3
آبان
1396
بهناز اسلمی
بهناز اسلمی
 

چگونه یک سایت حرفه‌ای داشته باشیم؟ (6)

1 رای    میانگین 5 از 5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!
 

سایت ویترین کسب و کارمان است. اگر در چیدمان این ویترین به راحتی کاربران و خواسته‌های آنها توجه کنیم، امکان رونق کسب و کار هم بیشتر خواهد شد. اما چگونه سایتی طراحی کنیم که کاربران آن‌را دوست داشته باشند؟ 

گاهی تغییرات کوچکی می‌تواند باعث رسیدن به اهداف بزرگ باشد. مثلا ساده کردن محاسباتی که روی سایت‌ها وجود دارد، دادن انتخاب‌های بیشتر به کاربر، تشکر کردن از او بابت همراهی با سایت و حتی به‌کار بردن چند شوخی و بازی نظر کاربر را به سایت‌ها بیشتر جلب خواهد کرد. در ادامه‌ی مبحث «سایت‌های کاربرپسند» در این مقاله به ذکر ده نکته‌ی کلیدی می‌پردازیم، که به‌نظر می‌رسد در جلب نظر کاربران می‌توانند موفق عمل کنند.

 

51. به‌جای گفتن یک قیمت کلی، قیمت‌هایتان را جزئی‌تر بیان کنید.

ثبت قیمت در سایت

شما می‌توانید خودتان ارزش محصولات‌تان را مقایسه کنید و یا اینکه به کاربران اجازه دهید خودشان این کار را انجام بدهند. ارائه‌ی مستقیم یک قیمت می‎تواند باعث ابهام باشد. راه‎های ساده‎ای برای گریز از این کار وجود دارد. مثلا استفاده از کلماتی مانند: «فقط» و «مقرون به‎صرفه» اما روش دیگر این است که برای هر واحد هزینه‎ای جدا در نظر بگیرید. برای مثال به جای آنکه برای یک کتاب هزینه‎ای دریافت کنید، به ازای هر صفحه مبلغ کمی را بگیرید، یا به‌جای دریافت هزینه عضویت یک‌ماهه، به ازای هر روز حق عضویت دریافت کنید. نکته دیگر اینکه اعدادی که به 9 ختم می‎شوند بسیار بیشتر از اعداد رند در ذهن مشتری بار مثبت دارند و او را ترغیب به خرید می‎کنند.
استفاده از رقم کمتر هم کاراست. برای مثال هم می‌توانید بنویسید 30 هزار تومان  و هم 30/000 تومان اما در حالت اول رقم خودبه‎خود کمتر به نظر می‎رسد.

 

52. فقط تایید نکنید، تشکر هم بکنید.

تشکر کردن از کاربران

سپاسگزاری کردن شما، شرکت‌تان و محصولات‌تان را بسیار صمیمانه‌تر نشان می‎دهد. اگرچه در بعضی از قسمت‎های سایت تشکر از کاربران وجود دارد، اما اگر از UI هم در خدمت سپاسگزاری از کاربر استفاده کنید آنگاه، نقش مثبت آن در تمام قسمت‎ها و حرکات کاربران دیده می‎شود. وقتی پیام تشکر روی صفحه‎ی نمایش کاربر قرار می‎گیرد او بیشتر برای ادامه‎ی فعالیت در سایت شما مشتاق می‎شود و قسمت‌های دیگر آن‎را هم می‎بیند. ما هم بابت اینکه این پاراگراف را خواندید، از شما بسیار ممنونیم:)

 

53. به‌جای آنها، خودتان محاسبه کنید.

حساب و کتاب در سایت

از کاربران محاسبات و حساب و کتاب‌های دشوار نخواهید. برای مثال بعضی از استخرها و سالن‌های ورزشی با کمک برنامه‌هایی به کاربران‌شان نشان می‌دهند که هنوز چقدر فرصت استفاده از خدمات آنها را دارند. یا وقتی که می‌خواهیم بگوییم اعتبار مالی یک کاربر چقدر است به‎جای آنکه او را با محاسبات پیچیده درگیر کنید، کارها را برای او ساده کنید و محاسبات را خودتان انجام دهید. مورد دیگر هم زمانی است که ما می‌خواهیم درباره‌ی آخرین ورودهایمان به یک سایت بدانیم. اینجا هم می‌توانید از گزاره‌های ساده‎تری استفاده کنید تا درگیری ذهنی کاربر را درباره‎ی تاریخ‎ها و ساعت‌ها کاهش دهید. برای مثال می‌توانید به او بگویید سه دقیقه پیش به سایت ورود کرده به‎جای آنکه بگویید در ساعت 12:54 دقیقه روز سه‌شنبه مورخ 23 آذر 1395!

