1
مرداد
1396
محتوای همورا
محتوای همورا
گزارش گفتگویی دوستانه با خانم صبا عبدالوند

جهانگردی در یوتاب با صبا

1 رای    میانگین 5 از 5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!
 

آمارهای سازمان جهانی جهانگردی (UNWTO) می‎گویند؛ تنها در چهار ماهه نخست سال میلادی جاری بیش از 360 میلیون گردشگر در جهان جا‎به‎جا شده‎اند! با این حجم از جا‎به‎جایی، «سرعت عمل» در صنعت گردشگری بسیار مهم است. درگفتگویی با یک کارشناس فروش تورهای گردشگری، از راهکاری نرم‎افزاری گفته‎ایم که همگام با نرخ رشد گردشگران به‎پیش می‎تازد.

اگرچه این مدیران هستند که نرم‎افزارهای سازمان‎ خود را تعیین و خریداری می‎کنند اما درنهایت کارکنان باید با آن نرم‎افزارها کار کنند. پرسنلی که می‎توانند زوایای مختلف یک نرم‎افزار را درک و محاسن یا معایب آن‎را کشف کنند. آنها معمولا نکات ارزشمندی را برای بهبود شرایط و یا توصیه به دیگران دارند. در یک عصر تابستانی ما به سراغ خانم «صبا عبدالوند» رفتیم. خانم عبدالوند کارشناس فروش تورهای گردشگری داخلی و خارجی هستند و بیش از هشت سال است که در این زمینه فعالیت دارند. سال‎هایی که بخش زیادی از آن با «یوتاب» نرم‎افزار تحت‎وبی که همورا آن را مخصوص فعالین در صنعت گردشگری طراحی کرده، گره خورده است.

 

چند سال است که در زمینه‎ی فروش تورهای گردشگری فعالیت دارید؟

من تقریبا از سال 1388 وارد این حرفه شدم و در زمینه‎ی فروش انواع تورهای داخلی، خارجی و دیگر برنامه‎های گردشگری فعالیت دارم.

 

 

چطور با یوتاب آشنا شدید؟

من کارم را در آژانس گردشگری «آخشیگان» آغاز کردم. این آژانس نرم‎افزار یوتاب را تهیه کرده بود و برای انجام بخشی از کارهایش از آن استفاده می‎کرد. بعد از آن هم در آژانس گردشگری «دالاهو» مشغول شدم که یوتاب جزء مهمی از کار و فعالیت آنها بود. در حال حاضر هم در شرکت گردشگری «اسپیلت» مشغول به‎کار هستم که در آنجا هم با نرم‎افزار یوتاب کارهای مربوط به فروش تورها را انجام می‎دهیم.

 

 

با توجه به سابقه‎ای که دارید، به نظر شما مزایا و معایب راه‎هایی مانند یادداشت برداری، ثبت در گوگل شیت یا ساختن اکسل برای ثبت اطلاعات چیست؟

درباره‎ی نوشتن در کاغذ و یادداشت برداری جدا از اینکه باعث مصرف زیاد کاغذ و آسیب به محیط زیست می‎شود، به فضای بسیار بزرگی برای بایگانی اسناد و مطالب نیاز داریم. ممکن است اطلاعات پراکنده شوند و البته قابلیت جستجوی سریع در اطلاعات وجود ندارد. اگرچه گوگل‎شیت‎ها قابلیت‎های گوناگونی دارند، اما ممکن است اطلاعات ما به هر دلیلی از بین برود. شاید یک روز از خواب بیدار شویم و ببینیم که به هر دلیلی، دیگر به اطلاعاتی که خودمان در گوگل شیت‎ها بایگانی کرده‎ایم دسترسی نداریم. کار با اکسل هم مشکلاتی دارد. مانند اینکه امکان به‎اشتراک‎گذاری اطلاعات خیلی ساده نیست و کار کردن با آن نیاز به آموزش دارد که برای برخی از افراد دشوار است.

 

 

کار با یوتاب ما را از نیاز به فضاهای بزرگ برای بایگانی کردن و آموزش‎های پیچیده بی‎نیاز می‎کند.



