25
دی
1396
بهنام اسلمی
بهنام اسلمی
مقاله‌‌ی بهنام اسلمی در روزنامه‌ی دنیای اقتصاد

چگونه یک وب‎سایت گردشگری موفق داشته باشیم؟

1 رای    میانگین 5 از 5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!
 

فکر داشتن وب‌سایت‌های جدیدتر صاحبان کسب و کارها را در صنایع مختلفی به خصوص گردشگری رها نمی‌کند. بسیاری بر این نظر هستند که تنها راه برون رفت از بحران‌ها و یا رسیدن به اهداف تجاری و اقتصادی داشتن وب‌سایتی خوب است. اما چگونه می‌توان یک وب‌سایت گردشگری موفق داشت و چه مواردی باید در این وب‌سایت‌ها لحاظ شود؟

برخی از مدیران با بررسی وب سایت رقبای موفق، در زمان سفارش سایت از طراح، سایتی شبیه یا بهتر از رقیبشان می‌خواهند. برخی دیگر هیچ ایده‌ای ندارند و فقط می‌خواهند سایت‌شان به صفحه‌ی اول موتورهای جستجو بیاید و برخی سایتی می‌خواهند که خودشان بپسندند. اما مسیر درست چیست؟ در این مقاله به پنج مرحله پرداخته‌ایم که پیش از سفارش سایت در صنعت گردشگری باید آنها را در نظر گرفت.

 

1 تیم تشکیل دهید

برای اینکه بتوانید ساختاری مناسب برای وب‌سایت خود ترسیم کنید و به اهدافی که دارید برسید لازم است تیمی از مدیران، کارشناسان و مشاوران تشکیل دهید. این تیم باید بر اساس محصول، استراتژی‌های فروش یا بازاریابی، فرآیندهای داخلی سازمان، اصول فنی طراحی سایت، سئو و قوانین دیجیتال مارکتینگ به ایده‌پردازی درباره‌ی وب‌سایت مورد نظر بپردازند.

 

2 شناخت کامل و دقیق از نیازمندی‌ها

شاید لازم باشد همراه با تیم‌تان ساعت‌ها فکر کنید، ایده‌های گوناگون را بررسی کنید و آنها روی کاغذ یا یک تخته‌ بنویسید. شما باید پیش از اقدام به سفارش سایت به درک دقیقی از آنچه می‌خواهید برسید. به جزییات وب‌سایت خود فکر کنید تا در زمان سفارش ابهامی بین شما و طراحان باقی نماند.
برای مثال اگر در نظر دارید در صفحه‌ی «ارتباط با ما» در وب‌سایت خود یک فرم قرار دهید به تمام بخش‌های آن فرم فکر کنید. می‌خواهید چه اطلاعاتی را دریافت کنید؟ شیوه و ترتیب دریافت اطلاعات چگونه باشد و پس از ارسال پیام توسط کاربر، چه پیغامی برای او نمایش داده شود؟ باید بررسی کنید که هر بخش از سایت چه نیاز تجاری شما را برآورده خواهد کرد و وجود چه بخش‌هایی الزامی و یا اختیاری است. این تیم نیاز دارد تا برای سایتی با سایز کوچک حداقل 40 ساعت در خصوص اهداف به بحث و تبادل نظر بپردازند.

 

3 افراد یا شرکت‌های خبره در زمینه طراحی سایت را پیدا کنید

اگر به‌دنبال بهبود و یا ارتقای شرایط تجاری خود هستید باید در هر زمینه‌ای شرکای تجاری مناسبی را انتخاب کنید. سفارش سایت هم از این قاعده مستثنی نیست و انتخاب فرد یا شرکت طراح وب‎سایت از اهمیت ویژه‌ای برخورد است. به یاد داشته باشید که ارتباط شما با طراح سایت‌تان یک رابطه‌ی پایدار است و پس از دریافت سایت تمام نمی‌شود. طراح ضمن تسلط بر UI، UX و دیجیتال مارکتینگ باید در پیگیری و رفع خطاهای احتمالی سایت، اضافه کردن موارد جدید، مشاوره برای ارتقای سایت و ارائه‌ی راهکارهای مناسب برای توسعه یا حل هر مشکلی در کنارتان باشد. بهتر است طراح سایت‌تان سررشته‌ای از صنعت گردشگری داشته باشد و بتواند دغدغه‌ها و اصطلاحات خاصی که شما به آن نیاز دارید را درک کند. علم بر ادبیات گردشگری به شما و طراح کمک می‌کند که زودتر به رهیافت جامعی دست بیابید و بی‌شک وب‌سایتی متفاوت و موفق‌تر نتیجه‌ی این همکاری خواهد بود.
پس از یافتن افراد و یا شرکت مناسب، آنچه در جلسات تیم‌تان به‌دست آمده است را به طراح بسپارید. طراح سایت شما پس از دریافت این اطلاعات احتمالا درخواست جلساتی با تیم‌تان را هم خواهد داشت تا به یک زبان مشترک دست پیدا کنید.

