13
تیر
1396
بهنام اسلمی
بهنام اسلمی
 

20 دقیقه تا بیست‎ترین رزومه

1 رای    میانگین 5 از 5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!
 

دوست دارید شما صاحب بهترین رزومه باشید؟ بیست دقیقه وقت بگذارید و این مطلب را بخوانید. تا از نقش کلیدی و قدرتمند یک رزومه خوب در آینده شغلی و تحصیلی با ذکر نکاتی کاربردی آگاه شوید. می‎خواهید رزومه‎ای موثر و کارا بنویسید؟ در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

1- تصمیم بگیرید

کارفرمایان برای آنکه بتوانند در وقت و هزینه‌ها صرفه‌جویی کنند، ترجیح می‌دهند قبل از دیدن شما رزومه‌تان را بخوانند. این موضوع درباره دانشگاه‌هایی هم که از شما رزومه می‌خواهند صدق می‌کند. آنها از روی رزومه تصمیم می‌گیرند که شما برای مجموعه آموزشی آنها مناسب هستید یا نه؟
حتی اگر حالا هم هیچ تصمیمی برای کار کردن، تغییر شغل یا ادامه تحصیل ندارید، داشتن یک رزومه آماده هیچ ضرری ندارد بلکه می‌تواند بازگو کننده‌ی نقاط قوت و ضعف شما باشد. تصمیم به آماده‌سازی یک رزومه به شما کمک می‌کند که به ‌یاد آورید چه توانایی‌ها و مهارت‌هایی داشته، چه مدارکی دارید و چه دوره‌هایی را گذرانده‌اید. ضمنا ممکن است ناگهان از یک موقعیت خوب با خبر شوید که به دلیل عدم داشتن رزومه آماده آن‌ را از دست بدهید.

 

2- آماده شوید

به تمام گذشته‌ی کاری، تحصیلی و هر موضوع جالب دیگری که می‌تواند برای کارفرمای مقصدتان مهم باشد فکر کنید. سال‌هایی که درس خوانده‌اید، شغل‌های گوناگونی که داشته‌اید و حتی ورزش‌هایی که می‌کنید را از ذهن بگذارنید و روی یک کاغذ بنویسید.

 

3- تفکیک کنید

ممکن است شما در طول پنج سال ده بار شغل خود را عوض کرده باشید. یا رشته تحصیلی خود را به دلایلی تغییر داده باشید. آیا گفتن تمام این‌ها لازم است؟ این کاملا به خود شما و مقصودی که برایش رزومه می‌نویسید مربوط است. شاید گفتن اینکه بارها و بارها شغلتان را تغییر داده‌اید (حتی اگر تقصیر شما نبوده) برایتان مضر باشد. با توجه به آن‌‌که باید در نوشتن رزومه اصل خلاصه‌نویسی را رعایت کنید، باید اطلاعات ارزشمند را از بقیه تفکیک کنید. رزومه شما درواقع شناسنامه کاری و تحصیلی شماست پس در انتخاب اطلاعات دقت کنید. اگر لازم است از چیزی دست بکشید، تردید نکنید. یک رزومه طولانی همیشه خوب و باب میل نیست.

 

4- دسته‌بندی کنید

بعد از انتخاب دارایی‌های ارزشمندی که می‌توانند به رزومه راه پیدا کنند، آنها را دسته‌بندی و مرتب کنید. چگونه؟ تقریبا می‌توانیم تمام اطلاعاتی که می‌شود در یک رزومه داشت را در گروه‌های زیر جا بدهیم:

 

4-1- تیتر مناسب

قبل از هر اقدامی در بالای صفحه‌ی رزومه‌تان، تیتر مناسبی قرار دهید که شامل نام و نام خانوادگی به صورت پررنگ (Bold) باشد. برای مثال اگر من بخواهم رزومه‌ای بنویسم، در بالای صفحه با این تیتر باید شروع کنم: رزومه‌ی بهنام اسلمی. در زیر همین تیتر عبارت مهمی باید قرار بگیرد. آخرین تاریخ بازنگری رزومه خود را با فونتی کوچکتر و رنگ خاکستری زیر تیتر رزومه بیاورید. به‌عنوان مثال در زیر تیتر رزومه با فونت کوچکتر بنویسید: آخرین بازنگری: 1396/02/12. اگر رزومه را برای شرکتی خاص تهیه کرده‌اید، می‌توانید به این شکل بنویسید: «تاریخ آخرین بازنگری: 1396/02/12- شرکت محترم همورا»

 

4-2- اطلاعات شخصی

برای نوشتن این قسمت این نکات را به‌خاطر بسپارید:

  • تاریخ تولد خود را دقیق بنویسید.

