4
شهریور
1396
بهنام اسلمی
بهنام اسلمی
 

7 گام تا برند شخصی

1 رای    میانگین 5 از 5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!
 

«چرا باید صاحب یک برند شخصی باشیم؟» این سوالی است که ذهن افراد بی‌شماری را در سرتاسر جهان به‌خود مشغول کرده است. سوالی که اگر پاسخ آن و اثراتش را در فروش محصولات و جذب مخاطبان بدانید، شگفت‌زده خواهید شد. اما چطور برند شخصی خودتان را بسازید؟ هفت گامی که در ادامه به آن پرداخته‌ایم آغازی است برای ساختن برند شخصی شما!

ما معمولا آنقدر از محصولات و خدمات‌مان می‌گوییم که فراموش می‌کنیم باید خودمان را هم معرفی کنیم. چه دنبال شغلی بهتر بگردید و چه بخواهید در شغل فعلی خود ارتقا پیدا کنید یا اگر بخواهید کار تازه‌ای را شروع کنید؛ این «برند شخصی» است که می‌تواند شما را به تمام اهدافی که دارید برساند.

 

گام اول: علایق و ارزش‌های خود را طبقه‌بندی کنید

ارزش‌ها چیزهایی هستند که به اعتقاد شما در کار و زندگی اهمیت دارند. آنها هسته‌ی اصلی وجودی شما را شکل داده‌اند. خانواده، دوستان، عقاید، صداقت و... مثال‌هایی برای ارزش هستند که عمیق‌ترین لایه‌ی روح شما را ساخته‌ و در سخت‌ترین شرایط به کمک‌تان می‌آیند.

ارزش‌ها در زمان جستجو برای یک شغل بسیار مهم هستند. نه تنها ارزش‌های شما، بلکه ارزش‌های سازمانی که می‌خواهید آنجا کار کنید تعین می‌کند شما و کارفرما برای هم مناسب هستید یا خیر. وقتی ارزش‌های خود را بشناسید در واقع خودتان را شناخته‌اید و می‌توانید مطابق با معیارهای بهتری نام تجاری خود را خلق کنید.

از سویی دیگر این علایق هستند که می‌گویند شما از صرف کردن وقت‌تان برای چه چیزی بیشتر لذت می‌برید. شاید به‎نظر برسد که علایق و ارزش‌ها معادل یکدیگرند اما تفاوت‌هایی بین آنها وجود دارد. قبل از ساختن برند باید علایق شخصی و حرفه‌ای خود را شناسایی کنید. علایق حرفه‎ای چیزهایی مثل تکنولوژی، اتوماسیون و رویدادهای اداری هستند. در حالی که علایق شخصی می‌تواند خانواده، گلف و اتوموبیل‌رانی را شامل شود.

ارزش‌ها و علایق تعیین می‌کنند که شما برای دو، پنج یا حتی بیست و پنج ساله دیگرتان چه می‌خواهید و مسیر شغلی‌تان را چگونه در نظر گرفته‌اید. در نهایت با شناخت ارزش‌ها و علایق‌تان می‌‌دانید برای چه کاری مناسبید و به چه چیزهایی برای بهتر شدن نیاز دارید.

 

 

با شناخت ارزش‌ها و علایق، خودتان را بشناسید و مسیر شغلی‌تان را برای 2، 5 یا حتی 25 سال آینده ترسیم کنید.
 

 

گام دوم: ویژگی‌های کلیدی خود را تعریف کنید

چه چیزی شما را از دیگران متمایز می‌کند؟ چیزهایی که در برابر این پرسش می‌گویید صفات منحصر به‌فرد شما هستند و هویت شخصی‌تان را شکل داده‌اند. پنج صفت شخصی کلیدی مهم و مورد توجه به شرح زیر هستند.

  • قابلیت پذیرش تجربه‌های نو
  • وفاداری
  • مقاومت
  • توافق‌پذیری
  • کنترل عصبانیت

هر کدام از این صفات با مقیاس‌های متفاوت و شرایط گوناگونی اندازه‌گیری می‌شوند و در شرایط مناسب شخصیت منحصربه‌فرد شما را توصیف می‌کنند. آزمون‌های رایگانی وجود دارند که می‌توانند به شما بگویند در هر کدام از موارد بالا چگونه‌اید تا خودتان را بهتر بشناسید و بتوانید برند شخصی خود را پرورش دهید. اگر نتایج این آزمون‌ها، حقایقی را درباره‌ی شما گفت که دوست نداشتید، نگران نباشد. راه‌هایی وجود دارد که می‌تواند برای بهتر شدن اوضاع به شما کمک کند. تصمیم برای تغییر نشان‌دهنده‌ی انعطاف‌پذیری شماست و این خود یک صفت کلیدی مثبت است. اگر هم نتایج را دوست نداشتید و برای تغییر آنها هم برنامه‌ای ندارید نشان‌دهنده‌ی آن است که احتمالا شما زیاد موفق به تغییر ویژگی‌های کلیدی خود نخواهید شد.

