9
آبان
1396
بهناز اسلمی
بهناز اسلمی
 

چگونه یک سایت حرفه‌ای داشته باشیم؟ (7) قسمت آخر

1 رای    میانگین 5 از 5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!
 

چه کسی را می‌شناسید که دوست نداشته باشد صاحب یک سایت خوب باشد؟ سایتی که به بالا رفتن آمار بازدیدها کمک کند، کابران را راضی و خشنود نگه دارد و با راهکارهای مناسب نه تنها به اصول فنی پایبند باشد بلکه برای بعد انسانی کاربران هم ارزش قائل شود. در این مطلب از راهکارهایی می‌گوییم که برای طراحی بهترین سایت‌ها به کارتان خواهند آمد.

حتی اگر سایت ما بسیار حرفه‌ای، پیچیده و بی‎نقص باشد تا وقتی کاربران نتوانند با آن ارتباط مناسبی برقرار کنند، به هدفمان نرسیده‌ایم. یک سایت خوب سایتی است که با شناخت کامل بر روی جامعه‌ی هدف طراحی شود و شکل بگیرد. سایتی که بتواند در زمان مناسب به کاربر بازخورد بدهد، محاسبات پیچیده نداشته باشد و نشان دهد که برای وقت، شخصیت و اهداف کاربر ارزش و اهمیت قائل است.

 

61. به‌جای سکوت، بازخورد بدهید.

بررسی بازخورد کاربران سایت

وقتی کاری را انجام می‎دهیم، دوست داریم بدانیم این کار کامل شده یا خیر؟ گزینه‎های مناسبی برای واکنش داشتن داشته باشید. وقتی در برابر عملکرد کسانی که کاری را در وب‌سایت شما انجام می‎دهد هیچ واکنشی نداشته باشید، باعث احساس عدم ‌اطمینان در آنها می‌شود. آنها از خودشان می‌پرسند که اصلا این سایت کار می‎کند؟ آیا ایمیل من ثبت شده است؟ آیا اطلاعات دیگری لازم نیست؟ بازخورد مناسب به تمام این سوالات پاسخ می‎دهد. تعامل متقابل نه‎تنها لازم بلکه بسیار ضروری است.

 

62. به‌جای محدود فکر کردن، هدف کاربر را پیش‌بینی کنید.

عدم محدودیت کاربران

«این دقیقا همان چیزی بود که دنبالش می‎گشتم» تصور کنید که کاربران در سایت شما این جمله را زیاد به‎کار ببرند. آیا این باعث تعامل بهتر با آنها نمی‎شود؟ یک UI مناسب که به‌درستی نیازهای کاربران را حدس می‌زتد می‎تواند لبخندها و بعد هم پول‌های زیادی را به سمت سایت شما سرازیر کند. برای مثال سایت آمازون (AMAZON.COM) از این سیستم در منوهای کشویی خود استفاده کرده است. این منوها با مهندسی‎هایی جالب تشخیص هدف را به‎صورت صحیح انجام می‎دهند. این سیستم باعث صرفه‎جویی در حرکت‌ها و وقت کابران می‎شود. این قسمت از UI همواره فضای زیادی برای کار و خلاقیت دارد.

 

63. به‌جای کوچک کردن، فاصله‌ی (Padding) مناسب را امتحان کنید.

حفظ اندازه‌های مناسب در سایت

فاصله‎های مناسب بین اطلاعات ارائه شده می‎توانند باعث کنترل بیشتر و سهولت بهتر در خواندن اطلاعات بشوند. رعایت این نکته می‎تواند برای جدول‎ها، مطالب، لیست‎ها و هر موضوعی که نیاز به جداسازی دارد مناسب باشد. یکی از روش‎های معمول استفاده از فاصله یا Padding است. این فاصله می‎تواند باعث شفافیت بیشتر شود و مشکل یکنواختی در زمان خواندن مطالب را از بین ببرد.

 

64. به‌جای گفتن از گزاره‌ها، داستان تعریف کنید.