چقدر زمان صرف کردید تا کار با یوتاب را یاد بگیرید؟

زمان خیلی کمی برای یادگیری یوتاب صرف کردم. یوتاب ظاهر ترسناک و پیچیده نداشت. تمام آیکون‎ها و علائم با برچسب‎هایی مشخص شده بود و سریع می‎توانستم کاربرد هر قسمت را یاد بگیرم. من بعد از آخشیگان به آژانس گردشگری دالاهو رفتم، در این جا‎به‎جایی مدتی از یوتاب استفاده نکرده بودم اما خیلی زود همه چیز را به‎یاد آوردم. اتفاق جالب این بود که دالاهو و آخشیگان با دو شیوه‎ی متفاوت از یوتاب استفاده می‎کردند و یادگیری این تفاوت‎ها در حد یک یا دو ساعت انجام شد.

 

 

یوتاب چه تاثیری در روند کار شما دارد؟

یوتاب برای من موهبت مهم و بزرگی است. من همیشه فکر می‎کنم اگر یوتاب نبود ما چگونه می‎توانستیم کارهایمان را پیش ببریم. هیچ وقت لازم نیست دنبال کاغذ و خودکار بگردیم. اگر نیاز به اطلاعاتی داشته باشیم، سرچ یوتاب خیلی زود به کمک ما می‎آید.

 

 

آیا در زمان‎های شلوغی کسب و کارتان، یوتاب بازهم کارا است؟

من در تمام سال‎هایی که با یوتاب کار کردم موردی را به‎خاطر ندارم که یوتاب نتوانسته باشد پا‎به‎پای ما یا حتی سریعتر حرکت کند. شاید قطعی برق یا کندی اینترنت باعث بروز مشکل در کارها ‎شود اما یوتاب کارایی خود را همیشه حفظ می‎کند.

 

 

در سال‎های کاری‎تان پیش آمده بود بحرانی حادث شود و به سبب ویژگی‎هایی از یوتاب بتوانید آن را حل کنید؟

یک بخش مهم  از یوتاب قسمتی به‎نام پیگیری‎هاست که با کمک آن از بروز مشکلات زیادی جلوگیری شده است. برای مثال مسافری نامش در لیست رزرو سفر بود و ما به او اطلاع می‎دادیم که تا فردا ساعت ده صبح باید واریزش را انجام دهد. وقتی در موعد مقرر واریز انجام نشد ما با مسافر تماس گرفتیم. او به تماس ما برای یادآوری پرداخت پاسخ نداد. تمام این تماس‎ها و اتفاق‎هایی که افتاده بود در یوتاب ثبت ‎شد. اگر مسافر در روزهای بعد مدعی می‎شد که چرا از سفر بازمانده، ما می‎توانستیم به سادگی به او نشان دهیم که چه مکالماتی داشتیم، چند بار با او تماس گرفته‎ایم و قرار بوده پرداخت او چه زمانی انجام شود.

 

تمام وقایع در یوتاب ثبت می‎شود، در نتیجه امکان پیگیری موضوعات به‎صورت مستمر مهیاست.

 

 

یکی دیگر از کارهای مفید یوتاب امکان ارسال پیام کوتاه به مسافران است. به این شکل آنها از ساعت حرکت، وسایل ضروری و شماره تماس لیدر آگاه می‎شوند. این پیام‎ها به لیدرها کمک می‎کند تا در روزهای قبل از سفر دغدغه کمتری داشته باشند.

 

 

تجربه جالب و به‎یادمانی از یوتاب دارید که دوست داشته باشید درباره آن بگویید؟

برای من اضافه شدن بخش‎های جدید به یوتاب همیشه بسیار هیجان‎انگیز است. اینکه در طول کارم شاهد تغییرات و رشد نرم‎افزاری بودم که به من بسیار کمک می‎کرد. برای مثال وقتی قسمت پیگیری‎ها به یوتاب اضافه شد نظم و دقت کار ما بسیار بیشتر و مشکلات زیادی هم رفع شد.

