21
مرداد
1396
محتوای همورا
محتوای همورا
گزارش گفتگویی دوستانه با خانم ویانا اسدی

هندوانه‌های اضافی را به‌دست «یوتاب» بدهید!

1 رای    میانگین 5 از 5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!
 

«اگر مدتی با یوتاب کار کنید، کم‌کم دیگر باور نمی‌کنید که با یک برنامه‎ی نرم‎افزاری سر و کار دارید، انگار یک موجود زنده درحال دریافت، پردازش و انجام کارهاست.» این نقل قولی است از برخی مشتریان همورا که با نرم‌افزار تحت‌وب «یوتاب» کار می‌کنند. در عصری تابستانی فرصتی برای گفتگو با کسی را به‎دست آوردیم که در دو موقعیت شغلی متفاوت با این برنامه‌ی زنده کار کرده بود.

کار در یک آژانس گردشگری اگرچه بسیار هیجا‌ن‌انگیز است اما دغدغه‌ها و مشکلاتی هم دارد. روزهای شلوغ، تلفن‌هایی که یک لحظه هم بیکار نیستند و جا‌به‌جایی حجم بالای اطلاعات شخصی و مالی مسافران که با کوچکترین اشتباهی می‌تواند یک فاجعه را رقم بزند. این بحران‌ها باعث شد تا برنامه‌نویسان به کمک دنیای گردشگری بیایند و با طراحی نرم‌افزارهایی به بهبود امور کمک کنند. نرم‌افزار تحت‌وب «یوتاب» از محصولات هموراست که با همین هدف نوشته شده است و شرکت‌های گردشگری مختلفی از آن استفاده می‌کنند. برای همورا دریافت بازتاب و دانستن درباره‌ی چگونگی عملکرد «یوتاب» در این شرکت‌ها بسیار مهم است. در همین راستا گفتگویی با خانم «ویانا اسدی» انجام دادیم. خانم اسدی تجربه‌ی کار با یوتاب را در دو آژانس گردشگری مختلف داشته‌اند و به‌عنوان مدیر داخلی واحد فروش و سرپرست محتوا خاطرات جالبی را از کار با یوتاب برایمان تعریف کردند. 

  

در کدام شرکت‌های گردشگری با یوتاب کار کردید و سمت شما چه بود؟

اولین باری که با یوتاب کار کردم دی ماه سال 94 در شرکت گردشگری هایپرشیا بود، در ادامه در شرکت گردشگری دالاهو هم تجربه کار با یوتاب را دارم. در شرکت هایپرشیا کارشناس تولید محتوا و در شرکت دالاهو مدیر داخلی واحد فروش و سرپرست محتوا بودم.

در هایپرشیا فعالیت‌های من با یوتاب شامل موارد زیر بود.

  • تکمیل اطلاعات تور (بارگذاری عکس، نوشتن و به روز رسانی متا و عنوان تورها، فعال کردن تورهای آتی)
  • بازآموزی (برای همکاران بر اساس کلاس‌های آموزشی که قبلا تشکیل شده بود سوالاتی طرح می‌شد. آن‌ها بعد از اینکه وارد حساب کاربریشان می‌شدند می‌توانستند به سوال پاسخ دهند، به این ترتیب آموخته‌هایشان مورد بررسی قرار می‌گرفت.)
  • گزارش‌گیری ماهانه از میزان و سود فروش 

 

 

اگر بخواهید از افرادی به‌صورت دوره‌ای آزمون بگیرید، می‌توانید این کار را به یوتاب بسپارید.

 

 

اما در دالاهو با توجه به تنوع فعالیتم، کارهای زیر را انجام می‌دادم:

  • بررسی تورها (تورهایی که بارگذاری و اطلاعاتشان تکمیل شده بود در یوتاب چک و در صورت نیاز به ویرایش، آن‌ها را به روز می‌کردم.)
  • تغییر اسلایدهای صفحه اول
  • فروش (گاهی با تیم فروش همکاری داشتم، در این زمان مراحل فروش از ثبت اطلاعات مسافر به یوتاب، ثبت رزرو یا خرید و خواسته‌های مسافر یا نکاتی که خودم یا همکاران دیگر در مورد این شخص بدانند را ثبت می‌کردم. با این روش پروسه‌ی فروش و ثبت مسافر بسیار سریع انجام می‌شد.)
  • بررسی تخفیف (تخفیف‌هایی به صلاحدید مدیر فروش یا گاهی مسئول فروش به مسافر داده می‌شد. تمام این موارد جداگانه در مالی با نام مسافر، نام تور، تاریخ ثبت تخفیف و میزان تخفیف نمایش داده می‌شدند و قابل تایید یا رد کردن بودند.)

 

 

 

بارگذاری و ویرایش برنامه‌ی سفرها، ثبت‌نام مسافران و بررسی یا اعمال تخفیف‌ها با یوتاب به سرعت و سهولت انجام می‌شود.