  • آدرس محل زندگی خود را کامل بنویسید و بین عبارت ویرگول بگذارید. (از عباراتی مانند: ساکن غرب تهران استفاده نکنید.)

  • تلفن همراه خود را با فرمت درست بنویسید. فرمت صحیح نوشتن موبایل، ابتدا پیش شماره، سپس سه‌ رقم اول شماره، درج یک فاصله و بعد نوشتن چهار رقم بعدی، مانند: 6789 345-0912 است.

  • تلفن ثابت خود را به شکل صحیح بنویسید. فرمت درست تلفن ثابت، ابتدا پیش شماره، درج چهار رقم اول، درج یک فاصله و نوشتن چهار رقم بعدی، مانند: 6789 2345-021 است.

  • اگر به جایی اطمینان کافی ندارید تا اطلاعات شخصی‌تان را در رزومه‌تان ذکر کنید، اطلاعات شخصی را پاک نکنید، آن جایی که می‌خواستید برایش رزومه بفرستید را حذف کنید!

 

4-3- تحصیلات

نوبت این رسیده است که بگویید چه چیزهایی خوانده‌اید. برای نوشتن این قسمت، نکات زیر می‌تواند کمک کند.

  • از آخرین مدرک تحصیلی که دارید، نوشتن را شروع کنید.

  • محل تحصیل هر مقطع را با نام کامل آنها ذکر کنید.

  • دوره‌های آموزشی مرتبطی را که گذرانده‌اید ذکر کنید. درج مواردی که با شغل یا رشته مورد نظر تطابق ندارد، لازم نیست.

  • اگر برای مقصدی که رزومه‌ی شما را دریافت می‏‌کند حتی سال‌های تحصیل در دبستان هم مهم است، آن ‌را هم بنویسید.

  • طول سال تحصیلتان را حتما ذکر کنید. اگر دوره‌ی تحصیل شما طولانی بوده، سال فارغ‌التحصیلی را بنویسید.

  • اگر خواستید معدل هر مقطع را ذکر کنید، حتما آن‌را روبروی همان مقطع بیاورید.

  • اگر سیستم نمره‌دهی مدرک تحصیلی شما متفاوت است، حتما لینک یا توضیحات کمکی را هم قرار بدهید.

 

4-4- تجربه‌های کاری

تجارب شغلی نقش موثری در بالا بردن جایگاه رزومه شما دارد. آنها را جدی بگیرید و به نکات زیر هم توجه کنید.

  • شغل‌های مرتبط با شغلی که برایش درخواست داده‌اید را بنویسید.

  • طول مدتی که کار کرده‌اید، سمتی که داشته‌اید و دلیل ترک کار معمولا برای کارفرمایان اهمیت دارد. حتی اگر دلایل ترک کار را نمی‌نویسید، آمادگی پاسخگویی درباره این مورد را در روز مصاحبه داشته باشید.

  • برای نوشتن دلایل ترک کارتان از عباراتی مانند: تعدیل نیرو، عدم تطابق حقوق و عدم تطابق با فرهنگ سازمانی استفاده نکنید.

  • ذکر کارهای کوچک و جزئی معمولا نیاز نیست و حتی ممکن است اثر منفی داشته باشد.

  • اگر برگه‌ی رضایت از محل کار قبلی خود دارید، آن‌ را هم ذکر کنید.

 

4-5- مهارت‌ها

اینجا دیگر وقت گفتن از کارهایی است که جدا از تحصیل و کارتان کرده‌اید. مواردی که می‌تواند در شرایط برابر برای انتخاب پرسنل به کارفرماها کمک کند. برای ذکر مهارت‌ها هم برایتان چند نکته داریم.

  • اگر زبان‌های خارجی می‌دانید، اینجا آنها را بیاورید و میزان تسلط خود را هم ذکر کنید.

  • در استفاده و انتخاب کلماتی مانند: «تسلط»، «آشنایی»، «توانایی» و «شناخت» برای شرح مهارت‌هایتان بسیار دقت کنید.

