16
فروردین
1393
بهناز اسلمی
بهناز اسلمی
 

همایش روز جهانی زمین پاک

14 رای    میانگین 4.8 از 5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!
 

شرکت همورا و موسسه آوای ارسباران، روز زمین پاک را با برگزاری همایشی در روز سه شنبه، 2 اردیبهشت سال 93 گرامی داشتند. ژئوتوریسم و اهمیت الکترونیک در حفظ زمین از جمله موضوعات مورد بحث در این همایش می‌باشد.

با مرور تقویم‌ها و سررسیدها، روزهای زیادی مشاهده می‌شوند که به دلایل زیادی نامگذاری‌های متفاوتی شده‌اند. یکی از این روزها، روز ۲۲ آوریل مصادف با ۲ اردییهشت، روز جهانی زمین پاک است. روزی که از سوی یونسکو و با حمایت‌های جان مک کانل و گیلورد نلسون از سال ۱۹۶۹ تا به امروز پابرجاست.
این روز در بسیاری از کشورهای دنیا گرامی داشته شده و سازمان‌ها و ارگان‌های مردمی و دولتی سعی می‌کنند با برگزاری همایش‌ها، جشن‌ها و کمپین‌های زیست محیطی وظیفه‌ی خود را در قبال این کره خاکی ادا نمایند.

همایش روز جهانی زمین پاک در ایران

ایده‌ی برگزاری این همایش توسط همورا شکل گرفت و نهایتاً شرکت همورا با همکاری موسسه آوای ارسباران در روز بزرگداشت زمین پاک، مورخ ۱۳۹۳/۰۲/۰۲ در سازمان میراث فرهنگی این همایش را برگزار نمودند.
در این همایش که از مدیران و دستندکاران گردشگری، محیط زیست و تورلیدرها دعوت به عمل آمده بود، قصد داشتیم تا با گردهمایی، سخنرانی، اجرای موسیقی و پذیرایی شام، این روز مهم را گرامی بداریم.
آقایان بهرام نکوئی صدری (استاد دانشگاه و مولف کتب ژئوتوریسم)، آرش نورآقایی (رئیس انجمن صنفی راهنمایان) و محسن فاتحی (کارشناس و فعال گردشگری) از جمله افرادی هستند که در خصوص مسائل مربوط به محیط زیست به سخنرانی می‌پردازند.

 

وب‌سایت رسمی روز زمین پاک

در همین راستا، وب سایت این همایش نیز با آدرس earthday.ir توسط همورا راه‌اندازی شده است.

 

اعضای تیم برگزار کننده همایش

بهناز اسلمی، فاطمه حسینی، ‌بهنام اسلمی، علی شادلو، آسیه عابدی، محسن فاتحی،‌ وحید محمدی، علیرضا فراهانی،‌ رامتین علیپور،‌ فهیمه احمدی، حسین ربیعی

 

بازتاب همایش روز جهانی زمین پاک

 

گزارش همایش

  • ساعت ۱۸ اولین مهمان وارد شد. سرکار خانم افسانه شجریان، دختر استاد محمدرضا شجریان، دقیق و به موقع.
  • میهمانان یکی پی از دیگری وارد می‌شدند. تورلیدرها، مدیران شرکت‌های بزرگ گردشگری، مسولین سازمان میراث فرهنگی و در یک کلام، آنهایی که دغدغه زمین پاک را با خود یدک می‌کشیدند. در لابی پذیرایی می‌شدند و به سمت سالن اصلی راهنمایی می‌شدند.
  • همایش در ساعت ۱۸:۴۵ با تلاوت سخن خدا آغاز شد. آنجایی به همایش روح داد که پروردگار می‌فرمود: «که هر کس آن را پاک گردانید، قطعاً رستگار شد.»
  • پخش سرود ملی و خوش آمدگویی مجری به حاضرین
  • در شروع همایش، آقای آرش نورآقایی (رییس هیئت مدیره کانون انجمن های صنفی راهنمایان گردشگری سراسر کشور) با محوریت «راهنمایان سفر در عصر دانش محوری» به سخنرانی پرداختند که مورد پسند حاضرین قرار گرفت. (وبلاگ آرش نورآقایی)
  • آقای نکویی صدری (استاد دانشگاه و مولف کتب درسی و دانشکاهی مربوط به ژئوتوریسم) نیز در خصوص زمین پاک و ژئوتوریسم صحبت نمودند که حرف‌های تازه‌ای به همراه داشت.
  • بعد از سخنرانی‌ها موسیقی سنتی کردی توسط گروه ژوانا در سالن اجرا شد که شور و هیجانی را با خودشان به سالن آورند.
  • سختران بعدی آقای محسن (مجید) فاتحی بودند که در خصوص تاثیر دنیای الکترونیک بر گردشگری پایدار و با تاکید بر استفاده از دوربین به جای اسلحه و استفاده از نرم‌افزارها در سازمان‌ها و شرکت‌های گردشگری صحبت‌های خودش رو به پایان رساند.
  • جناب آقای فیاضی (مدیر کل کمیته‌های گردشگری) نیز دقایقی در خصوص برگزاری چنین همایش‌هایی سخنرانی نمودند.
  • در ادامه آقای بهنام اسلمی در خصوص فعالیت‌های شرکت همورا و آقای علی شادلو هم درباره فعالیت‌های ارسباران دقایقی صحبت نمودند.
  • پس از پایان سخنرانی‌ها، مجری، همایش را با شعری زیبا پایان داد و از میهمانان دعوت شد که از حیاط به سمت رستوران برای صرف شام تشریف ببرند.
  • در بین راه، میهمانان به سلیقه‌ی خود می‌توانستند کاکتوس خود را انتخاب کنند. تکه‌ای از زمین پاک...