رعایت خط داستانی در سایت

داشتن خط داستانی یکی از قدیمی‎ترین روش‎ها در برقراری ارتباط  با کاربران است که شاید گاهی مفید باشد. به‎جای اینکه با کمک چند رولت درباره‎ی حقایقی  بگویید، یک روایت داشته باشید. روایتی که در آن شخصیت‎ها، موقعیت‌ها و رویدادها را توضیح می‎دهید یا از مشکلی پرده برمی‎دارید. در یک داستان احساس بیشتر و پررنگ‎‎تری وجود دارد و اثرگذاری آن بیشتر است. داستان و قصه‎ها به‎یاد ماندنی‎تر هستند و برای مدت‎های طولانی می‎توانند فروش و مراجعه مشتریان را تضمین کنند.

 

65. به‌جای فریب دادن، حقیقت را بگویید.

گفتن حقیقت به کاربران

بیشتر مردم، دروغ‌گو را از فاصله‌ی یک متری تشخیص می‎دهند. سعی کنید صفحه‎ی نمایش‎تان را بیشتر قابل اعتماد کنید. به‎کار بردن تصاویر افرادی که می‎خندند آن هم در صفحاتی که هیچ دلیلی ندارد، ممکن است باعث سوتفاهم و دریافت نظرات منفی ‎شود. برای مثال در اینجا می‌توانید نمونه‌ای را ببینید که قرار دادن عکس یه فرد خندان هیچ تاثیر مثبتی در جذب کاربران ندارد. قرار دادن نظرات مثبت و منفی در کنار هم و اینکه از اعداد غیر رند استفاده کنید، به کسب اعتماد و اعتبار شما بسیار کمک می‎کند.

 

66. به‌جای درجا زدن، از روند تدریجی استفاده کنید.

رعایت روند طراحی سایت

این نسبتا یک ایده‎ی ساده است که به کاربران یاد بدهید چطور با سایت شما ارتباط برقرار کنند و با عوامل و فعل و انفعالات آن آشنا بشوند. برای مثال اگر تعداد Call- to- Action مرتبط را در یکجا قرار بدهید، ذهن کاربران شرطی می‌شود و می‌دانند که باید کجا دنبال چه چیزی بگردند. مثلا اگر متن آیکون‌ها بعد از ظاهر شدن محو شوند کاربران می‌دانند چطور باید در سایت شما فعالیت کنند.

 

67. به‌جای خود محوری، به دیگران فکر کنید.

توجه به نیاز کاربران

منافع دیگران را به خودتان ترجیح بدهید. تمام من‎ها را به شما تغییر بدهید، شنونده‎های خوبی باشید و علاقه‎مندی‎تان را به دیگران نشان بدهید. سطحی که برای مشتری یا کاربر درنظر می‎گیریم در زبان و تعاملات ما با آنها مشخص می‎شود. گاهی اوقات دیدن و گفتن از منظر دیگران باعث می‎شود همه چیز به نفع همه پیش برود.

 

68 نگویید واضح است، بدیهیات را هم توضیح بدهید.

تکمیل توضیحات سایت

بعضی چیزها که برای ما کاملا آشکار است، برای بعضی افراد ممکن است مشکل و سوال برانگیز باشد. توضیحات مناسب می‎توانند عدم اطمینان را در برقراری اطلاعات حذف کنند. یکی از مثال‎های خوب توضیحاتی است که برای گرفتن اطلاعات به کاربران می‎دهیم. برای مثال به آنها می‎گوییم که چرا وارد کردن ایمیل یا شماره تلفن آنها ضروری است یا از کجا می‎توانند اطلاعاتی که ما احتیاج داریم را استخراج کنند. در نهایت به یاد داشته باشید که این توضیحات باید به‎شکلی باشد که موجب سردرگمی و اشتباه کاربران نشود.

 

69. به‌جای پرگویی، جملات کوتاه استفاده کنید.

