22
آبان
1396
بهنام اسلمی
بهنام اسلمی
مقاله‌‌ی بهنام اسلمی در روزنامه‌ی دنیای اقتصاد

انواع جشنواره‌ها در صنعت گردشگری

1 رای    میانگین 5 از 5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!
 

چرا آژانس‌های گردشگری در پی برگزاری جشنواره‎های تخفیف هستند؟ افزایش فروش، برقراری ارتباط با مشتریان قدیمی، معرفی محصولات به مشتریان جدید و توانمند‌سازی پرسنل از جمله مواردی است که می‌تواند در پاسخ به این سوال مطرح شود. بهنام اسلمی در مقاله‎‌ی مندرج در روزنامه‌ی دنیای اقتصاد به شرح این موضوع می‌پردازند.

اگر درحوزه‌ی گردشگری فعالیت می‌کنید، احتمالا بارها تصمیم گرفته‌اید که در زمان‌های مختلف جشنواره‌هایی را برای فروش به‌راه بیاندازید. با توجه به آن‌که اکنون در فصل فروش کم قرار داریم و از سویی دیگر به تعطیلات عید نوروز که فصل پرفروش (High Season) تلقی می‌شود نزدیک می‌شویم، تصمیم گرفته‌ایم در این و چند مطلب آتی برایتان از برگزاری جشنواره‌ها بگوییم. انواع جشنواره‌هایی که می‌توانند به‌تنهایی یا در ترکیب با همدیگر تبدیل به فرصت خوبی برای حصول منافع و خواسته‌هایتان باشند.

 

دلایل برگزاری جشنواره‌های تخفیف

1 افزایش مستقیم فروش و سودآوری

جشنواره‌ها باعث می‌شوند تا بتوانید با خلق بهانه‌های ارتباطی مناسب، با طیف گسترده‌ای از مشتریان ارتباط برقرار کرده و احتمال فروشتان را افزایش دهید. وقتی با مبلغ تورها بازی می‌کنید، افراد بیشتری راغب می‌شوند که همسفرتان باشند و در نتیجه احتمال سودآوری افزایش می‌یابد.

 

2 تغییر عادت رفتار مصرف‌کننده

با جشنواره‌ها به مشتریان کمک می‌کنیم تا عادات خود را تغییر دهند. به آنها شیوه‌های جدیدی برای خرید ارائه می‌کنیم و ذائقه‌ی آنها را به سمتی که می‌خواهیم سوق می‌دهیم. مثلا اگر چند ماه مانده به عید نوروز جشنواره‌ی تخفیف‌ها را آغاز کنیم، مشتری یاد می‌گیرد که در سال‌های بعدی، زودتر برای سفرهای نوروزی خود برنامه‌ریزی کند.

 

3 معرفی محصول به مشتریان جدید

مقصد و جاذبه‌ی جالبی در ذهن دارید که در نظر خودتان می‌تواند سودآر باشد؟ یک جشنواره فرصت خوبی است که از ایده‌های نوی خود بگویید و اعتماد مشتریان جدید را کسب کنید.

 

4 برقراری ارتباط با مشتریان قدیم

همواره نگه داشتن مشتری قدیمی به‌صرفه‌تر از پیدا کردن مشتریان جدید است. مشتریان قدیمی کسانی هستند که شما حداقل یک‌بار موفق شده‌اید به آنها محصولات‌تان را بفروشید و علایق آنها را بهتر می‌شناسید. عموما جشنواره‌هایی که برای مشتریان قدیمی برنامه‌هایی داشته باشند، با توجه به امکان شخصی‌سازی، احتمال موفقیت بیشتری خواهند داشت.

 

5 کنار زدن رقبا

یک جشنواره ممکن است باعث شود شما سود کنید اما رقیبتان را نابود کند. وقتی هزینه‌ی تمام شده‌ی فروش تورها را آنقدر پایین آورده‌اید که دیگر کسی نمی‌تواند کمتر از شما بفروشد، بازی شروع می‌شود.اما اگر برای برگزاری این جشنواره‌ها وسوسه شده‌اید، در نظر داشته باشید که سود حاصل از این جشنواره‌ها را به چه قیمتی کسب کرده‌اید. اگر روزی به همراهی رقیبتان نیاز داشته باشید، می‌توانید روی حمایت آنها حساب کنید؟ هیچ‌کدام از ما در جهان‌های جداگانه‌ای امرار معاش نمی‌کنیم و اگر بخواهیم دیگران را نابود کنیم، روزی هم نوبت نابودی خود ما می‌رسد.

