29
آبان
1396
بهنام اسلمی
بهنام اسلمی
مقاله‌‌ی بهنام اسلمی در روزنامه‌ی دنیای اقتصاد

تخفیف در آژانس‌های گردشگری

1 رای    میانگین 5 از 5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!
 

یک آژانس یا مجموعه‌ای که در صنعت گردشگری فعالیت می‌کند در دوره‌های زمانی مختلفی می‌تواند شیوه‌هایی را برای تخفیف دادن به مشتریان در نظر بگیرد. اما بهترین زمان و یا مناسب‌ترین شیوه‌ی ارائه‌ی تخفیف چیست و چگونه می‌توان آن‌را در سازمان فروش اجرایی کرد؟ بهنام اسلمی در یکی دیگر از مقالات روزنامه‌ی دنیای اقتصاد در این‌باره می‌گوید.

آیا برای بهبود اوضاع کسب و کارتان یا برون‌رفت از بحران‌هایی نظیر فروش کم یا پایین آمدن تعداد مسافران تصمیم به برگزاری یک جشنواره‌ی تخفیف گرفته‌اید؟ شاید این موضوع برایتان جالب باشد که برای تخفیف دادن هم باتوجه به شرایط خودتان و هم با توجه به نظر و نگاه مشتریان روش‌های گوناگونی پیش رویتان وجود دارد. در این مطلب به معرفی و چگونگی بهره‌ بردن از انواع تخفیف‌ها پرداخته‌ایم. 

 

انواع تخفیف‌های رایج در بین آژانس‌ها

مجموعه‌های فعال در صنعت گردشگری با توجه به سابقه‌ی خود و تجربیاتی که دیگران کسب کرده‌اند تخفیف‌هایی را انتخاب و اجرایی می‌کنند. در ادامه به رایج‌ترین آنها پرداخته‌ایم.

1 تخفیف درصدی یا ریالی

این نوع، از رایج‌ترین تخفیف‌هاست. هرچقدر که از سود خود کم کنید، ممکن است این شانس به‌وجود بیاید که به تعداد مشتریان‌تان افزوده شود.

2 تخفیف مدت‌دار

یکی از رایج‌ترین انواع تخفیف‌ها، امکان ارائه‌ی تخفیف در بازه‌ی زمانی خاص است. این بازه‌ی زمانی باید به شکلی باشد که در خریدار ایجاد هیجان و شتاب کند، در محدوده‌ایی تعریف شود که امکان تامین مالی برای خریدار وجود داشته باشد و نباید آنقدر کوتاه باشد که خریدار نتواند تصمیم بگیرد. مثلا «تا دهم هر ماه»، «تا شب عید» یا «برای یک هفته»، زمان‌هایی هستند که برای ارائه‌ی تخفیف می‌تواند مناسب باشد.

3 تخفیف با ارایه‌ی هدیه یا شرکت در قرعه‌کشی

با خرید تور، هدیه‌ای را به مشتری خود تقدیم کنید. این هدیه می‌تواند از جنس محصولات‌تان باشد و یا به شکل دیگری تعریف شود. ارائه‌ی هدیه به مشتریان هم باعث می‌شود که یک ارزش افزوده در ذهنشان خلق شود و هم خوشحال شوند. در نهایت این تخفیف، برند شما را در ذهن‌ها ماندگارتر می‌کند.
قرعه‎کشی نیز یکی از تخفیف‌های متداول و مورد علاقه‌ی مردم است. در این روش می‌توانید به مشتریان هیجان و احساس خوشایندی را بدهید که برایشان با دیگر تجربه‌هایی که داشته‌اند متفاوت باشد.

4 تخفیف اعتباری

مثلا می‌توانید بگویید کسانی که در زمستان با شما سفر کرده‌اند، برای نوروز 5 یا 10 درصد اعتبار سفر خواهند داشت. این تخفیف باعث می‎شود تا مسافر برای دراز مدت روی شما حساب باز کرده و هیجان‌زده شود.

5 تخفیف گروهی

ارائه‌ی تخفیف‌های گروهی در فروش تور می‌تواند بسیار جذاب باشد، چرا که مسافران می‌توانند با دوستان و اعضای خانواده‎شان به سفر بروند. اگر شما تخفیفی را برای گروه‌ها در نظر بگیرید، به‌مانند این است که تعداد زیادی بازوی کمکی برای افزایش فروش ایجاد کرده‎اید. آنهایی که با تمام توان گروه‌هایی را ایجاد می‌کنند تا از شما تخفیف یا امکانات دیگری را بخواهند.

6 تخفیف ترکیبی

از ترکیب موارد بالا با هم، می‌توان یک تخفیف متفاوت ساخت. مثلا می‌توانید بگویید اگر در پایان هفته با شما سفر کنند ضمن برخورداری از 10 درصد تخفیف می‌توانند از 5 درصد اعتبار برای سفرهای بعدی نیز بهره‌مند شوند.

 

انواع تخفیف‌های جذاب از نگاه مشتریان

رضایت مشتریان یکی از مهم‌ترین ارکان در شکل دادن به روند و چگونگی فعالیت مجموعه‌هاست. از دیدگاه مشتریان برخی تخفیف‌ها دلچسب‌ترند و بیشتر در ذهن‌ها ماندگار می‌شوند. در ادامه‌ی مطلب به این تخفیف‌ها پرداخته‌ایم که اصطلاحا مشتری پسندند.