 

54. به‌جای اجبار، آزادی بدهید.

آزادی دادن به کاربران

به کاربران نشان دهید که آنها در انتخاب آزادند. می‎توانید به آنها بگویید که این انتخاب شماست و یا شما مختارید که تصمیم بگیرید. این یک تکنیک خوب برای جذب کاربر و کسب اعتماد اوست. در تصویر سمت چپ مشاهده می‌کنید که سایت برنامه‌ی خاصی را به کاربر پیشنهاد می‌کند، با این حال این جمله اضافه شده است که این انتخاب خود شماست، می‌توانید بپذیرید یا رد کنید.

 

55. به‌جای آنکه قابل پیش‌بینی باشید، شگفت‌زده کنید.

شگفت زده کردن کاربران

شگفتی می‎تواند مثل یک قلاب عمل کند. قلابی که باعث نگه‎داشتن و دادن حس لذت به کاربران شود. فرض کنید به‎جای آنکه هر روز یک ایمیل تکراری را از کسی دریافت کنید، مطالبی  را ببینید که با قبلی‌ها متفاوت است. درواقع شما می‎توانید از تکنیک‎هایی استفاده کنید که دریافت ایمیل و داشتن ارتباط با شما تبدیل به اتفاق خوش‎آیندی برای کاربران شود.

 

56. به‌جای بی‌توجهی، جلب توجه کنید.

جلب توجه کردن کاربران

توجه‎ها را به سمت اقدامات مهم جلب کنید. برای این کار می‎توان از راه‎های مختلفی اقدام کرد. برای مثال بزرگ کردن سایز یا تغییرات در رنگ. به جز این راه‎های دیگری هم برای هدایت توجه کاربران به سمت شما وجود دارد. چیزهایی مانند: استفاده از اشکال نامنتظم، فوکوس‎های اتوماتیک، استفاده از برچسب‎های مناسب، تصاویر متحرک و نشانه‎گذاری با فلش‎های جهت‎دار از این دسته است. اگرچه شما نمی‌‎توانید از تمام این‎ها در یکجا استفاده کنید اما از کاربرد آنها غافل نشوید.

 

57. به‌جای گیج کردن کاربران، خودتان مقایسه کنید.

ساده کردن کار برای کاربران

گاهی کاربران می‌خواهند که ما خودمان محصولات‌مان را با هم مقایسه کنیم. راه‎های گوناگونی برای آنکه مقایسه‎ها قابل فهم‎تر باشد، وجود دارد. اولین راه این است که چند محصول محدود را با هم مقایسه کنید. جدا کردن محصولات با کمک جدول‎ها و گذاشتن فضاهای خالی مناسب بین آنها، به شکلی که کاربر متوجه تمایز بین موارد بشود راه حل دوم است. سومین راه هم این است که سایر محصولات و موارد را حذف کنید تا کاربر در انتخاب دچار سردرگمی نشود. در نهایت باید جداول و مقایسه‎ها را طوری تنظیم کنید که تفاوت موارد مشابه مشخص شود.

 

58. به‌جای چیزهای مجزا، مجموعه را امتحان کنید.

ایجاد مجموعه روی سایت

مردم از تکمیل مجموعه‌ها چه در واقعیت و چه دنیای مجازی انگیزه می‌گیرند. وقتی شاهد تکمیل یک فرآیند باشند احساس می‌کنند که دارند به هدفشان دست می‌یابند. دیدن یک مجموعه، تلاش برای رسیدن به هدف را تقویت می‌کند. مثلا دیدن یک کیک کامل بسیار لذت‌بخش‌تر از دیدن اجزای تشکیل‎دهنده‎ی آن به‎صورت مجزاست. شاید نشان دادن یک مجموعه از اقدامات این حس را در کاربر ایجاد کند که در حال دست‌یابی به چیزی خاص است.  در نهایت آنکه وقتی تعداد آیتم‎ها محدود باشد، انگیزه برای بدست آوردن و انجام دادن فرآیند یک مجموعه‌ی کامل افزایش می‎یابد.

 

59. به‌جای بی‌خبر نگه داشتن، در جریان بگذارید.

