4
بهمن
1396
بهنام اسلمی
بهنام اسلمی
مقاله‌‌ی بهنام اسلمی در روزنامه‌ی دنیای اقتصاد

چگونه مدیری ناامید کننده نباشیم؟

1 رای    میانگین 5 از 5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!
 

رفتار مدیر یک سازمان به‌صورت مستقیم بر سایر کارکنان و رویدادهای جاری مجموعه تاثیر می‌گذارد. این تاثیر در زمان‌های بروز بحران می‌تواند شکلی دیگر به خود بگیرد و نابود کننده یا نجات‌دهنده‌‌ی سازمان‌ها باشد. اما چگونه می‌توان در مواقع بحرانی، مدیری ناامید کننده نباشیم؟ 

گردشگری صنعتی است که برای پیشبرد اهدافش به صنایع، خدمات و افراد گوناگونی وابسته است. به همین دلیل در محیط پیرامون آن ممکن است با تهدیدهای مختلفی (Threat) روبرو ‌شویم. برای مثال ریزش کوه در جاده‌ها، تغییر در مسیرها، مشکلات سیاسی و اختلاف‌های مابین گروه‌های مختلف مردم، تغییر در قوانین عبور و مرور، مشکلات قانونی، وضع قوانین جدید توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و... می‌توانند مستقیم و غیر مستقیم کسب درآمد در گردشگری را تحت‌الشعاع قرار بدهند. این تهدیدها ممکن است باعث شود تا فروش کاهش پیدا ‌کند، در اجرای تورها مشکلاتی ایجاد ‌شود، اقامت‌گاه‌ها با انبوهی از کنسلی‌ها روبرو شده و نهایتا این دست مشکلات می‌توانند زلزله‌هایی کوچک و بزرگ را در سازمان پدید آورند. به همین دلیل گاه مدیران، خود و سازمان‌شان را در میان آتشی از سختی‌ها و ناملایمات می‌بینند که باعث می‌شود رفتارشان در محیط کار تغییر کند.
ضمن اینکه به مدیران توصیه می‌شود از طریق مدل‌هایی مانند SWOT دائما در حال تحلیل نقاط ضعف و قدرت درون سازمانی و تهدیدها و فرصت‌های محیطی باشند و همواره در مقابل تغییرات بر اساس استراتژی‌های از قبل تعیین شده آمادگی لازم را داشته باشند، از منظر منابع انسانی و رهبری یک تیم منسجم، لازم  است تا مدیران نه تنها عامل ناامیدکننده نباشند بلکه به عنوان تکیه‌گاهی امن و قابل اطمینان برای کارکنان عمل کنند.

اما چگونه می‌توان در مبحث منابع انسانی مدیری امیددهنده و همراه در سازمان بود؟ در این راستا در ادامه چند پیشنهاد ارائه شده است.

 

1 به اندازه‌ی ظرفیت و پذیرش افراد، مشکلات را به آنها منتقل کنید

اگرچه توصیه می‌شود درباره‎ی اتفاق‌ها و شرایط بحرانی با ذینفعان گفتگو کنید اما لازم است نکات مهمی را رعایت نمود. توضیحات باید با ارائه‌ی راهکارهای درست و امیدوارکننده مطرح شوند و یا اینکه دیدگاه افراد را نسبت به موضوع به شکل مناسبی تغییر داد. در هر صورت نباید عصبانیت خود را به آنها انتقال دهید. شکی نیست، عصبانیت ضمن آن‌که مشکلی را حل نمی‌کند، ممکن است هیزمی به آتش مشکلات دیگر نیز بریزد.
به‌جای عصبانیت می‌توان، ناراحتی خود را به ذینفعان نشان داد و کمک و همیاری آنها را دریافت نمود.

 

2 عادات همیشگی خود را تغییر ندهید

اگر هر روز با ظاهری آراسته به محل کار خود می‌روید یا برنامه‌ی تفریحی همیشگی با پرسنل‌تان دارید، در مواقع بحرانی هم تا جای ممکن این عادات را ترک نکنید. شما مانند پدر یک خانواده هستید و تکیه‎ی بقیه‎ی سازمان به شماست.
اجازه دهید که پرسنل کنارتان احساس امنیت داشته باشند و از ظاهر آرام‌تان به این نتیجه برسند که شما می‌دانید راه خلاصی از این مشکل چیست و یا آنقدر مسلط و قدرتمند هستید که نمی‌گذارید به سازمان‌تان آسیبی برسد. گاهی باید مانند خلبانی که هواپیمایش به چاله‌های هوایی افتاده است عمل کنید. به‌جای نادیده گرفتن اضطراب مسافران و یا از دست دادن کنترل، با صدایی آرام به مسافران بگویید باید کمبرندهایشان را ببندند و صندلی خود را ترک نکنند، اما این شرایط موقتی است و خیلی زود دوباره اوضاع عادی می‌شود. با رفتار سنجیده و حفظ خونسردی به دیگران نشان دهید که حل مشکلات با تغییر منش فکری و جهت‌گیری مناسب امکان‌پذیر است و با این روش لطمه‌های احتمالی را به حداقل برسانید.

