17
تیر
1396
محتوای همورا
محتوای همورا
 

شمع‎های تولد را شما روشن کنید!

1 رای    میانگین 5 از 5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!
 

وقتی می‌خواهید خود را معرفی کنید، چه چیزی است که بعد از نام و نام خانوادگی‌تان برایتان مهم است؟ بله تاریخ تولد. هر چقدر هم که انسان‌ها بزرگ شوند روز تولدشان با بقیه‎ی روزها فرق می‌کند. اگر صاحب کسب و کاری هستید از قدرت این روز به‎خصوص و کارهایی که می‎توانید برای مشتریان‎تان انجام دهید غافل نشوید.

بسیاری از افراد وقتی برای اولین بار تقویم سال جدید را می‌بینند دوست دارند بدانند تولدشان در چه روزی است. شاید در سرتاسر جهان رویدادها و جشن‌های مختلفی اتفاق بیافتد اما همه مردم جهان آن‌را جشن نمی‌گیرند. جشن‌هایی مثل نوروز، کریسمس و اعیاد خاص. بین همه‌ی رویدادها تاریخ تولد هر فرد خاص است و دوست دارد آن‌را جشن بگیرد. اگر تعداد تمام جمعیت کره‌ی زمین را تقسیم بر تعداد روزهای سال کنیم، در هر روز تقریبا تولد 19 میلیون نفر است! اگرچه لازم نیست شرکت یا سازمان شما به تمام آن 19 میلیون نفر تبریک بگوید اما برای تک تک آن 19 میلیون نفر تاریخ تولدشان مهم است و کسی که به‌یاد آنها باشد بسیار خاص‌ خواهد بود.

 

خاص‌ترین روز مشتری، بهترین موقعیت شما

بیایید خود را جای مشتریان بگذاریم. تقریبا تمام شرکت‌ها از شما اطلاعات کامل می‌گیرند اما یا تاریخ تولدتان برایشان اهمیتی ندارد و یا آنکه با اس‌ام‌اس‌ها و ایمیل‌های جمعی که متن یکسان و محتوایی تکراری دارد، سالیانه تولدتان را تبریک می‌گویند. آیا این برای شما خاص یا ستودنی است؟ بی‌شک خیر.
اما بعضی از شرکت‌ها، مدیران یا کارکنان خوش‌فکری در روابط عمومی هستند که می‌دانند باید جور دیگری وارد این عرصه شوند. آنها می‌دانند همان‌طور که تولد هر شخص برای خود او خاص است، باید نشان دهند که برای آن شرکت هم این تولد ارزشمند است.
برای بررسی میزان اثرگذاری تبریک تولد، تحقیقی در یک فروشگاه  آنلاین (my wedding décor) انجام شد. این تحقیق در یک دوره‌ی سه‌ماهه نشان داد، مشتریانی که کارت تبریک تولد، چه به‌‌صورت فیزیکی و چه آنلاین، دریافت کرده‌اند 38 درصد بیشتر از دیگران آن فروشگاه را به بقیه معرفی کردند. افرادی که از طریق آنها تبدیل به مشتری ثابت شدند.

 

هر تولدی را که تبریک می‌گویید، احتمال آمدن یک مشتری جدید را افزایش می‌دهید.

 

 

برای آنکه تبریک تولد اثرگذار باشد، برای مشتریان شخصی‌سازی شود و با دیگران متفاوت باشد، چه کارهایی می‌توانید انجام دهید؟ ما در ادامه 11 نکته را برای رسیدن به این اهداف برایتان آورده‌ایم.

