17
مرداد
1396
محتوای همورا
محتوای همورا
 

الکامپ، رویایی که می‎توانست بهتر تعبیر شود!

1 رای    میانگین 5 از 5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!
 

حضور شرکت‌های گوناگون، فرصتی برای گفتن از ایده‌های نو و بازدید از آخرین محصولات و دستاوردها در حوزه‌ی الکترونیک، تنها بخشی از جذابیت‌های نمایشگاه الکامپ بود. در یک روز گرم تابستانی تعدادی از پرسنل شرکت همورا به بازدیدکنندگانی پیوستند که در پی ارتقای دانش و کسب اطلاعات در حوزه‌ی تخصصی خود بودند.

نمایشگاه‌های تخصصی فرصتی برای آشنایی بیشتر و ایجاد روابط با شرکت‌ها، سازمان‌ها و افرادی است که در حوزه‌ی کاری مشخصی مشغول به فعالیت هستند. الکامپ یکی از همین نمایشگاه‌هاست. فرصتی برای گفتن از رایانه، الکترونیک و تجارت الکترونیک که تا به‌امروز بیست و سه دوره از این رویداد برگزار شده است. الکامپ اگرچه با مشکلات و کم و کاستی‌هایی دست و پنجه نرم می‌کند اما در مجموع رویدادی شیرین برای اهل فن است. بسیاری از شرکت‌ها برای حضور درالکامپ از ماه‌ها قبل برنامه‌ریزی می‌کنند و برخی هم آن‌را رویدادی حیاتی برای گفتن از برندشان می‌دانند. یکی از دغدغه‌های همیشگی همورا آگاهی از آخرین متدها و بررسی رویدادهای نوین است. بازدید از نمایشگاه الکامپ برای پرسنل بخش فنی و طراحی محصول فرصتی بود تا با ساز و کار دیگر شرکت‌های فعال آشنا شوند.

 

پرسنل هموراتیم همورا در نمایشگاه الکامپ

 

حل معمای چیدمان!

حوالی ظهر با گذشتن از خیابان‌هایی شلوغ و پرترافیک به نمایشگاه رسیدیم. با توجه به صف طولانی تهیه‌ی بلیط و پارکینگ‌هایی که پر از ماشین بودند، به‌نظر می‌رسید استقبال مناسبی از نمایشگاه صورت گرفته است.

تقریبا بیشتر سالن‌‌های نمایشگاه در اختیار شرکت‎ها‌ گذاشته شده بود. از طراحان برنامه‌های متفاوت گرفته تا شرکتی که دستگاه حضور و غیاب طراحی می‌کرد. سازمان‌های ارائه کننده‌ی سرورهای اینترنتی، یو‌پی‌اس‌ها و گروه‎های کوچک و بزرگی که در زمینه‌ی طراحی نرم‎افزار و برنامه‌‎های گوناگون تبحر داشتند. با اینکه تنوع محصولات ارائه شده دلچسب بود اما چیدمان این شرکت‌ها در کنار هم به‌خوبی انجام نشده بود. شاید یکی از ایرادهایی که به نمایشگاه وارد بود همین عدم تطابق و همگونی غرفه‌هایی بود که کنار هم بودند. مانند غرفه‌ی عجیبی که وسط سالن شرکت‌های یوپی‌اس‌ بود ولی در پی تبلیغ یک برنامه برای پرداخت آسان بود و شباهت یا ربطی به غرفه‌های دیگر نداشت. در سالن دیگری هم کنار غرفه‌ی ارائه‎ کننده‌ی سرورهای اینترنتی یک برنامه‎ی موسیقی محلی و سنتی در حال برگزاری بود! بعضی شرکت‌ها نیاز به فضایی برای گفتگو با مخاطبان داشتند و بعضی با تعداد مهمانان یا مراجعه کنندگان زیادشان در کار غرفه‌های دیگر اختلال ایجاد می‌کردند.

 

 

عدم جای‌گیری مناسب غرفه‌ها و محل برگزاری برنامه‌های جانبی نمایشگاه، باعث اختلال در کار شرکت‌هایی شده بود که نیاز به فضایی برای ارتباط و گفتگو با مخاطب داشتند.