 

3 از همکاران‎تان کمک بخواهید

اگر در طول فعالیت حرفه‌ای خود از سایر همکاران و پرسنل حمایت کرده باشید حال در شرایط بحرانی می‌توانید روی کمک و همیاری آنها حساب کنید. از درخواست کمک، ترس و واهمه‌ای نداشته باشید. بپذیرید که شما برخی از کارها را نمی‌توانید به تنهایی انجام دهید و لازم است بخشی از آن‌را به فردی دیگر بسپارید.  مثلا وقتی ناگهان متوجه می‌شوید هتلی که برای اقامت انتخاب کرده‌اید نمی‌تواند به شما سرویس بدهد، چند برنامه‌ی سفرتان همزمان گرفتار حوادث طبیعی یا مشکلات دیگر شده است و یا مجبورید به شکایات مسافران در تور قبلی هم پاسخ دهید. در تمام این شرایط کمک دیگران می‌تواند سریع‌ترین و بهترین راه‌حل باشد تا اینکه بخواهید عصبانی و ناامید شوید و یا این مشکل را به پرسنل منتقل کنید.

 

4 کمیته‌ی بحران تشکیل دهید

به سرعت کمیته‌ای تخصصی، برای حل بحران تشکیل دهید. مجمعی که در آن از افراد دلسوز، مشاوران و مدیران ارشد دعوت کرده‌اید و می‌توانید با خیالی آسوده مشکل را با آنها در میان بگذارید. از یاد نبرید که هر کسی امین شما نیست که حتی از عصبانیت‌تان آگاه شود. به همین دلیل افرادی را برای کمیته برگزینید که از بازاریابی و قوانین حقوقی اطلاع داشته باشند، روحیات و دغدغه‌های شما و صنعت گردشگری را بشناسند و برای حل بحران آماده‌ی همکاری باشند. 

 

5 پیش از بحران درباره‎ی آن گفتگو کنید

برخی مشکلات در شرکت‌های گردشگری تکراری هستند و بحران‌هایی هم که به سبب آنها پیش می‌آید ممکن است بارها پیش بیایند.
پیش از وقوع بحران برای پرسنل درباره‌ی اوضاع و شرایط بحرانی احتمالی توضیح بدهید. از دغدغه‌ها، گلوگاه‌ها و مشکلاتی که در مسیر کارشان وجود دارد برایشان بگویید. با آموزش و سیستم‌های درست اثرات این تهدیدهای محیطی را تا جای امکان کاهش دهید.
مدیران بزرگ به‌خوبی می‌دانند که اندازه‌ی بزرگی‌شان، به اندازه‌ی امیدی است که در سازمان جاری می‌کنند.

 

منبع: مقاله‌ی بهنام اسلمی در روزنامه‌ی دنیای اقتصاد

بهنام اسلمی

بنیان‌گذار شرکت همورا و مدیرعامل کنونی این شرکت است.
از سال ۱۳۸۰ برنامه‌نویسی را شروع و به تحول و توسعه سازمانی علاقه دارد. (رزومه رسمی)

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت همورا مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

مطالب بر اساس تگ‌ها
مطالب برگزیده
جلسه کارشناسی رادیو گفتگو درباره دیجیتال مارکتینگ گردشگری
در تاریخ 1397/08/27 جناب آقای بهنام اسلمی به عنوان کارشناس دیجیتال مارکتینگ در حوزه گردشگری در رادیو گفت‌وگو حضور داشتند. فایل‎های صوتی مربوط به این مصاحبه در ادامه آمده است.
اطلاعات بیشتر
آیا ایکیا می‌تواند تجربه خدماتی خود را با فرهنگ هند وفق دهد؟
بررسی و مطالعه موردی بازارهای در حال ظهور، مبحثی است که  توجه مدیران و صاحبان برندها را به خود جلب کرده است. آن‌ها هموراه سعی دارند تا با دقت بر شیوه‌ مدیریت و بازاریابی برندهای بزرگ، الگوی بیزینس خود را ارتقا ...
اطلاعات بیشتر
بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
گر به صد منزل فراق افتد میان ما و دوست/ همچنانش در میان جان شیرین منزلست (سعدی)