 

1- امروز تغییر کنید

اگر تا‌به‌حال به ارزش گرفتن تاریخ تولد از مشتریان‌تان فکر نکرده بودید، همین حالا اقدام کنید. دانستن درباره روز و ماه کمترین اطلاعاتی است که می‌توانید از آنها بگیرید. اما اگر سال تولد مشتریان را هم داشته باشید، دو اتفاق خوب می‌افتد. اول اینکه می‌توانید با خلاقیت بیشتری متن تبریک را آماده کنید، مثلا بیستمین سال تولد، هجدهمین سال تولد و یا حتی اعدادی مثل هشتادمین سال تولد بار مثبت دارند. دوم شما می‌توانید بدانید چه گروه سنی به محصولات شما علاقه‌مندند. بعدها می‌توانید بررسی کنید که چگونه می‌توانید گروه‌های سنی دیگر را جذب کنید و یا نیازهای همین گروهی که مشتری شما هستند را بهتر بشناسید.

 

2- بذر محبت بکارید

اگر شما سیستم ارتباط با مشتری دارید و تاریخ تولد آنها را ثبت می‌کنید برایتان یک فکر جالب داریم. تاریخ تولد همسر یا کودکان مشتریان‌تان همیشگی و خاص را هم داشته باشید. به این شکل شما از طریق یک نفر با گروه‌های دیگری هم ارتباط خواهید داشت. ارتباطی که می‌تواند حتی برای سال‌های آینده مشتریان بالقوه‌ای را برایتان بسازد.

 

3- بهترین کارت تبریک را طراحی کنید

سعی کنید تنها به یک متن تبریک اکتفا نکنید. از طرح‌های خاص، متن‌ها و یا اشکال و جملات نوستالژیک استفاده کنید. به‌یاد داشته باشید که حتی جذاب‌ترین طراحی هم تکراری می‌شود پس برای گروه‌های سنی و انواع مشتریان، کارت‌های مختلف داشته باشید.

 

4- خوش‌نویسی را تمرین کنید

اگر می‌توانید متن کارت‌های تبریک را خودتان و دستی بنویسید. به‌یاد داشته باشید در این زمانه کودکان بسیار کمی هستند که کارت دست‌نویس دیده باشند و بزرگ‌ترها هم شاید این کارت‌ها را فقط از مادر یا مادربزرگ‌شان بگیرند. پس اگر شما هم به‌جای تایپ کردن با دست‌خط خودتان متن کارت تبریک را بنویسید، کارت شما جدا از دیگران قرار خواهد گرفت. ضمنا این کار باعث می‌شود مشتری بیشتر احساس شخصی‌سازی داشته باشد.

 

5- شگفتی خلق کنید

همراه با تبریک‌تان یک هدیه یا پیشنهاد هیجان‌انگیز بدهید. خیلی از مردم در روز تولدشان چیزهای خاص را فقط برای خودشان می‌خواهند. اگر آنها را از یک تخفیف یا هدیه آگاه کنید نه‌تنها آن‌را از دست نمی‌دهند بلکه برای همیشه در ذهنشان هم باقی می‌ماند.

 

6-بگذارید بقیه هم ببینند

کارت‌های تبریک را به محل کار مشتریان‌تان بفرستید. شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید بسیاری از مشتریان جدید از کسانی هستند که در محل کار مشتری شما، کارت تولدی را دیده‌اند که بسیار زیبا و خلاقانه بوده. امکان ندارد شما کارت هدیه‌ای به محل کار کسی بفرستید و او سعی نکند آن‌را به دیگران نشان بدهد.

 

به دیگران نشان دهید که برای مشتریان‌تان ارزش قائلید.

 

 

7- اول زنگ بزنید، بعد بروید

قبل از ارسال آدرس را چک کنید. بهترین حالت این است که یک ماه مانده به تولد مشتری با او تماس بگیرید و بگویید که می‌خواهید اطلاعات مشتریان را چک کنید تا اگر تغییر کرده بتوانید آن‌را به‌روز کنید. با این شیوه هم می‌توانید از درستی اطلاعاتی که از آنها دارید مطمئن شوید و هم کارت تبریک را به آدرس صحیح بفرستید.