 

1 تخفیف‌های شگفت انگیز

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که اصلا قصد جدی در خرید نداشته‎اید اما از طرفی نتوانسته‌اید در برابر تخفیفی مقاومت کنید و در کمال ناباوری با کیسه‌هایی پر، از مغازه بیرون آمده‌اید. قیمت برای بسیاری از مشتریان مزیت رقابتی محسوب می‌شود، در نتیجه در برابر تخفیف‌های شگفت‌انگیز مقاومت کمتری وجود دارد.

2 روزها یا ساعاتی با بالاترین تخفیف

در تمام جهان باب است که در ساعت‌ها یا روزهایی برای مشتریان تخفیف‌های ویژه در نظر می‌گیرند. مثلا کافه‌هایی در عصر روزهای شنبه کیک را مجانی می‌دهند یا اینکه سینماها یک روز در هفته، بلیط‌هایشان را نصف قیمت می‎فروشند. یک آژانس گردشگری هم می‌تواند گشت‌های نیم‌روزه‌ی رایگانی را به مسافرانش ارائه کند. این تخفیف‌ها باعث می‌شود تا کالاهای دیگری که دارید دیده و مردم بیشتری از حضور و محصولات‌تان مطلع شوند.        

3 قابل بازگو کردن به دیگران باشد

کاری کنید درباره‌ی شما و تخفیف‌های جادویی‌تان برای دوستان‎شان بگویند و خودشان چند بار تبلیغات‌تان را برای دیگران بفرستند. از یاد نبرید که ابزارهای مناسبی برای سهولت در به‌اشتراک‌گذاری‌ها در اختیار مشتریان‌تان قرار بدهید. مثلا لینک‌ها یا آدرس‌های ایمیل‌ درست و قابل کلیک کردن تعبیه کنید.

4 قوانین پیچیده نداشته باشد

برای سردرآوردن درباره‌ی بعضی از جشنواره‌ها انگار باید مسلط به حل فرمول انتگرال سه گانه باشیم! مشتری باید بتواند به‌سادگی مبلغ تخفیف را حساب و آن‌را درک کند. قوانین پیچیده نمی‌گذارند مشتری به ما و جشنواره‌ی طراحی شده اعتماد کند و حتی شاید فکر کند که داریم چیزی را پنهان می‌کنیم.

5 دروغ در کار نباشد

اگر می‌خواهید تخفیف بدهید، واقعا تخفیف بدهید. بعضی وقت‌ها مردم جذب آگهی می‌شوند و در جشنواره شرکت می‌کنند اما در زمان پرداخت پول می‌فهمند که باید به بهانه‌های دیگر پول بیشتری بدهند. کلمات را با دقت انتخاب کنید، در مقابل مشتریان شفاف عمل کنید و همواره برای فهم آنها احترام قائل باشید.

6 جشنواره‌هایی با محدودیت‌های زمانی و کالایی

تا فردا وقت دارید سفری را که «فقط یکی» از آن باقی مانده است را با 50 درصد تخفیف بخرید! آیا امکان خرید شما بیشتر نمی‌شود؟ برخی روان‎شناسان معتقدند، مردم در برابر محدودیت زمانی مقاومت کمتری دارند، احتمال خرید آنها بالا می‌رود و سریع اقدام خواهند کرد.

7 تخفیف روی محصولات پرفروش

نیاز بازار باعث می‌شود تا محصولاتی طرفداران بیشتری داشته باشند. وقتی روی محصولات پرفروش تخفیف بگذارید مورد توجه قشر بیشتری قرار می‌گیرید. اما در این تخفیف نکته‌ی مهمی وجود دارد. با یک تخفیف ناگهانی ممکن است موفق شوید به بخشی از بازار بفروشید اما شاید برخی دیگر با خودشان بگویند، این محصولات دیگر ارزشی ندارند که ارزان شده‌اند! برای گذر از این آسیب همراه با تبلیغات، آمارهایی صادقانه ارائه کنید که نشان دهد محصولات مشکلی ندارند و شما به‌خاطر تغییر فصل، جلب رضایت مشتری و یا حمایت از جامعه‌ی هدفی خاص این تخفیف را گذاشته‌اید.

 

منبع: مقاله‌ی بهنام اسلمی در روزنامه‌ی دنیای اقتصاد

بهنام اسلمی

بنیان‌گذار شرکت همورا و مدیرعامل کنونی این شرکت است.
از سال ۱۳۸۰ برنامه‌نویسی را شروع و به تحول و توسعه سازمانی علاقه دارد. (رزومه رسمی)

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت همورا مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

مطالب بر اساس تگ‌ها
مطالب برگزیده
9 دلیل مهم برای استفاده از ایمیل مارکتینگ
آیا از روش‌های سنتی بازاریابی خسته شده‌اید؟ آیا به دنبال روش‌های سریع و کم هزینه در تبلیغات هستید و در مقابل توقعات بالایی دارید؟ ما استفاده از ایمیل مارکتینگ را به شما توصیه می‌کنیم! می‌فرمایید چرا؟ در ای...
اطلاعات بیشتر
چگونه یک وب‎سایت گردشگری موفق داشته باشیم؟
فکر داشتن وب‌سایت‌های جدیدتر صاحبان کسب و کارها را در صنایع مختلفی به خصوص گردشگری رها نمی‌کند. بسیاری بر این نظر هستند که تنها راه برون رفت از بحران‌ها و یا رسیدن به اهداف تجاری و اقتصادی داشتن وب‌سایتی خ...
اطلاعات بیشتر
بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
گر به صد منزل فراق افتد میان ما و دوست/ همچنانش در میان جان شیرین منزلست (سعدی)