 

 

 

انگار چند هندوانه را با یک دست برداشته بودید! این باعث نمی‌شد دچار سردرگمی شوید؟

به‌هیچ وجه، نظم ذاتی یوتاب به من کمک می‌کرد تا بدون مشکل چند مسئولیت را در محل کارم به عهده بگیرم و دچار مشکل و بحران نشوم. درواقع من هندوانه‌های اضافی را به دست یوتاب داده بودم و خودم سبکبال به کارهایم می‌رسیدم!

 

برای آنکه کار کردن با یوتاب را یاد بگیرید، چقدر زمان صرف کردید؟

منوی فارسی، استفاده از عبارت‌های درست و راهنمای آیکون‌ها، یادگیری و حتی آموزش آن را بسیار آسان کرده است بنابراین یادگرفتن یوتاب کار سخت و زمان‌بری نبود، یک‌بار توضیح کافی بود تا کار با یوتاب را یاد بگیرم.

 

در روند کار شما یوتاب چه تأثیری داشت؟

بارزترین تاثیرهای یوتاب در کار من به شرح زیر است:

  • افزایش سرعت
  • سهولت در کار
  • نظم در کار و برنامه‌ریزی

 

در این یک سال و نیم که با یوتاب کار می‌کنید، آیا در زمان‌های شلوغی کسب و کارتان یوتاب باز هم کاراست؟ 

محاسن یوتاب تازه در زمان شلوغی معلوم می‌شوند، مثل اول هر فصل که یکباره 200 تور آپلود و باید اطلاعات آن‌ها ویرایش و چک می‌شد. البته در روزهای پایانی جشنواره‌ها هم کمک فراوانی به ما می‌کرد. جشنواره‌ها معمولا شامل تخفیف بود و مسافران تا روز آخر مهلت داشتند هزینه سفر را بپردازند. بسیار پیش می‌آمد که این فاصله زمانی باعث شود مسافران پایان مهلت پرداخت را فراموش کنند. یک نگاه به صفحه‌ی تور کافی بود تا وضعیت پرداخت مسافران چک شود و پایان جشنواره به آن‌ها اطلاع داده شود.

 

 

 

 یک نگاه به صفحه‌ی تورها در یوتاب کافی بود تا وضعیت تمام مسافران در کوتاه‌ترین زمان بررسی شود.

 

 

آیا بحرانی برایتان پیش آمده بود که یوتاب بتواند برای حل آن کمک کند؟

یک‌بار فرصت ما برای فروش چند تور خاص بسیار کم بود، در تصمیم‌گیری برای فروش به چندین گزارش فوری از همین سفرها در تاریخ‌های قبلی، بعضی مسافران و لیدرها نیاز داشتیم. کمتر از نیم ساعت تهیه‌ی 7 گزارشِ کامل و مفید با فیلترهایی که مد نظرمان بود، کمکی بود که یوتاب به ما کرد و وقت را از دست ندادیم. در ادامه توانستیم با کمک یوتاب همه‌ی تورها را تکمیل کرده و برگزار کنیم.

 

تابه‌حال یوتاب برایتان تجربه‌ای دلپذیر و به‌یادماندنی به‌وجود آورده است؟

صبح یک روز کاری بعد از اینکه وارد حساب کاربری‌ام شدم یک دعوت‌نامه بالای صفحه‌ام باز شد! همورا به مناسبت ششمین سال همکاری‌اش با دالاهو، همه‌ی دالاهویی‌ها را مهمان کرده و منوی ناهار را در دعوت‌نامه در یوتاب برای‌مان به نمایش گذاشت. آن روز صبح همه‌ی ما از دیدن لیست غذاهایی که در یوتاب می‌توانستیم انتخاب کنیم هیجان زده شدیم؛ متفاوت‌ترین و جذاب‌ترین کارت دعوت عمرم همین بود که در CRM دریافتش کردم!

 

پیش آمده بود کار با یوتاب را به کسی یاد بدهید؟ آیا آموزش آن سخت بود؟

بله، ویرایش و به روز کردن اطلاعات تورها، به روز کردن متاها و عنوان‌ها، ثبت اطلاعات مسافر در یوتاب، ثبت رزروی مسافر، ثبت پرداخت‌ها و... را به همکاران جدید آموزش می‌دادم. معمولا با یک بار توضیح کار با یوتاب را یاد می‌گرفتند و نیاز به بازآموزی کمتر پیش می‌آمد.

 

نقش یوتاب را در موفقیت شرکت‌هایی که با آنها کار کرده‌اید چگونه ارزیابی می‌کنید؟

باید بگویم نبودِ یوتاب برابر بود با تعطیلی کار! سرعت، دقت و مهم‌تر از همه نظم از عوامل موفقیت هستند، یوتاب هر سه خصوصیت را دارد. کافی بود برق قطع شود تا تفاوت بود و نبود یوتاب را درک کنیم.