رعایت قوانین نگارشی در سایت

سعی کنید جملات کوتاه‎تر و ساده‎تر بنویسید و از کلمات کمتری استفاده کنید. بعد از نوشتن، اولین پیش‎نویس‎ها را بررسی کنید که آیا باز هم می‎توانید همه چیز را خلاصه‎تر کنید؟ سعی کنید از جملات مناسب برای انتقال پیام اصلی استفاده کنید. در نهایت اینکه از به‎کار بردن کلمات بی‎معنی یا خیلی سخت اجتناب کنید.

 

70. به‌جای نسخه‌های قدیمی، از نسخه‎های ریسپانسو (سازگار) استفاده کنید.

نسخه‌های ریسپانسیو سایت

هیچ چیز بدتر از این نیست که کاربر از دو اسکرول استفاده کند. بعضی وقت‌ها که دارید به یک UI در یک دستگاه کوچک نگاه می‎کنید متوجه خطا در نمایش یا سخت بودن دیدن تمام صفحه می‌شوید. راه‌حل برای این مشکل استفاده از طرح و برنامه‌های ریسپانسیو یا سازگار است که به صورت اتوماتیک برای دستگاه‌هایی با صفحه و سایز متفاوت تنظیم می‎شوند.

 

71. به‌جای یکنواختی، تنوع دیداری را امتحان کنید.

تنوع در طراحی سایت

تمام معانی در بستر قطبیت وجود دارد. همانند وقتی که ما تاریکی را در زمینه‎ی روشن درک می‎کنیم. در واقع درک و فهمیدن هر چیزی در کنار متضاد آن میسر می‌شود. قرار دادن مفاهیم و موضاعات در جاهای مناسب و رعایت تضاد در رنگ و زمینه باعث می‌شود مردم بهتر متوجه موضوع شوند. وقتی چیزهای متفاوت ‎کنار هم قرار می‎گیرند، ذهن ما سعی می‌کند فصل بین آنها را درک کند. به همین دلیل گروه‌بندی موارد در کنار همدیگر بسیار کارساز است. در نتیجه استفاده از فونت‎های گوناگون (یا استفاده یکنواخت از آنها) و تنوع‎بخشی بیش از حد به موارد موجود روی سایت باعث ایجاد استرس و افزایش فشار روی ذهن کاربر است.

 

72. به‌جای سخت‌گیر بودن، جایی برای اشتباهات و تغییرات بگذارید.

سادگی در طراحی سایت

موضوع اشتباه کردن مردم اجتناب‎نا‎پذیر است. اینکه شرایطی را برای اصلاح اشتباهات فراهم کنید می‎تواند بسیار کمک کننده باشد. ممکن است کاربری با اکانت کسی دیگر (چه عمد یا غیر عمد) وارد شده باشد. ممکن است او به‎جای سفارش 7 عدد کالا به ‎اشتباه عدد 8 را وارد کرده باشد یا اینکه آدرس او از ماه گذشته تا الان تغییر کرده باشد. UI باید به مردم اجازه دهد که بتوانند تغییرات و اصلاحات مورد نظرشان را انجام بدهند.

 

73. به‌جای انزوا، برای تعهدات اجتماعی داوطلب شوید.

تعهدات اجتماعی

تعهدات اجتماعی باعث ایجاد جنبش‌های مهمی می‎شود. از طرف دیگر انتخاب تعهدات می‌تواند باعث شود خود ما نسبت به چیزهایی پاسخگو باشیم. وقتی برای کاری داوطلب می‌شویم و دیگران با ما همراه می‌‌شوند، باعث می‎شود شانس بیشتری داشته باشیم که بعدا توسط کاربران دنبال شویم. کاربرانی که ممکن است از تعهد اجتماعی شما سخن بگویند و بخواهند دیگران را هم در آن همراه کنند.

 

74. به‌جای یک‎بار، چندبار فرصت بدهید.