 

روز زمین پاک در ایران باستان

سازمان ملل متحد هر سال در اعتدال بهاری، روز زمین پاک را جشن می‌گیرد. این روز که اکنون می‌رود به آیینی فراگیر تبدیل شود، توسط فعال صلح یعنی جان مک‌کانل در سال ۱۹۶۹ در اجلاس یونسکو طرح شد و توسط سناتور امریکایی گیلورد نلسون به عنوان یک جلسه آموزشی در مورد محیط زیست بنیان گذاشته شد.
اما ایرانیان باستان نیز به نوعی پیشگام در برگزاری و گرامیداشت این جشن بوده‌اند. مطابق سالنمای ایران باستان، سومین روز اردیبهشت از سالنمای زرتشتیان و دوم اردیبهشت از تاریخ هجری خورشیدی مطابق با جشن اردیبهشتگان یا «گلستان جشن» است.
اردیبهشت با فتح الف از لغات پارسی دری است و مشتق از واژه اوستایی اشا وهیشتا بوده که نماینده اشویی به معنی پاکی، درستی و راستی است.
نیازردن چهارگوهران یا عناصر چهارگانه آب، باد، خاک و آتش یعنی آلوده نکردن محیط زیست و پاک نگهداشتن آن و همچنین پاک نگه داشتن تن و جامه و پاکی روان از ویژگی‌های این جشن است. ایرانیان باستان در این جشن لباس سفید که نشانه پاکی است، بر تن کرده و در آدریان‌ها (آتشکده‌ها) به خواندن اردیبهشت یشت (قسمتی از اوستا) و نیایش اهورامزدا (خداوند) می‌پرداختند. امروزه نیز زرتشتیان این روز را گرامی می‌دارند.
این جشن را می‌توان جشن محیط زیست دانست که به نوعی با روز زمین پاک مرتبط می‌شود.
در ایران همزمان با دیگر کشورهای جهان هفته زمین پاک از روز دوم اردیبهشت به مدت یک هفته در سراسر کشور برپا می‌شود.
در سراسر جهان در چنین روزی به همه زمینیان یادآور می‌شوند زمینی هم هست و کمی هوای آن را داشته باشید و در هر کشوری با هدف افزایش آگاهی و تجلیل از محیط زیست کره زمین، مراسمی خاص برگزار کنید.
(روزنامه ایران ۰۲ اردیبهشت ۱۳۹۳)

 