 

همکاران دیگرتان درباره یوتاب چگونه فکر می‌کردند؟

ابتدای ورود چون با یک محیط جدید باید کار می‌کردند برایشان شاید کمی سخت و همراه با ترس بود، اما بعد از 3 یا 4 روز کار با یوتاب و تسلط به آن، نظرشان کاملا تغییر کرده و حین کار می‌دیدند یوتاب در سرعت و سهولتِ انجام کار تاثیر بالایی دارد.

 

کدام بخش‌های یوتاب بیشتر به پیشبرد کارهایتان کمک می‌کرد؟

سرعت کار ما با یوتاب افزایش چشمگیری داشت. می‌توانستیم بیش از 100 تور را در یک روز روی سایت منتشر کنیم. موقع صحبت تلفنی با مسافر بدون اینکه نیاز داشته باشیم چیزی را روی کاغذ بنویسیم -که ممکن بود گم یا فراموش شوند- کافی بود موضوع را به عنوان پیگیری در یوتاب ثبت کنیم. با وجود پیگیری دیگر نیاز نبود برای انجام هماهنگی یا طرح مشکلات‌مان به بقیه‌ی همکاران تلفن بزنیم یا از پشت میز بلند شویم. یک پیگیری برای همکارمان ثبت می‌کردیم و تمام. یوتاب ماژولی داشت که به ما امکان می‌داد در طول 5 دقیقه متا و عنوان تمام صفحه‌های موجود در سایت رو به‌روز کنیم. کاری که بدون یوتاب شاید یک تا چند روز زمان صرف انجامش می‌شد. فکرش را که می‌کنم بدون یوتاب هیچ کاری نمی‌توانستیم بکنیم.

 

 

در یوتاب ماژول‌هایی است که شما را از تماس تلفنی، نوشتن در کاغذ و مراجعات چندباره و حضوری به دیگر همکاران بی‌نیاز می‌کند.

 

 

دوست داشتید یک یوتاب برای خودتان در زندگی شخصی داشتید؟

تا به حال به این موضوع فکر نکرده بودم، اما الان که فکر می‌کنم با یوتابِ شخصی خیلی کارها می‌توانستم انجام بدهم و به برنامه‌ریزیَم سرعت ببخشم، به این صورت که کل مخاطبین موبایل را وارد یوتاب می‌کردم. تمام برنامه‌ریزی‌های کوتاه و بلندمدتم رو با عنوان پیگیری ثبت می‌کردم و برای همه مهلت انجام می‌گذاشتم. در این صورت با نوتیفیکیشن یوتاب هیچ‌کدام از کارهایم را فراموش نمی‌کردم.

 

اگر شما در طراحی یوتاب نقش داشتید، چه بخش‌هایی را اضافه و کم می‌کردید؟

خوشبختانه آپدیت‌های یوتاب فرصت هرگونه فکری را از ما گرفته! هر بار که ورژن جدید این نرم‌افزار بالا می‎‌آید بخش زیادی از نیازهای کاربران را رفع می‌کند. برای مثال باید ماهی یک‌بار متا و عنوان صفحات سایت (تورها و وبلاگ) را به روز می‌کردیم، با توجه به تعداد زیاد صفحات این به روزرسانی 3 ساعت زمان می‌برد. تنها یک‌بار این موضوع را با همورا مطرح کردیم. در ورژن جدید ماژولی به یوتاب اضافه شد که تنها در 5 دقیقه توانستیم تمام متاها را به روز کنیم. درواقع می‌توانم بگویم به روز بودن برنامه‌نویس‌های یوتاب از قبل نیازهای ما را رفع می‌کند، قبل از اینکه ما به آن فکر کنیم.

این مطلب توسط تیم محتوای همورا گردآوری و تهیه شده است.

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت همورا مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

مطالب بر اساس تگ‌ها
مطالب برگزیده
پاک نشود: قدیمی: مخصوص مدیریت آژانس‌های گردشگری
اگر شما مدیر یک آژانس هستید شک نکنید که یوتاب راهکاری بسیار ارزشمند برای شما خواهد بود. یوتاب امور پیچیده‎‌ی مشتریان شما را به روش‌های ساده حل و فصل کرده و ضمن بالا بردن سرعت انجام هر یک از فرآیندهای کار در یک آژانس،...
اطلاعات بیشتر
پاک نشود: قدیمی: طراحی سایت‎ گردشگری
نقش و قدرت اینترنت در دنیای کنونی بشر قابل چشم‌پوشی نیست. اما برای شمایی که در صنعت گردشگری کار و فعالیت می‌کنید این نقش بسیار مهم‌تر است. چراکه آمارهای سازمان جهانی جهانگردی از روند رو به رشد کاربرانی می‌گویند...
اطلاعات بیشتر
بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
گر به صد منزل فراق افتد میان ما و دوست/ همچنانش در میان جان شیرین منزلست (سعدی)