  • مدتی که برای کسب آن مهارت‌ها صرف کرده‌اید را ذکر کنید.

  • اگر مدرکی را بابت کسب آن مهارت دریافت کرده‌اید، حتما به آن اشاره کنید.

 

4-6- اهداف شغلی یا تحصیلی

شما چرا می‌خواهید اینجا کار کنید؟ چرا این دانشگاه را انتخاب کرده‌اید؟ اگر درخواست شما را رد کنند چه‌کار می‌کنید؟ این‌ها سوالاتی است که ممکن است کارفرما درباره‌ی شما از خودش بپرسد. پس بهتر است پاسخی هم برای این بخش داشته باشید.

  • از علاقه‌مندی‌هایتان به کار یا رشته‌ای که برایش تقاضا داده‌اید بگویید.

  • از مهارت‌هایی که در صورت پذیرفته شدن خواهید آموخت بنویسید.

  • بگویید در سیستم کاری یا آینده‌ی آنها چه دیده‌اید که می‌خواهید جزئی از مجموعه‌‌شان باشید.

 

4-7- سایر اطلاعات

این قسمت اختیاری است. اگر چیزی از قلم افتاده و نتوانسته‌اید آن ‌را در قسمت‌های دیگر جا بدهید، اینجا برای شماست. برخی از مواردی که می‌توانید به آنها اشاره کنید، به شرح زیر هستند.

  • جوایز، تندیس‌ها، تشویق‌ها و لوح‌های تقدیر

  • عضویت در گروه‌ها و انجمن‌ها (اینجا هم رعایت اصل ارتباط داشتن موضوعات را به یاد داشته باشید.)

  • مقالات، کتاب‌ها و سایر مکتوباتی که شما منتشر کرده‌اید یا در اجرای آن همکاری داشته‌اید.

 

4-8- علایق گوناگون

شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید این قسمت از رزومه‌ها اسرار مهمی از شخصیت و روحیات شما آشکار می‌کند. اینکه اوقات فراغت‌تان را چگونه می‌گذارنید. به چه فیلم‌ها یا کتاب‌هایی علاقه دارید و یا حتی چه ورزشی می‌کنید. به‌عنوان مثال اگر قرار است در شرکتی کار کنید که کارگروهی برای آنها اهمیت دارد، نوشتن علاقه‌مندی به ورزش‌های انفرادی مانند شنا، نمی‌تواند مناسب باشد.

 

4-9- معرفین شما

چه کسانی صحت اطلاعات شما را تایید می‌کنند. تقریبا برای تمام دانشگاه‌های معتبر سراسر جهان و کارفرمایان این بخش بسیار مهم است. برای نوشتن این قسمت هم موارد زیر را در نظر بگیرید.

  • نام اساتید، مرتبه دانشگاهی، ایمیل و گاهی نوشتن تلفن آنها ضروری است.

  • اگر فردی به ‌عنوان معرف را به رزومه اضافه کردید، حتما خود آن شخص را در جریان بگذارید.

  • اگر از محل کار قبلی خود به عنوان معرف استفاده می‌کنید، گرفتن برگه‌ی رضایتمندی از آنها ضروری است.

 

با چه ترتیبی اطلاعات را بنویسیم؟

برای این قسمت نمی‌توانیم یک نسخه جامع بپیچیم. درواقع باید به اطلاعاتی که دارید وزن بدهید و مطالب‌تان را طبقه‌بندی کنید.
به‌خاطر بسپارید که دلیلی ندارد فقط یک رزومه داشته باشید و آن‌ را برای همه‌ جا ارسال کنید. بلکه با توجه به اطلاعاتی که از سمت کارفرما دریافت می‌کنید، رزومه شما ممکن است دست‌خوش تغییراتی بشود. برخی از موارد ممکن است حذف، اضافه یا ویرایش شوند و ترتیب قرارگیری آنها تغییر کند.

 

قوانین فنی نگارش

بسیاری از کارفرماها و مصاحبه کننده‌ها به‌ جز نوشته‌های رزومه‌تان به چیزهای دیگری هم توجه می‌کنند. نکاتی که اگر آنها را به‌کار بگیرید نشان‌دهنده آگاهی و دانش شماست.

  • سعی کنید کمتر از الگوهای رایج در اینترنت استفاده کنید. خودتان در برنامه‌ی Word به‌صورت مرتب و با فونت و سایز مناسب رزومه‌تان را بسازید.