 

 

شاید اگر نظم در چیدمان غرفه‌ها بیشتر رعایت می‌شد بازدیدکنندگان بدون سردرگمی به دنبال محصولات یا شرکت‌هایی که در پی آن بودند می‌رفتند و غرفه‌داران هم بهتر با مخاطبان ارتباط برقرار می‌کردند. نحوه‌ی چیدمان غرفه‌های نمایشگاه موضوع مهمی است. بسیاری از شرکت‌های بزرگ جهان قبل از حضور در هر نمایشگاهی درباره‌ی غرفه‌هایی که در کنار آنها هستند پرس‌وجو می‌کنند و ترجیح می‌دهند هر سال در جایی که در سال‌های قبل حضور داشته‌اند مجدد غرفه برپا کنند. رعایت استانداردهای بین‌المللی احترام به مخاطب است و به کسانی که در نمایشگاه شرکت می‌کنند هم کمک می‌کند تا به اهدف خود برسند.

 

در پی بازارهای نو

با تمام این مشکلات برخی غرفه‌ها با طراحی‌های زیبا و متفاوتی در نمایشگاه شرکت کرده بودند. به‎کار بردن رنگ‌های مناسب، فرم‎دهی اصولی و قرارگیری در جایگاه خوب، باعث بیشتر دیده شدن آنها شده بود. شرکت‌هایی غرفه‌هایشان را شبیه یک کافه‌ی بزرگ چیده بودند تا با مخاطبان‌ خود به گفتگو بنشینند. اگرچه اکثر صندلی‌هایی که تعبیه کرده بودند خالی بود اما این ایده می‌توانست در صورت اجرا برایشان بسیار کارگشا باشد. تاکید روی دریافت اطلاعات و ایجاد ارتباط در شبکه‌های اجتماعی موضوعی بود که اکثر غرفه‌داران روی آن تاکید داشتند. ارتباطی که بر روی قدرت دنیای دیجیتال مارکتینگ تاکید می‌کند و آن‌را حائز اهمیت می‌داند. شاید ترغیب بازدیدکنندگان به دادن اطلاعات تماس می‌توانست با شیوه‌های بهتر و صادقانه‌تری باشد، اما شروع این رویکرد خود نویدبخش روزهایی بهتر است. تبلیغات موضوع مهم دیگری بود که هر شرکتی به تناسب قدرت و خلاقیتی که داشت آن‌را در کارهایش لحاظ کرده بود. باتوجه به‌آنکه هدف نمایشگاه الکامپ به‌جای فروش مستقیم محصولات معرفی و ایجاد ارتباطات است، تبلیغات بیشتر شرکت‌ها هم در همین راستا بود.

 

 

توجه به قدرت دیجیتال مارکتینگ و تاکید روی دریافت اطلاعات تماس بازدیدکنندگان، از موضوعات مهمی بود که اکثر شرکت‌ها روی آن تاکید داشتند.

 

 

چند برنامه‌ی جدید و جالب در نمایشگاه به‎چشم می‎خورد. یکی از آنها که نوآوری بیشتری نسبت به سایرین داشت، برنامه‎ای برای ارسال آسان لباس‌ها به خشکشویی بود. یک شرکت دیگر هم برنامه‌ای خلاقانه برای راهنمایی افراد در داخل مراکز خرید طراحی کرده بود که می‌توانست مفید و کاربردی باشد.

 

علم ارتباطات را جدی بگیریم!

در کنار تمام اینها آنچه بیشتر از غرفه و محصول به چشم می‌آمد برخورد و دانش کسانی بود که هدایت بازدیدکنندگان را به سمت غرفه‌های خود برعهده داشتند. وقتی از مقابل غرفه‌ها رد می‌شدیم، جز در موارد معدود، کسی آماده پاسخگویی به سوالات یا ترغیب ما به دانستن درباره‌ی محصول آنها نبود. کمبود آموزش برای ارتباط با مخاطب، عدم تسلط روی محصول و نبود بینش صحیح درباره‎ی چرایی شرکت در نمایشگاه کاملا به‎چشم می‌آمد. اگرچه غرفه‌سازی خلاقانه، لباس‌های رنگارنگ، ساختن موشن‌گرافیک و قراردادن تبلیغات محیطی همگی به نمایشگاه‌ها جلوه می‌دهند اما یک فرد پاسخگو، باحوصله و مسلط به محصول می‌تواند جایگزین تمام این‌ها باشد.