 

ارتباط شما با طراح سایت‎تان یک رابطه‎ی همیشگی است و پس از تحویل سایت به اتمام نمی‌رسد.

 

4 بازاریابی محتوا را جدی بگیرید

یکی از دلایل مهم داشتن وب‌سایت برای شرکت‌های گردشگری، بالا رفتن در سئو است. سئوی سایت در که واقع تعیین می‌کند، نسبت به سایرین در کجای صفحات جستجوی وب قرار بگیرید در بحث دیجیتال مارکتینگ از اهمیت بسیاری برخوردار است. اگر جایگاه خوبی در بین رقبایتان می‌خواهید، باید بحث تولید محتوا را از ابتدا جدی بگیرید. ایجاد متن‌های مناسب، توجه به کلمات کلیدی، شناخت نیاز روز جامعه‌ی هدف و رعایت قوانین نگارش و درست‌نویسی بخشی از اصولی است که می‌تواند در رتبه و یا سئوی سایت‌تان تاثیرگذار باشد. پیش از تحویل گرفتن سایت برنامه‌ی مدونی را برای تولید، پایش و ارتقا محتوای سایت‌تان تدوین کنید. یک ساختار سازمانی و جدی برای آن در نظر بگیرید و در ادامه برای تولید محتوای شبکه‌های اجتماعی و ایمیل مارکتینگ هم فکر کنید. ذکر این نکته ضروری است که رقابت بسیار نزدیکی در دنیای بازاریابی محتوا وجود دارد و اگر می‌خواهید صفحات سایت شما با دیگران فرق داشته باشد حتما باید از نیروهای کاردان و مشاوران خبره کمک بگیرید.

 

آشنایی با کلمات کلیدی، شناخت نیاز روز جامعه، توجه به قوانین نگارش و درست‌نویسی می‌تواند در تعیین رتبه‌ی سایت شما موثر باشد.

 

5 به‌صورت مداوم سایت را بهبود ببخشید

از زمانی که وب‌سایت را تحویل می‌گیرید ممکن است بین 6 ماه تا دو سال زمان نیاز باشد تا سرمایه‌ای که برای وب‌سایت گذاشته‌اید بازگردد. در این مدت باید صبور باشید، طبق برنامه‌ی دقیق پیش بروید، هزینه کنید، توسعه دهید و برای نتیجه گرفتن همواره بازار و حرکات رقبا را بررسی کنید. تیمی که در ابتدا ایجاد کرده‌اید را رها نکنید و با آنها جلسات دوره‌ای برگزار کنید. اگر به این نتیجه رسیدید که وب‌سایت شما نیاز به تغییر دارد از تغییرات نترسید و با استراتژی جدیدی وارد میدان شوید.

بهنام اسلمی

بنیان‌گذار شرکت همورا و مدیرعامل کنونی این شرکت است.
از سال ۱۳۸۰ برنامه‌نویسی را شروع و به تحول و توسعه سازمانی علاقه دارد. (رزومه رسمی)

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت همورا مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

مطالب بر اساس تگ‌ها
مطالب برگزیده
بهینه سازی سایت و سئو
بزرگترین آرزوی هر سایت، این است که بازدیدکننده‌های مختلفی از طریق موتورهای جستجو، بتوانند به راحتی آن را بیآبند و از طرفی آرزوی تمام شرکت‌هایی که قسمتی یا تمامی کسب و کار خود را از طریق اینترنت و سایت خودشان دنبال می...
اطلاعات بیشتر
7 راهکار برای تولید محتوای اثرگذار
فضای دیجیتال به شکل فزاینده‌ای با صنعت گردشگری و هتلداری در ارتباط است و تولید محتوا به عنوان بخشی مهم از این فضا، در محیط‌های گوناگونی چون وب‌سایت‌ها، وبلاگ‌ها و فضای شبکه‌های اجتماعی به دنبال جذب تو...
اطلاعات بیشتر
بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
گر به صد منزل فراق افتد میان ما و دوست/ همچنانش در میان جان شیرین منزلست (سعدی)