 امروز بیش از هر چیز دیگری نیاز دارید که بدانید واقعا چه کسی هستید؟ از دوستان و خانواده‌تان بخواهید که نظرات‌شان را شفاف و روشن برایتان بگویند. همچنین الگوی زیر می‌تواند تمرین خوبی برای نوشتن درباره‌ی خودتان باشد.

  • من از...... و...... برای...... استفاده می‌کنم.
  • من برای....... شناخته می‌شوم، من یک....... هستم.
  • با استفاده از...... (یک صفت کلیدی) من به..... دست می‌یابم.
  • با استفاده از....... (یک ویژگی) من برای...... مناسب هستم.

 

گام سوم: تصویر شخصی خودتان را بسازید

وقتی ارزش‌ها، علایق و ویژگی‌های کلیدی خود را شناختید، زمان نشان دادن تمام آنها می‌رسد. در ادامه چهار روش را آورده‌ایم که می‌توانید از آنها برای نشان دادن تصویر شخصی‌تان استفاده کنید.

  1. از عکس‌های پرسنلی حرفه‌ای برای اکانت لینکداین یا پروفایل شرکتی‌تان استفاده کنید.
  2. برای ایمیل‌تان یک امضای منحصربه‌فرد داشته باشید. (اگر در ایمیل شرکتی‌تان امکان تغییر امضا را ندارید از ایمیل شخصی‌تان استفاده کنید) این امضا باید شامل نام و نام خانوادگی، شماره‌ی تماس، آدرس وب‌سایت، آیکون دسترسی به شما از طریق رسانه‌های اجتماعی و نام برند و شرکت شما باشد.
  3. با محتوا برای خودتان اعتبار کسب کنید. می‌توانید مطالب‌تان را از طریق وبلاگ شخصی یا اکانت لینکداین منتشر کنید. سعی کنید با استفاده از ابزارهای ارتباط جمعی به سایرین بگویید که درباره‌ی چه چیزهایی اطلاعات دارید.
  4. خودتان را نشان دهید. برای حضور در شبکه‌های ارتباطی و جلسات گوناگون آماده باشید. همیشه یک دست لباس رسمی آماده، اتو شده و در دسترس داشته باشید تا بدون از دست دادن وقت بتوانید در مجامع لازم حضور داشته باشید.

 

 

با استفاده از شبکه‌ها، رسانه‌های اجتماعی و شرکت در جلسات گوناگون به دیگران بگویید که درباره‌ی چه چیزهایی اطلاعات دارید.
 

 

گام چهارم: جامعه‌ی هدف خود را بشناسید

تقریبا غیر ممکن است که بتوانید همه را وادار کنید تا مثل شما فکر کنند. چطور است شما در ساختن نام تجاری‌تان نشان دهید که مثل بقیه فکر می‌کنید؟ همان‌طور که تعریف بازار هدف برای سازمان‌ها اهمیت دارد، برای برند شخصی هم این مقوله مهم است. حتما شما هم وقتی جوان‌تر بودید برای گرفتن تایید از والدین‌تان زمانی که آنها خوش‌اخلاق‌تر بودند به سراغ‎شان می‌رفتید. این یک مثال ساده است برای تاکید بر این نکته که بهتر است وقت و انرژی خود را صرف مخاطبینی کنید که احتمال گرفتن نتیجه‌ی مثبت از آنها بسیار بیشتر است. موضوع مهم دیگر این است که تصمیم بگیرید برند شما یک برند عمومی و فراگیر باشد یا یک برند تخصصی، تصمیم درباره‌ی این موضوع با خود شماست.
بر همین اساس بازارهای هدف شما می‌تواند از بین گروه‌های زیر باشد:

 