 

غرفه نمایشگاهغرفه‌های رنگارنگ و زیبا اما خالی از مخاطب

 

از سوی دیگر رویکرد برخی از شرکت‌ها برای برقراری ارتباط مثبت و قابل توجه بود. مسئولین غرفه‌ها بجای محدود شدن در بین دیوارهایی که محدوده آنها را مشخص می‌کرد، به میان جمعیت آمده بودند و با روی خوش به سوالات بازدیدکنندگان پاسخ می‌دادند. برخی دیگر در آن هوای گرم تابستانی به‌جای انتشار بروشورهایی که نهایتا روی زمین پراکنده می‌شدند، لیوان‌های تبلیغاتی تهیه کرده بودند و با آب یا شربت خنک از بازدیدکنندگان پذیرایی می‌کردند. درواقع مهارت‌های ارتباطی، آگاهی از دانش تیپ‌های شخصیتی، شناخت نیازهای بازدیدکنندگان و صبر و حوصله تفاوت بین شرکت‌ها را نشان می‌داد. در نهایت ما توانستیم با همکاران و شرکت‌های گوناگونی دیدار کنیم. درباره‌ی آخرین دستاوردها گفتگو کردیم و شیوه‌ی کار یکدیگر را در معرض نقد و بررسی گذاشتیم. وب‎سایت‌هایی که آنها برای شرکت‌های دیگر طراحی کرده بودند را دیدیم و درباره‌ی شباهت‌ها و تفاوت‌های کار شرکت خودمان با آنها به تبادل آرا پرداختیم. این بازدید به ما کمک کرد تا در فضایی تخصصی کار دیگر همکاران‌مان را به‌صورت یک مجموعه واحد در کنار هم ببینیم و با آنها بیشتر آشنا شویم.

 

بیست و سومین نمایشگاه الکامپ در حالی پایان یافت که شرکت‌هایی برای حضور در سال دیگر ترغیب شدند و برخی هم پشیمان! اگرچه برگزاری نمایشگاه‎ها اصول و روش‌هایی دارد که ممکن است تمام آنها رعایت نشود، اما برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی می‌تواند در گذر سال‌ها بالنده شود و به اعتلای دانش‌های بنیادی کمک کند. امیدواریم دوره‌‌های بعدی با شرایط بهتری برگزار ‌شوند و در نهایت نتایج سودمند بیشتری شکل بگیرند. همورا برای تمام شرکت‌های فعال در حوزه‌ی الکامپ آرزوی پیروزی و موفقیت روزافزون دارد. رشد و بالندگی هر کسب و کاری قدمی سودمند به‌سمت آبادانی سرزمینی است که خود باید برای ساختن روزهای بهتر آن بکوشیم.

این مطلب توسط تیم محتوای همورا گردآوری و تهیه شده است.

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت همورا مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

مطالب بر اساس تگ‌ها
مطالب برگزیده
هدیه‌های اشتراکی در گردشگری
نوروز و هدایای آن اتفاق خوشایندی است که هر ساله نه‌تنها به ادامه‌ی سنت‌های کهن ایرانی کمک می‌کند بلکه باعث استحکام روابط بین سازمان‌ها و مشتریان نیز می‌باشد. در راستای مطالب پیشین، در این مطلب به پیشن...
اطلاعات بیشتر
چگونه خوش‎تیپ‎ترین شخصیت را داشته باشید؟
شاید اگر من ده سال پیش درباره تیپ‌های شخصیتی شنیده بودم، می‌توانستم در برخی شرایط بهتر عمل کنم. واکنش‌های دیگری را برای بحران‌های  کار و زندگی شخصی‌ام داشته باشم. برای رسیدن به خواسته‌هایم به شکل...
اطلاعات بیشتر
بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
گر به صد منزل فراق افتد میان ما و دوست/ همچنانش در میان جان شیرین منزلست (سعدی)