  • بهتر است صفحات را کادربندی نکنید.

  • در پایین هر صفحه، شماره‌ی آن صفحه از مجموع کل صفحات را بنویسید. برای مثال 2/5 نشان‌دهنده صفحه‌ی شماره‌ی 2 از کل 5 صفحه‌ی رزومه می‌باشد.

 

سخن آخر

به‌عنوان آخرین نکات در نوشتن رزومه موارد زیر را هم در نظر بگیرید. چیزهایی که نشان می‌دهد شما برای نوشتن رزومه وقت گذاشته‌اید و به آن اهمیت داده‌اید.

  • هرگز اصل صداقت را در رزومه از یاد نبرید.

  • رزومه خود را قبل از ارسال چند بار بخوانید. مراقب علائم نگارشی باشید و نگذارید غلط‌‌های املایی باعث شود شما به اشتباه قضاوت شوید.

  • اگر کارفرما ارسال عکس را الزامی دانسته، در انتخاب آن بسیار دقت کنید تا از پیش‌داوری‌ها جلوگیری شود. در غیر این صورت از درج عکس جدا پرهیز کنید.

  • برای نوشتن رزومه به فونت، فرم و فاصله‌ی خطوط از هم، دقت کنید. سعی کنید به‌جای فونت‌های فانتزی از فونت‌های رایجی مانند «نازنین» و «رویا» استفاده کنید. برای نوشتن تیترها هم از فونت «تیتر» استفاده کنید.

  • اگر لازم است رزومه‌ای را پست کنید، حتما آن ‌را روی کاغذهای یک‌رو چاپ کنید.

  • اگر رزومه را ایمیل می‌کنید، برای ایمیل متن و موضوع مناسب انتخاب کنید. ضمنا قوانین نامه‌نگاری الکترونیکی باید رعایت شوند.

  • قبل از ارسال رزومه به کارفرمای مورد نظر، آن‌ را به دیگران ارسال کنید تا نظراتشان را بگویند. به نقدهایی که از آنها می‌شنوید حتما توجه کنید.

 

این مطلب توسط نیوشا امینیان در کلاس‌های رفتار سازمانی و کارگاه رزومه‌نویسی که توسط آقای بهنام اسلمی برگزار شد، گردآوری شده است. اگر شما هم دوست دارید در این‌ باره بیشتر بدانید می‌توانید از فرصت حضور در کارگاه‌های رفتار سازمانی که شرکت همورا مجری برگزاری آن است استفاده کنید. در این کارگاه‌ها تمام نکات و بیشتر با ذکر مثال‌هایی کاربردی، تمرین‌های فردی و گروهی تدریس خواهند شد.

بهنام اسلمی

بنیان‌گذار شرکت همورا و مدیرعامل کنونی این شرکت است.
از سال ۱۳۸۰ برنامه‌نویسی را شروع و به تحول و توسعه سازمانی علاقه دارد. (رزومه رسمی)

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت همورا مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

مطالب بر اساس تگ‌ها
مطالب برگزیده
دوره آموزش دیجیتال مارکتینگ
از دو دهه پیش تا کنون، دیجیتال مارکتینگ با تکنیک‌، ابزارها و مفاهیم گسترده‌اش توانسته در جهان صنعت و تجارت تغییرات گسترده‌ای ایجاد کند. اگر صاحب کسب و کاری هستید و یا به دنبال حرفه‌ای پایدار و درآمدزا می...
اطلاعات بیشتر
دوره آموزشی رفتار سازمانی به صورت کاربردی
مثل سازمانی پیشرو فکر کنید و با تکیه بر رفتار سازمانی حرفه‎ای‎ها‎ را دور یک میز جمع کنید. سازمان و میزتان محیاست؟ پرسنل حرفه‎ای، مسلط به دانش رفتار سازمانی را از ما بخواهید.
اطلاعات بیشتر
بحث و تبادل نظر
نیکو رضایی
1399/05/26 17:26
برای شغل طراحی سایت رزومه پرو فشنال برای مهاجرت خیلی لازم داشتم و مقاله تون کمکم کرد واقعا مرسی
پاسخ دهید...
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
گر به صد منزل فراق افتد میان ما و دوست/ همچنانش در میان جان شیرین منزلست (سعدی)