزشی خود را در اختیارشان بگذارید مردم از شما متشکر خواهند شد.

 متای توضیحات

اجازه دهید این‌گونه مطالب راحت‌تر در اختیار عموم قرارگیرد. بگذارید کاربران در سرچ گوگل به این محتوا دسترسی پیدا کنند. اهمیتی ندارد که تا چه اندازه دسترسی به محتوای وبلاگ یا وب‌سایت شما آسان باشد.

 

13- افسانه‌های آن صنعت را رد کنید!

هر صنعتی برای خودش افسانه‌ها، قهرمان‌ها و خطاهای عمومی دارد که افرادش مرتکب شده‌اند. بهترین خوراک برای نوشتن همین موضوعات است. به این عنوان خوب دقت کنید: «افسانه‌های سئو»، Moz این محتوا را منتشر کرده‌ است. این پست بی‌نظیر است و بسیاری از عناوین پایه‌ای را پوشش داده در عین حال اطلاعاتی را نیز به خواننده منتقل می‌کند. این موضوعات دقیقاً مطالبی هستند که شما باید به سراغ‌شان بروید.

 

14- محتوایی را بگیرید و فرمت آن را عوض کنید

یک منبع خوب برای نوشتن محتوای جدید در وب‌سایتِ شما می‌تواند همان مطالب قدیمی‌تان باشد!

منتظرید، چرا؟ نمی‌خواستید دو تا مطلب عین هم داشته‌ باشید؟ بسیار خوب، لازم نیست عین هم باشند. اگر شما محتوای قدیمی وبسایت‌تان را مجدداً کپی کنید، در این حالت دو محتوای یکسان دارید؛ اما اگر مطالب پربیننده خود را که هنوز مورد توجه است در قالب‌های دیگر مثلاً اینفوگرافیک، عرضه کنید، تکراری نخواهند بود. مطالب جذاب خود را به صورت فیلم در یوتیوب، پادکست، کتاب الکترونیکی و... تبدیل کنید. تا آن‌جایی که می‌توانید از محتوای تولیدی‌تان نهایت استفاده را ببرید.

 

15- مکانیک سئو

وقتی محتوای‌تان را نوشتید باید اطمینان حاصل کنید برای جستجو بهینه‌سازی شده است. برخی تکنیک‌ها و ترفندهای عمومی در اینترنت هستند و برخی به ویژگی‌های منحصربفرد هر پست برمی‌گردند. قواعد را به‌صورت چک‌لیست درآوردید، آن‌ها را برای مطلب ایجاد شده مرور نمائید تا از وجود همه‌ی آن‌ها اطمینان حاصل کنید.

 

16- مطمئن شوید قواعد ادبی و نگارشی رعایت شده‌اند

این موضوع به ندرت از نظر نوشته‌های آنلاین با اهمیت تلقی می‌شود. غلط‌های املایی، ایرادات نگارشی و نقایص دستورزبان همگی یک ساختار ضعیف نوشتاری را ایجاد می‌کنند و موجب شکل‌گیری محتوای ضعیفی خواهند شد. همین موضوع باعث می‌شود کاربران و مخاطبان وبلاگ و یا وب‌سایت شما، اعتمادشان را نسبت به آنچه ارائه می‌دهید از دست بدهند. خواه هدف شما در محتوای آنلاین‌تان ایجاد رشد، تغییر، فروش و یا هر چیز دیگری باشد، بی‌اعتمادی کاربران کار را برای شما سخت خواهد کرد. اگر این نکته را دست‌کم بگیرید، اعتبار برند و وبلاگ شما کاملاً زیرسئوال برود.

 

17- پست‌های طولانی بنویسید

تعداد کاراکترهای ایده‌آل برای یک محتوای خوب در سایت بین 2000 تا 3000 است.

 content length

 در کتاب‌های الکترونیکی این مقدار می‌تواند بیشتر هم باشد؛ اما این کتاب‌ها از طریق سرچ گوگل مخاطبین خود را نمی‌یابند! اگر محتوای شما کمتر از 2000 کلمه است، بنظر می‌رسد شما نسبت به توسعه و بسط متن خود اقدام کنید. اگر زیر 500 کلمه است، احتمال زیاد محتوای شما خیلی کوتاه‌تر از آن است که معنادار باشد. اگر متن شما بیش از 4000 کلمه باشد، در این صورت لازم است تا آن را در دو قسمت ارائه کنید. با ارائه متن در دو قسمت از ظرفیت‌های محتوای‌تان نهایت استفاده را خواهید برد.