در جریان گذاشتن کاربر

در سایت good ui بارها اما به شیوه‌های گوناگون به ارزش و اهمیت این موضوع پرداخته شده است. خوب است که هم شما و هم کاربر از انتظارات یکدیگر مطلع باشید. این کار پیچیده و سختی نیست که تا قبل از پایان یافتن و تکمیل یک فرآیند به کاربر بگویید که در چه مرحله‌ای است. فکر کنید شما در مرحله‎ی اول از پروسه‎ی X هستید، هدف شما این است که به Y برسید. حالا در پیمودن این فرآیند به شما اطلاع داده می‌شود که باید از z مرحله بگذرید. این آگاهی نه‌تنها باعث می‌شود اطلاعات کامل و بی‌نقص را وارد سیستم کنید بلکه اعتمادتان هم افزایش پیدا می‌کند. شیوه‌ی دریافت اطلاعات درحالی که کاربر را بی‌خبر از مراحل انجام فرآیند نگه‌داشته‌ایم هم باعث سردی رابطه با او می‌شود و هم به او این حس را می‌دهد که در تاریکی و بی‌خبری پیش می‌رود.

 

60. به‌جای خیلی جدی بودن، شوخ طبعی را امتحان کنید.

شوخ طبعی در سایت

چرا همه چیز در همه وقت باید خیلی جدی باشند؟ شما می‎توانید کمی شوخی یا بازی را چاشنی کارتان کنید. کمی شوخی می‎تواند روابط قوی‎تری بین شما و کاربر یا مشتری‎تان بسازد. هنگاهی که اوضاع سخت شود، این روابط قوی انسانی است که می‎تواند به شما کمک کند. وقتی از راه‎های مختلف روابط انسانی قوی بسازید، همان آدم‎ها در مواقع لزوم، اشتباهات شما را می‎بخشند و یا به کمک‎تان خواهند آمد.

 

تا‌به حال نظرتان درباره‌ی مطالب سایت‌های کاربرپسند چه بوده است؟ آیا باعث شده که با دیدگاهی متفاوت به طراحی یا سفارش سایت فکر کنید؟ با مطالعه مطلب «چگونه سایتی کاربرپسند داشته باشیم؟ (7) قسمت آخر» شما از 75 نکته‌ی مهم درباره طراحی UI آگاه خواهید شد که هر یک از این نکات حاصل مقایسه رفتار هزاران کاربر در سایت‌های مختلف است. اگر دوست دارید مطالب پیشین مرتبط با سایت‌های کاربرپسند را مطالعه کنید، از شما دعوت می‌کنیم تا مطلب «چگونه سایتی کاربرپسند داشته باشیم (1)»، «چگونه سایتی کاربرپسند داشته باشیم (2)»، «چگونه سایتی کاربرپسند داشته باشیم (3)»، «چگونه سایتی کاربرپسند داشته باشیم (4)» و «چگونه سایتی کاربرپسند داشته باشیم (5)» را مطالعه بفرمایید. 

منبع: این مطالب برگرفته از سایت good ui می‌باشد.

بهناز اسلمی

بنیان‌گذار، قائم‌مقام مدیرعامل و برنامه‌نویس ارشد شرکت همورا
مهندس نرم‌افزار، عاشق حیوانات، سفر و زبان‌های خارجی

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت همورا مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

مطالب بر اساس تگ‌ها
مطالب برگزیده
پاک نشود: قدیمی: طراحی سایت‎ گردشگری
نقش و قدرت اینترنت در دنیای کنونی بشر قابل چشم‌پوشی نیست. اما برای شمایی که در صنعت گردشگری کار و فعالیت می‌کنید این نقش بسیار مهم‌تر است. چراکه آمارهای سازمان جهانی جهانگردی از روند رو به رشد کاربرانی می‌گویند...
اطلاعات بیشتر
دیجیتال مارکتینگ گردشگری
طوفان اینترنت صنعت گردشگری را فرا گرفته. حالا دیگر کاربران سوار بر جت‌های پرسرعت دنیای دیجیتال مارکتینگ به هرجایی که قوی‎تر عمل می‎کند، برده می‌شوند. جت‌هایی که ایمیل مارکتینگ، بهینه‎سازی سایت، اصول و مب...
اطلاعات بیشتر
بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
گر به صد منزل فراق افتد میان ما و دوست/ همچنانش در میان جان شیرین منزلست (سعدی)