چرا باید «روز زمین» را گرامی بداریم؟

دوم اردیبهشت 1393، آغازگر چهل و چهارمین سالی است که جهانیان، برای زمین جشن می‌گیرند و ماندگاری‌اش را از دولت‌های متبوعشان طلب می‌کنند؛ اما چر این همه دیر؟!
دست‌کم چهار میلیارد و 600 میلیون سال از عمر زمین می‌گذرد. کمینه‌ قدمت حضور آدم‌ها روی این سیاره هم به دومیلیون سال بالغ می‌شود. از دوره سکنی‌گزینی و کشف کشاورزی هم بیش از 10 هزار سال گذشته است و دیرینه‌ترین امپراتوری جهان هم قدمتی بیش از ظهور مسیحیت دارد. با وجود این، فقط 44 سال است که جهانیان دریافته‌اند اگر برای نجات زمین کاری نکنیم، نباید به ماندگاری کیفیت حیات در این ظاهراً یگانه سیاره قابل سکونت در کهکشان راه شیری امید بست!
شاید یکی از دلایل موفق نبودن نسل دیروز و امروز در مهار جریان‌های ناپایدارکننده‌ سرزمین موسوم به بیابان‌زایی هم، همین کاهلی شگفت‌انگیز بشر و پژواک دیرهنگامش در مواجهه با نشانه‌هایی باشد که جملگی، مرگ زمین را هشدار و زنهار می‌دادند.با وجود این، اگر بپرسید مگر حالا که تقریباً همه بر روند تغییر اقلیم و مصایب انکارناشدنی آن اشراف یافته‌اند، دولت‌های مدرن و ثروتمند جهان، اندکی در کاهش شتاب سقوط زمین موفق بوده‌اند، پاسخ امیدوارکننده‌ای ندارم که ارائه دهم.
حقیقت این است، این آگاهی دولت‌ها نیست که ضامن بقای کیفیت زیست در زمین می‌شود بلکه کیفیت برخورداری یکایک هفت میلیارد ساکن زمین از دانش و آگاهی‌های محیط زیستی است که می‌تواند چشم‌انداز تیره و تار زیستن در زمین را دگرگون سازد. چنین است که همه باید بکوشیم تا با تزریق آگاهی و تداوم روند آن، تغییر رفتار را در زندگی خویش پدید آورده و بدین‌ترتیب، سزاوارانه در ضیافت روز زمین شرکت کنیم.کارهای کوچک و بزرگی چون اجتناب از پرتاب ته سیگار در طبیعت، عایق‌بندی حرارتی سکونتگاه‌های انسانی، تعویض اسلحه‌های شکاری با دوربین‌های عکاسی، تشویق استفاده از محصولات ارگانیک و ممانعت از کاربرد کود و آفت‌کش‌های شیمیایی، ترجیح استفاده از پلاستیک‌های تجدیدپذیر، تفکیک زباله و حمایت از استحصال انرژی‌های نو و کسب و کارهای سبز در شمار اقدام‌هایی است که در صورت التزام عملی بر پایبندی به آنها، می‌توان بدون احساس گناه در جشن‌های روز زمین شرکت کرد و امیدوار ماند روزی که چندان دیر نخواهد بود، زاگرس دوباره به زندگی سلام دهد و ارومیه، پریشان، کافتر، مهارلو، گاوخونی، ارژن، بختگان طشک، کم جان، هامون و... از آب سیراب خواهند شد. (محمد درویش، معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست کشور)

بهناز اسلمی

بنیان‌گذار، قائم‌مقام مدیرعامل و برنامه‌نویس ارشد شرکت همورا
مهندس نرم‌افزار، عاشق حیوانات، سفر و زبان‌های خارجی

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت همورا مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

مطالب بر اساس تگ‌ها
مطالب برگزیده
صبحانه با طعم خاطرات
شما هم بیشتر وقت‎ها وعده ناهار یا شام را برای جمع‎های کاری و دوستانه انتخاب می‎کنید؟ اگر اینطور است، باید برایتان بگوییم که صرف صبحانه در کنار دوستانی عزیز هم جذابیت‎های خودش را دارد. با طلوع خورشید تمام طبیعت بیدا...
اطلاعات بیشتر
تعرفه‌های مصوب سازمان نظام صنفی رایانه‌ای در سال 1396
در پیوست مصوبه سازمان نظام صنفی رایانه‌ای در سال 1396 در خصوص انواع فعالیت‌ها و خدمات در حوزه‌ی انفورماتیک آمده است.
اطلاعات بیشتر
بحث و تبادل نظر
رضا عباسی
1393/04/08 12:13
تبریک می گم بهتون به خاطر ایده ی قشنگتون
پاسخ دهید...
همورا
1393/04/08 12:43
ممنون از لطف شما و به امید دیدار در برنامه‌های آتی.
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
گر به صد منزل فراق افتد میان ما و دوست/ همچنانش در میان جان شیرین منزلست (سعدی)