 

18- عنوان صفحه3 را بهبود دهید

عنوان متا همان موضوع آبی‌رنگی‌ست که افراد در نتیجه سرچ گوگل می‌بینند. بسیار مهم است که با اطلاعات با ارزشی همراه باشد. اگر عنوان متا با نام برندتان آغاز شود و اطلاعات ارزشمند کمی را در برداشته‌باشد؛ این مسئله نتایج شما را برای جذب مخاطب بسیار غیر جذاب خواهد کرد.

 

19- توضیحات متا را بهتر بنویسید

توضیحاتی که در بخش متا می‌نویسید تاثیر بسیاری در جلب کردن توجه کاربران و افزایش نرخ کلیک بر روی آدرس سایت در سرچ گوگل دارد.

 توضیحات متا

اگر شما قسمت مربوط به متای توضیحات را پر نکنید و چیزی ننویسید، گوگل خودش این‌کار را خواهد کرد. معمولاً گوگل اولین جملات نوشته شده در متن اصلی‌تان را به عنوان متا وارد می‌کند. اما اگر خودتان توضیحات متا را بنویسید مسلماً در اثربخشی بیشتر متا تاثیر خواهید گذاشت. افزایش نرخ کلیک باعث افزایش نسبت CTA می‌شود.

در وبلاگ همورا مطلبی با عنوان «همه چیز درباره متای توضیحات سایت» نوشته شده که خواندن آن را به شما توصیه می‌کنیم.

 

20- به‌طور طبیعی کلمات کلیدی را بیان کنید

هیچ چیزی بیشتر از کلماتی بی‌معنی و غیرمرتبط نمی‌تواند یک محتوا را نابود کند. مثلاً اگر شما مطلبی در مورد سئو در محدوده‌ی شهر شیراز می‌نویسید، لازم نیست تا در هر پاراگراف این عبارت را تکرار کنید. گوگل می‌داند که شما در شیراز هستید. همچنین با توجه به عنوان و متن اصلی گوگل می‌داند که شما متنی درباره خدمات سئو می‌نویسید؛ بنابراین لزومی ندارد در هر 1000 کلمه 15 بار این جمله را تکرار کنید.

ایده‌هایی که در مورد افزایش نوشتن کلمات کلیدی در متن هستند، دور بریزید. تا زمانی که شما مطلبی مرتبط با عنوان نوشته شده می‌نویسید لزومی ندارد بر روی کلمات کلیدی به‌شکلی غیر عادی تمرکز کنید.

 

21- از به‌کاربردن تکنیک‌های کلاه‌برداری از گوگل بپرهیزید

تکنیک‌های کلاه‌برداری آن‌هایی هستند که ما تصور می‌کنیم ممکن است با انجام آن‌ها باعث دور زدن گوگل بشویم. مثلاً گذاشتن لینک در سایت‌های spam، پول دادن به بازدیدکننده‌ها به ازای ثبت کامنت و... که این روزها، برخی شرکت‌های سئو کار برای این که بتوانند به تعهدات خود در افزایش آمار وب‌سایت شما برسند، گاه‌گاهی دست به این نوع کارها می‌زنند. ما در شرکت همورا تماس‌هایی داریم که ادعا می‌کنند افراد یا شرکت‌هایی قول‌های عجیبی در خصوص لینک اول شدن در گوگل را به آن‌ها می‌دهند. این ترفندهای سئو، ممکن است در کوتاه مدت اثرات خوبی بگذارند اما در میان مدت و درازمدت اثرات غیرقابل جبرانی را رقم خواهند زد. توصیه اکید داریم که با آگاهی از آن‌ها بپرهیزید.

 

22- لینک‌های داخلی ایجاد کنید

اطمینان حاصل کنید کلمات و یا عباراتی را در متن به مطالب دیگر وب‌سایت‌تان لینک کرده‌اید.

 تور قشم

 اگر شما متن تازه‌ی خود را به متون قدیمی‌تان لینک کنید و یا حتی مطالب قدیمی‌تان را با ترفندهای گفته شده مجدداً مطرح کنید، این امکان را به کاربران می‌دهید تا بیشتر سایت شما را بگردند و از دور و اطراف وب‌سایت‌تان باخبر شوند.

 

23- به منابع لینک کنید

هر زمانی که داده‌ یا آماری را گزارش می‌کنید، به یک منبع معتبر لینکش کنید. شما همواره باید برای کسب اعتبار تلاش کنید و این اعتبار را از همان جایی که هست بدست آوردید. از همه‌ی این‌ها مهمتر دانشی‌ست که در اختیار شما قرار می‌گیرد، حال شما می‌دانید درباره‌ی چه چیزی بحث می‌کنید. اگر شما درباره‌‌ی نتایج آماری بدون ذکر منبع آن حرف بزنید، کسی به شما اطمینان نخواهد کرد. چنان‌چه از منبع معتبری نقل‌قولی بیاورید، دیگران راحت‌تر اعتماد خواهند کرد.