1 کسانی که حاضرند به شما پولی بپردازند

این شخص معمولا یک رییس، سرمایه‌گذار یا مشتری است. این همان فردی است که تعیین می‌کند مرحله‌ی بعدی کار شما چه باشد. سعی کنید تا جایی که می‌توانید این فرد را بشناسید و جزییات بیشتری درباره‌ی او به‌دست بیاورید. سپس باید وقتی را بگذارید و انگیزه‌ها و علایق شخصی و حرفه‌ای این افراد را شناسایی کنید. بعد از این شناخت‌ها و کسب این اطلاعات است که می‌توانید بفهمید آن فرد کجا و چگونه می‌تواند اهداف شما را به‌ثمر برساند یا شما چگونه می‌توانید در به‌ثمر رسیدن اهداف او موثر باشید.
شاید رییس شما ترجیح بدهد بیشتر به عنوان سرپرست فروش کار کند و زمان‌های خالی‌اش را با خانواده‌اش بگذارند. وقتی شما از این ارزش و علاقه آگاه شدید می‌توانید در انجام برخی پروژه‎ها صادقانه به رئیس خود کمک کنید و حتما در ازای آن چیزهای با ارزشی دریافت خواهید کرد.

2 فرد موثر بر فردی که به شما پول می‌پردازد

به رییس یا مشتری‌تان کمک کنید تا با کلمات خوب از شما پیش دیگران یاد کنند. دستاوردها و گزارش‌های خود را همواره در یک قالب قابل ارائه تنظیم کنید. همیشه بدانید که چگونه ممکن است در اثر توصیف دیگران به شغلی بالاتر یا پایین‌تر از موقعیت فعلی‌تان دست پیدا کنید.

3 حامیان شما

شما بیشتر پیام‌هایتان را برای چه کسی می‌فرستید؟ چه کسی بیشتر از آنکه از شما استفاده کند به شما سود خواهد رساند؟ و چه کسی می‌تواند چیزهایی که لازم دارید را برایتان مهیا کند؟ این افراد دقیقا گروه حامیان شما هستند. اگر شما روزی در حال بررسی یک شغل جدید باشید، این گروه است که می‌تواند با یک توصیه نامه‌ی خوب و کارا به کمک‌تان بیاید.

 

گام پنجم: در دنیای آنلاین حضور داشته باشید

«بیل گیتس» بنیان‌گذار شرکت ماکروسافت بر این عقیده است که اگر بخشی از کسب و کار شما بر بستر اینترنت نباشد، آن کسب و کار دیگر وجود نخواهد داشت. از توئیتر گرفته تا پادکست‌های صوتی، فیس‌بوک یا وبلاگ شخصی، برای ساختن برند شخصی‌تان باید در تمام این‌ها و حتی بیشتر، اثری باقی بگذارید. قبل از هر چیز برای خودتان یک نام تجاری مناسب انتخاب کنید. سعی کنید قبل از آنکه اسم مورد نظر شما به ذهن کسی دیگر برسد، خودتان انتخابش کنید. از این نام، هم در وب‌سایت، شبکه‌های اجتماعی و برند خودتان استفاده کنید. ابزارهایی مانند knowem و NameChk به شما کمک می‌کنند تا از وضعیت اسامی تجاری که انتخاب می‌کنید مطلع باشید و جایگاه آن‌را در بین صدها نشان تجاری دیگر ببینید. اگر در اثر جستجو در این سایت‌ها فهمیدید که نام تجاری مورد نظرتان قبلا انتخاب شده، با اینکه توصیه نمی‌شود از نام تکراری استفاده کنید، اما سعی کنید با استفاده از علائمی مانند خط تیر یا اعداد و اشکال دیگر، تفاوتی در برند ایجاد کنید. 

 

 

اگر بخشی از کسب و کار شما بر بستر اینترنت نباشد، آن کسب و کار دیگر وجود نخواهد داشت! (بیل گیتس، بنیان‌گذار شرکت ماکروسافت)
 

 

لینکداین یکی از بهترین فضاها برای ارتقای وضعیت کسب و کار و پیدا کردن مشتریان است. توئیتر، فیس‌بوک و اینستاگرام از دیگر شبکه‌های اجتماعی عمده و موثر در ساختن برند شخصی هستند. برای ساختن برند شخصی‌تان با یک پروفایل امن به شبکه‌های اجتماعی وارد شوید و فعالیت کنید.

در کنار تمام این‌ها اطمینان حاصل کنید که وب‌سایت شخصی شما در وضعیت مناسبی قرار دارد و برند شخصی‌تان را به‌خوبی معرفی می‌کند. برای مثال اگر طراح یا نویسنده هستید حتما نمونه‌ کارهایتان را در وب‌سایت خود منتشر کنید. یا اگر یک سخنران هستید حتما نسخه‌ای صوتی یا فیلمی از سمینارهای خود را در فضای آنلاین بارگذاری کنید.