 

 

پیش آمده خودتان کار با یوتاب یا بخش‌هایی از آن‎را به کسی یاد بدهید؟

کار با یوتاب بسیار ساده است و معمولا شرکت‎هایی که آن‎را دارند زمان زیادی را برای آموزش آن به پرسنل نیاز ندارند. پیش می‎آمد که همکارانم سوالاتی داشتند اما با توضیحاتی کوتاه و خیلی سریع همه چیز حل می‎شد.

 

 

به‎نظر شما یوتاب چه تاثیری در موفقیت شرکت‎هایی که در آنها کار کرده‎اید داشته است؟

من فکر می‎کنم اینکه چقدر از قابلیت‎های یوتاب استفاده کنیم و با آن موفق شویم، به‎طور مستقیم به مدیر آن مجموعه بازمی‎گردد. اگر کسی خواهان نظم، پیگیری و ثبت دقیق اطلاعات باشد یوتاب حتما می‎تواند کارهای زیادی انجام بدهد. برای مثال شرکت دالاهو تمام فعالیت‎هایش را از طریق یوتاب انجام می‎داد.

 

حجم بالای مسافران و تعداد زیاد تورها نیاز به نظم و برنامه‎ریزی دقیق دارد که یوتاب به‎خوبی از پس آن برمی‎آید.

 

 

ضمنا یوتاب نه‎تنها در بخش فروش، در عملیات تورها و بخش‎های فنی هم کارایی دارد. این قابلیت‎ها باعث می‎شود که یک شرکت به‎صورت یکپارچه منظم و دقیق پیش برود.

 

 

آیا دوست داشتید یک یوتاب برای خودتان در زندگی شخصی داشتید و کارهایتان را با کمک آن نظم می‎دادید؟

اگر زندگی خیلی شلوغ و پربرنامه‎ای داشتم، بله دوست داشتم که یک یوتاب شخصی برای خودم تهیه می‎کردم. اگر کسی شغلی دارد که نیاز به برنامه‎ریزی، یادآوری، نظم و پیگیری موضوعات دارد، یوتاب برایش بسیار کارا خواهد بود.

 

 

با توجه به تجربه‎ی سال‎ها فعالیت، اگر شما بخواهید بخشی را به یوتاب اضافه کنید، آن چیست؟

در این سال‎‌ها که با یوتاب کار کردم معمولا پیشنهادات ما به گوش سازندگان یوتاب می‎‌رسید. آنها با توجه به نیاز ما بخش‎هایی را تغییر می‎دادند یا اضافه می‎کردند که این باعث می‎شود ما با یوتاب خیلی بهتر کار کنیم. با تمام این‎ها ممکن است وجود یک دفترچه راهنما برای یوتاب فکر خوبی باشد. این راهنما می‎تواند در هر زمان ویژگی‎های یوتاب را برای کاربران و مدیران مرور کند.

این مطلب توسط تیم محتوای همورا گردآوری و تهیه شده است.

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت همورا مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

مطالب بر اساس تگ‌ها
مطالب برگزیده
بالا بردن فروش با حفظ محصولات موجود
بنابر نظر برخی اساتید و مشاوران، حفظ مشتریان قدیمی به‌صرفه‌تر و پردرآمدتر از آن است که بخواهیم محصولات جدید خلق کنیم و آن‌را به بازارهای نو ارائه دهیم. اما چگونه محصولات فعلی‌ را داشته باشیم و مشتریان...
اطلاعات بیشتر
5 دلیل برای اتصال سایت و CRM (قسمت اول)
یکی از راه‌هایی که باعث می‌شود شما در دنیای دیجیتال مارکتینگ از رقبای خود پیشی بگیرید اتصال نرم افزار CRM به وب‌سایت است در این مقاله به 5 مورد از نتایجی که با اتصال CRM به وب‌سایت بدست می‌آید را بررسی می...
اطلاعات بیشتر
بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
گر به صد منزل فراق افتد میان ما و دوست/ همچنانش در میان جان شیرین منزلست (سعدی)