 

24- از گرافیک و سرفصل گذاری استفاده کنید

تقسیم‌بندی محتوا برای خوانا بودن آن در فضای آنلاین بسیار ضروری‌ست. وجود سرفصل و عکس هر دو باعث بهبود کیفیت متن و خوانایی آن می‌شوند. محتواهایی که در قالب لیست ارائه می‌شوند-همانند متن حاضر-از سرفصل‌های بسیاری تشکیل می‌شوند. برای متن‌های طولانی‌تر که به‌صورت لیست نیستند نیز می‌توان از عکس برای افزایش کیفیتش استفاده کرد.

 

25- محتوا را برای کاربران تلفن‌همراه بهینه‌سازی کنید

امروزه در دسترس بودن در قالب تلفن‌های همراه و بر روی موبایل فاکتور جستجوی بسیار مهمی است. این موضوع نشان‌دهنده‌ی تعداد بسیار زیاد کاربرانی‌ست که از تلفن همراه برای سرچ استفاده می‌کنند.

 طراحی سایت

گوگل این فاکتور را به‌عنوان شاخصی اصلی در رتبه‌بندی‌اش در نظر می‌گیرد. علاوه بر این معنی‌اش این است که افراد بیشتری قادرند سایت شما را ببینند و آن را با دیگران به اشتراک بگذارند.

 

26- خود را معرفی کنید

شما چه کسی هستید که این مطالب را عنوان می‌کنید؟ این سئوال را پاسخ دهید. سیگنال‌های اجتماعی به توصیف این مساله کمک می‌کنند چون آن‌ها نشانه‌هایی برای تایید یا رد شما هستند. این مساله در مورد رضایت‌نامه، گواهینامه و... نیز صدق می‌کند. مرور مطالب پیشین تا حدود زیادی در همین حوزه قرار می‌گیرند. کامنت‌ها می‌توانند تاثیر مثبت یا منفی داشته باشند. شما حتی می‌توانید از لوگوی شرکتی که برای آن کار می‌کنید استفاده کنید.

 

27- هاب‌های قدرتمند بسازید

اگر شما درباره‌ی یک مطلب محتوای بسیاری تولید کرده‌ باشید، می‌توانید یک قطب قدرتمند در آن موضوع ایجاد کنید. قطب مانند جدولی غنی از محتوای بسیار زیادی است که به صفحات گوناگون شما لینک شده‌اند. این‌کار به کاربران فرصت می‌دهد تا در سایت شما بچرخند و در عین حال صفحه‌ی شما مانند یک درگاه یا قطب قوی مجموعه‌ای از مطالب و لینک‌های مرتبط با آن‌ها را در خود جای داده‌ است.

 

28- در کلاس‌های آموزشی شرکت کنید

برای حضوری پرقدرت در دنیای تولید محتوا باید آموخته‌هایتان را گسترش دهید. در همین راستا شرکت در کلاس‌های آموزشی تولید محتوا می‌تواند راهگشای خوبی در رسیدن به مقصود باشد. یکی از خدمات شرکت همورا برگزاری دوره‌های بازاریابی محتوا یا دیجیتال برندینگ می‌باشد. در این دوره با استراتژی‌های مختلف تولید محتوا آشنا خواهید شد. موفق می‌شوید که روال گذشته خودتان را ارزیابی کنید و تصمیم بگیرید که کدام استراتژی برای شما ارزش‌آفرینی بیشتری می‌کند. 

 

 

Google Adwords1

Devil Advocate2: شخصی که در مذاکرات نقش مخالف را می‌گیرد و مدام سئوال مطرح کرده و بدبینانه و موشکافانه به موضوع نگاه می‌کند.

3عنوان متا یا Meta title

 

منبع: برگرفته از seoblog.com

مطالب بر اساس تگ‌ها
مطالب برگزیده
بهینه سازی سایت و سئو
بزرگترین آرزوی هر سایت، این است که بازدیدکننده‌های مختلفی از طریق موتورهای جستجو، بتوانند به راحتی آن را بیآبند و از طرفی آرزوی تمام شرکت‌هایی که قسمتی یا تمامی کسب و کار خود را از طریق اینترنت و سایت خودشان دنبال می...
اطلاعات بیشتر
دوره آموزش دیجیتال مارکتینگ
از دو دهه پیش تا کنون، دیجیتال مارکتینگ با تکنیک‌، ابزارها و مفاهیم گسترده‌اش توانسته در جهان صنعت و تجارت تغییرات گسترده‌ای ایجاد کند. اگر صاحب کسب و کاری هستید و یا به دنبال حرفه‌ای پایدار و درآمدزا می...
اطلاعات بیشتر
بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
گر به صد منزل فراق افتد میان ما و دوست/ همچنانش در میان جان شیرین منزلست (سعدی)