 

گام ششم: وبلاگ نویسی را آغاز کنید

بسیاری از بازاریابان، وبلاگ‌نویسی را بهترین راه برای ایجاد یک کسب و کار می‌دانند. اما وبلاگ‌ها در ساختن نام‌های تجاری شخصی هم می‌توانند بسیار پر قدرت ظاهر شوند. اول برای خودتان یک وب‌سایت داشته باشید و بعد از آن مرحله به مرحله وبلاگتان را راه بیاندازید. با پیدا کردن کسانی که مطالب شما را دنبال می‌کنند، می‌توانید در مسیر ساختن برند شخصی‌تان قدم بردارید.

چند استراتژی بسیار کارا برای جذب مخاطبان به شرح زیر است:

  • درباره‌ی اتفاق‌ها و شخصیت‌های مهم بنویسید و آنها را تشویق کنید که مطالب شما را بازنشر کنند.
  • کلیدهایی برای به‌اشتراک‎گذاری مطالب‌تان تعبیه کنید.
  • به جوامع آنلاینی که برای برند شما مفید هستند بپیوندید.
  • محتواهایی یک‌دست و منظم بنویسید.
  • از محتواهای تولیدی در قسمت‌های مختلف استفاده کنید.

برای جذب و نگه‌داشتن مخاطب به‌صورت منظم پست بگذارید. اصول سئو را در محتواهایتان رعایت کنید و با شناخت مخاطبان سعی در بهبود شرایط و رفع نیازهای آنها داشته باشید. چه خودتان بخواهید محتوا بنویسید و چه تصمیم بگیرید این کار را به فرد دیگری بسپارید، بالا بردن دانش‌ در تولید محتوا بسیار اثرگذار است. در این رابطه شرکت در کلاس‌های آموزشی بازاریابی محتوا می‌تواند بسیار راهگشا باشد. در این کلاس‌ها با روند، اصول و چگونگی ایجاد بهترین تولید محتوا آشنا می‌شوید.

 

گام هفتم: یک فرد خبره را دنبال کنید

چه کسانی را می‌شناسید که در صنعت بازاریابی موفق عمل می‌کنند؟ در اینجا نمونه‌هایی از برند‌های شخصی را آورده‌ایم که شما می‌توانید از روند و مسیری که آنها طی کرده‌اند الگوبرداری کنید. نکات مهم و با ارزشی که آنها را در راه رسیدن به نام تجاری شخصی‌شان همراهی کرده است را به‌خاطر بسپارید.

می‌توانید از وب‌سایت «دارن هاردی» (Darren Hardy) که یکی از برندهای شخصی مطرح در جهان است، دیدن کنید. همچنین دیدن اکانت او در لینکد‌این او هم می‌تواند به شما ایده‌های سودمندی بدهد.
یکی دیگر از برندهای شخصی معروف نیل پاتل (Neil Patel) که دیدن اکانت لینکداین او و هم چنین گوش دادن به فایل‌های صوتی که در فضای وب منتشر کرده، توانسته راهنمایی خوبی برای بسیاری از دوستداران برند شخصی باشد.

 

آیا اکنون برای ساختن برند شخصی‌تان آماده هستید؟ بهتر است همین امروز با ارتقای مهارت‌های خود در دیجیتال مارکتینگ ساختن برند شخصی‌تان را آغاز کنید.

 

منبع: برگرفته از مطلب Seven Steps to Build Your Personal Brand   

بهنام اسلمی

بنیان‌گذار شرکت همورا و مدیرعامل کنونی این شرکت است.
از سال ۱۳۸۰ برنامه‌نویسی را شروع و به تحول و توسعه سازمانی علاقه دارد. (رزومه رسمی)

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت همورا مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

مطالب بر اساس تگ‌ها
مطالب برگزیده
دوره آموزش دیجیتال مارکتینگ
از دو دهه پیش تا کنون، دیجیتال مارکتینگ با تکنیک‌، ابزارها و مفاهیم گسترده‌اش توانسته در جهان صنعت و تجارت تغییرات گسترده‌ای ایجاد کند. اگر صاحب کسب و کاری هستید و یا به دنبال حرفه‌ای پایدار و درآمدزا می...
اطلاعات بیشتر
دیجیتال مارکتینگ گردشگری
طوفان اینترنت صنعت گردشگری را فرا گرفته. حالا دیگر کاربران سوار بر جت‌های پرسرعت دنیای دیجیتال مارکتینگ به هرجایی که قوی‎تر عمل می‎کند، برده می‌شوند. جت‌هایی که ایمیل مارکتینگ، بهینه‎سازی سایت، اصول و مب...
اطلاعات بیشتر
بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
گر به صد منزل فراق افتد میان ما و دوست/ همچنانش در میان جان شیرین منزلست (سعدی)