 

8- اولین نفر باشید

اگر می‌توانید کارت‌ها را زودتر بفرستید و پیشاپیش تولد آنها را تبریک بگویید. با این روش شاید شما اولین نفری باشید که پیام تبریک داده است. این کار برای بسیاری از افراد خاص است و تجربه‌ی آن را معمولا با دیگران درمیان می‌گذارند. مشکلات دیگری، مثل شلوغی پست، هم با این روش آسیبی به زمان ارسال هدیه شما نمی‌زند.

 

9- پیگیری کنید

اگر به هر دلیل هدیه‌ای که فرستادید به دست گیرنده نرسید و آن بسته یا نامه برگشت خورد حتما به مشتری ایمیل بزنید. به آنها بگویید که قصد ارسال کارت تبریک دارید تا اگر سفر هستند یا آدرس‌شان به‌طور ناگهانی تغییر کرده به شما اطلاع بدهند و کارت را مجدد برایشان ارسال کنید.

 

10- به‌‌جای پل، دیوار نسازید

در ذکر سن مشتریان عرف‌های اجتماعی و حساسیت‌های افراد را هم در نظر بگیرید. به‌طور کلی این عقیده وجود دارد که بهتر است برای تبریک به خانم‌های بالای 30 سال و آقایان زیر چهل سال، سال تولد آنها را در کارت تبریک ذکر نکنید. بعضی از افراد دوست ندارند دیگران از سن آنها آگاه شوند. به‌خصوص وقتی شما آن کارت را به محیط کار یک فرد می‌فرستید. ممکن است همین یک مانع شود که مشتری دیگر نخواهد کارت ارسالی شما را به دیگران نشان بدهد.

 

11- از ابزارهای نوین کمک بگیرید

اگر به هر دلیلی با پست کردن کارت هدیه مشکل دارید یا فکر می‌کنید به دلیل تعدد مشتریان هزینه آن بسیار خواهد شد، سیستم‌های ایمیل مارکتینگ را از دست ندهید. نکته مهم در استفاده از این سرویس‌ها این است که به شخصی‌سازی نه فقط در حد سن و اسم، بلکه در حد متن توجه داشته باشید.

 

شرکت همورا به‌واسطه طراحی CRM و سرویس‌های ایمیل مارکتینگ می‌تواند در ایجاد، طراحی، تولید متن‌ها و ارسال پیام‌های تبریک به شما خدمات بدهد. برخی از مشتریان ما مانند آژانس گردشگری دالاهو و کافه آنسو از این خدمات استفاده کرده‌اند. ایمیل‌های جذابی که با سناریوهای خاص طراحی و پیاده‌سازی شده‌اند. سناریوهای خلاق هدیه‌ی شرکت همورا به شمایی است که در اندیشه ایجاد و بهبود ارتباطات با مشتریان‌تان هستید.

این مطلب توسط تیم محتوای همورا گردآوری و تهیه شده است.

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت همورا مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

مطالب بر اساس تگ‌ها
مطالب برگزیده
7 نکته در کارت‌های تبریک
برخی از شیوه‌های تبلیغات هنوز هم ارزش و سودمندی خود را حفظ کرده‌اند و می‌توانند در انتقال احساسات و ایجاد ارتباطات موفق عمل کنند. ارسال کارت تبریک نیز یکی از همین روش‌هاست که به شرط رعایت نکاتی می‌تواند سف...
اطلاعات بیشتر
در اولین دوره آموزشی دیجیتال مارکتینگ چه گذشت؟
پیشبرد اهداف مبتنی بر وب و بهبود ارتباط با مشتریان از طریق اصول دیجیتال مارکتینگ، از جمله موضوعات مطرح در کسب و کارهای امروزیست. باتوجه به اهمیت بازاریابی دیجیتال، شرکت همورا اقدام به برگزاری کارگاه‌هایی آموزشی در زمینه...
اطلاعات بیشتر
بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
گر به صد منزل فراق افتد میان ما و دوست/ همچنانش در میان جان شیرین منزلست (سعدی)