امکان فرصت دوباره

بعضی کارها در دفعه‎ی اول انجام نمی‎شوند و ممکن است کاربر بخواهد یک‎بار دیگر فرآیند را تکرار کند. شاید یک فیلم به‎صورت کامل آپلود نشده باشد یا کاربر بخواهد یک متن را دوباره پرینت بگیرد. این UI است که می‎تواند رسیدن به این اهداف را خیلی سخت یا آسان کند. وقتی نتیجه‎ای که کاربر دریافت کرده رضایت‎بخش نیست، استرس و نگرانی به او وارد می‎شود و تمرکز او از بین می‎رود. بنابراین واقعی باشید اگر کاری به‌صورت کامل انجام نشده، پیام موفقیت را منتشر نکنید.

 

75. به‌جای انتخاب‌های زیاد، چند گزینه‎ی محدود بدهید.

طراحی سایت

سوالات و گزینه‌های سایت باید تا حد امکان کم باشد. وجود گزینه‎های زیاد تصمیم‎گیری را سخت و دشوار می‎کند. نکته‎ی جالب این است که وجود گزینه‎های متعدد می‎تواند باعث پایین آمدن رضایت و ایجاد حس پشیمانی شود. اگرچه وجود گزینه‎های زیاد باعث ایجاد احساس آزادی در کاربران است اما گزینه‎های محدود انتخاب‌ها را در سطح بالاتری میسر می‎کنند.

 

این مطلب آخرین قسمت از مجموعه مطالب مرتبط با سایت‌های کاربرپسند بود. در این مجموعه سعی کردیم با توجه به دانش، تجربه و بازخوردهای دریافتی از کاربران به معرفی و آشنایی با اصولی بپردازیم که می‌توانند در ایجاد و پایداری سایت‌های کاربرپسند به کارمان بیاید. اگر شما هم تجربه‌ای دارید و فکر می‌کنید می‌تواند در طراحی سایت‌های کاربرپسند مفید واقع شود، بسیار خوشحال می‌شویم آن‌را با ما در میان بگذارید. در همین راستا از شما دعوت می‌کنیم در صورت تمایل قسمت‌های پیشین این مطب، شامل: «چگونه سایتی کاربرپسند داشته باشیم؟ (1)»، «چگونه سایتی کاربرپسند داشته باشیم؟ (2)»، «چگونه سایتی کاربرپسند داشته باشیم؟ (3)»، «چگونه سایتی کاربرپسند داشته باشیم؟ (4)»، «چگونه سایتی کاربرپسند داشته باشیم؟ (5)» و «چگونه سایتی کاربرپسند داشته باشیم؟ (6)» را نیز مطالعه بفرمایید.

منبع: سایت goodui

بهناز اسلمی

بنیان‌گذار، قائم‌مقام مدیرعامل و برنامه‌نویس ارشد شرکت همورا
مهندس نرم‌افزار، عاشق حیوانات، سفر و زبان‌های خارجی

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت همورا مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

مطالب بر اساس تگ‌ها
مطالب برگزیده
از حرف دلشان خبر دارید؟
تا‌به‌حال نظر مشتریان را پرسیده‌اید؟ کدام بخش از خدمات شما را می‌پسندند و کدام‌ بخش‌ها باعث شده که دیگر هرگز نخواهند خدمات شما را تجربه کنند؟ اگر جواب این سوالات را نمی‌دانید بخش مهمی از اطلاعاتی...
اطلاعات بیشتر
چگونه در گردشگری استخدام کنیم؟
گردشگری یکی از صنایعی است که بسیار به منابع انسانی و پرسنلی که در آن فعالیت می‌کنند وابسته است. در این شرایط یافتن نیروی مستعد و متخصص موضوع مهمی است که ذهن بسیاری از مدیران را به خود مشغول کرده است. با توجه به این نیاز در ای...
اطلاعات بیشتر
بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
گر به صد منزل فراق افتد میان ما و دوست/ همچنانش در میان جان شیرین منزلست (سعدی)