 

6 تکمیل ظرفیت تورها در زمان محدود

دغدغه‌ی تکمیل کردن ظرفیت تورها در زمان مناسب می‌تواند دلیل خوبی برای طراحی جشنواره‌هایی تحت عنوان تورهای لحظه آخری و یا زودهنگام باشد. مثلا آخرین روز تابستان است و شما می‌خواهید برای این روز به‌خصوص سفرهایی را معرفی کنید و بفروشید. کالای شما زمان‌دار است و آخرین روز تابستان دیگر باز نمی‌گردد. بنابراین می‌توانید با استفاده از فرصت‌های باقی‌مانده و بالا بردن آمار فروش، جشنواره‌های لحظه آخری به بازار ارائه و ظرفیت‌های باقی‌مانده را پر کنید.

 

7 تمرین و توانمندسازی درون‌سازمانی

از آنجا برخی از مشتریان، تنها به‌دنبال جشنواره‌های تخفیف هستند و تبدیل شدن آنها به مشتریان وفادار شاید سخت به‌نظر برسد، لذا می‌توان جشنواره‌هایی را طراحی کرد تا به دلیل روبرو شدن با حجمی از فروش و شیوه‌های جدیدی از فرآیندهای کاری، عملکرد اعضای تیم فروش و عملیات تقویت شود. خریدهایی که از سایت‌های تخفیف گروهی انجام می‌شود اکثرا از این دست می‌باشند. دراین شرایط اگر پرسنل مرتکب اشتباه‌هایی هم بشوند، اتفاق ناگواری نخواهد افتاد.

 

8 افزایش رضایت تامین کنندگان

گاهی جشنواره‌ها برای شما سود مستقیمی ندارند اما به بخش‌های دیگری از زنجیره‌ی تامین، که با آنها کار می‌کنید کمک می‌کنند. مثلا هتل‌ها، خانه‌های محلی، راهنماها، جاذبه‌های طبیعی و فرهنگی با حضور گردشگرانی که از طریق جشنواره‌ی شما جذب شده‌اند به سود می‌رسند. سودی که برای آنها در فصل‌های بدون مسافر حاصل می‌شود کمک می‌کند تا در فصل‌های شلوغ هم به‌یادتان باشند و با اولویت بهتری به شما خدمات بدهند.

 

9 افزایش نقدینگی در سازمان

کاهش تعداد مسافران به‌صورت مستقیم روی نقدینگی و بودجه‌ی شما تاثیرگذار است. در این شرایط یک جشنواره‌ی مناسب کمک می‌کند تا در فصل‌های کم مسافر بخشی از هزینه‌های جاری مورد نیاز سازمان‌تان تامین شود. نقدینگی همچنین می‌تواند برای رزرو بلیط، هتل و... که چند ماه دیگر یعنی در فصل‌های شلوغ و پر مسافر قرار است سراغ آنها بروید استفاده شود.

 

گام بعدی

فصل سفر و گردشگری در نیمکره‌ی شمالی کره‌ی زمین رو به اتمام است و در تمام جهان کسانی که در صنعت توریسم فعال هستند با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنند. برگزاری یک جشنواره‌ی خوب می‌تواند به پیشبرد اهدافتان کمک کند و فصل نسبتا پر رونقی را برایتان بسازد. اگر دلیل برگزاری جشنواره‌تان را از لیست بالا پیدا کرده‌اید باید روش‌هایی را هم برای تخفیف دادن انتخاب کنید. در قسمت بعدی این مقاله از انواع شیوه‌های تخفیف برایتان خواهیم گفت.

 

منبع: مقاله‌ی بهنام اسلمی در روزنامه‌ی دنیای اقتصاد

بهنام اسلمی

بنیان‌گذار شرکت همورا و مدیرعامل کنونی این شرکت است.
از سال ۱۳۸۰ برنامه‌نویسی را شروع و به تحول و توسعه سازمانی علاقه دارد. (رزومه رسمی)

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت همورا مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

مطالب بر اساس تگ‌ها
مطالب برگزیده
پاک نشود: قدیمی: مخصوص مدیریت آژانس‌های گردشگری
اگر شما مدیر یک آژانس هستید شک نکنید که یوتاب راهکاری بسیار ارزشمند برای شما خواهد بود. یوتاب امور پیچیده‎‌ی مشتریان شما را به روش‌های ساده حل و فصل کرده و ضمن بالا بردن سرعت انجام هر یک از فرآیندهای کار در یک آژانس،...
اطلاعات بیشتر
پاک نشود: قدیمی: طراحی سایت‎ گردشگری
نقش و قدرت اینترنت در دنیای کنونی بشر قابل چشم‌پوشی نیست. اما برای شمایی که در صنعت گردشگری کار و فعالیت می‌کنید این نقش بسیار مهم‌تر است. چراکه آمارهای سازمان جهانی جهانگردی از روند رو به رشد کاربرانی می‌گویند...
اطلاعات بیشتر
بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
گر به صد منزل فراق افتد میان ما و دوست/ همچنانش در میان جان شیرین منزلست (سعدی)