27
فروردین
1398
بهنام اسلمی
بهنام اسلمی
 

نمایشگاه گردشگری ITB برلین، بزرگترین رویداد گردشگری جهان

1 رای    میانگین 5 از 5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!
 

اگر صاحب کسب و کاری در صنعت گردشگری هستید و می‌خواهید درباره بازارهای بین‌المللی به عنوان غرفه‌دار، بازدیدکننده تجاری و یا بازدیدکننده عمومی اطلاعاتی را به‌دست بیاورید، نمایشگاه ITB برلین یکی از بهترین فرصت‌ها برای این امر است.

نمایشگاه‌های ITB که از سال 1966 آغاز به کار کرده و مقر اصلی آن در برلین قرار دارد، هر ساله عمدتا در ماه March میلادی برگزار می‌شود. به‌جز برلین، ITB در سنگاپور، هند و چین (از سال 2017) نیز برقرار است.
نمایشگاه‌ ITB آلمان عمدتا 5 روزه بوده و 3 روز آن به‌صورت کاملا تخصصی و تنها برای کسانی که در حوزه صنعت گردشگری فعالیت تجاری می‌کنند برگزار می‌شود. در این مدت هر طرف از نمایشگاه افرادی را در حال عقد قراردادهای گوناگون می‌بینید. در 2 روز آخر، بازدیدکننده‌های عمومی نیز می‌توانند وارد نمایشگاه شوند. جالب است بدانید که در گذشته، پس از پایان 3 روز اول نمایشگاه، غرفه‌داران نمایشگاه را ترک می‌کردند اما در سال‌های اخیر این کار جریمه دارد و غرفه‌داران باید تا پایان زمان نمایشگاه حضور داشته باشند.

نمایشگاه ITB برلین 2019

نمایشگاه ITB برلین در سال 2019 پذیرای بیش از 10 هزار غرفه‌دار از سرتاسر جهان بود

آخرین دوره‌ی این نمایشگاه در سال 2019 در برلین برگزار شد و علاوه بر آنکه مانند هر سال، یک فصل پررونق را برای این شهر پدید آورد، نتایج جالبی را درباره روندها، دیدگاه‌ها و آینده صنعت گردشگری به نمایش گذاشت که در این مطلب به بررسی و ارائه آن پرداخته‌ایم.
آماری که در ادامه ارائه می‌شود از بخش‌های مختلف خبری وب‌سایت رسمی ITB جمع‌آوری شده است. مهم‌ترین نمایشگاه گردشگری دنیا در آخرین برگزاری پذیرای بیش از 10 هزار غرفه‌دار از 180 کشور جهان و حدود 113.500 بازدیدکننده تجاری و  160.000 بازدید کننده‌ی عمومی بوده است.

 

ITB از دید غرفه‌داران

در آخرین نمایشگاه ITB برلین، 20 درصد غرفه‌داران از آلمان و 80 درصد از دیگر نقاط جهان در نمایشگاه حضور داشتند. در این بین اروپایی‌ها با 44 درصد، آسیا با 29 درصد و آمریکا با 20 درصد، عمده غرفه‌داران را به خود اختصاص دادند. قاره آفریقا با 13 درصد و اقیانوسیه نیز با 1 درصد شرکت کننده در رده‌های پایین‌تر قرار داشتند. سهم قاره آسیا در این خصوص چشمگیر بوده است.

غرفه ایران در ITB برلین

غرفه ایران در نمایشگاه ITB برلین با نمادهایی از شهرهای مختلف ایران

حدود 24 درصد از غرفه‌داران نمایشگاه را تورگردان‌ها تشکیل داده و سهم سازمان‌های گردشگری، 20 درصد بوده است.  19 درصد از غرفه‌داران، صاحبان اقامتگاه‌ در سرتاسر جهان بودند و به همین میزان نیز شرکت‌هایی که در زمینه IT و تکنولوژی‌های گردشگری فعالیت می‌کنند، در نمایشگاه حضور داشتند.

آمار تعداد غرفه داران نمایشگاه ITB برلین

20 درصد غرفه‌داران نمایشگاه ITB از آلمان و 80 درصد آنها از کشورهای دیگر بودند

همچنین 96 درصد غرفه‌داران معتقد بودند که نمایشگاه ITB برلین، مهم‌ترین نمایشگاه گردشگری جهان است و 87 درصد در ارزیابی کیفیت به ITB بالاترین نمره را دادند.

در هر سال برگزاری این نمایشگاه اهدافی برای غرفه‌داران تعیین می‌شود که مهم‌ترین شاخص‌ها «ایجاد ارتباط با مشتریان جدید در حوزه گردشگری» و «حفظ ارتباط کسب و کار با مشتریان قدیمی» بوده است.

آمار غرفه های نمایشگاه ITB

تورگردانان با حضوری 24 درصدی، بیشترین سهم غرفه‌های ITB را از آن خود کردند

طبق نتایج به‌دست آمده، از 90 درصد غرفه‌دارانی که در پی هدف اول در نمایشگاه شرکت کرده‌اند، 81 درصد به هدف‌شان رسیده‌ و 88 درصد از شرکت‌هایی که به دنبال شاخص دوم بودند، معتقدند که به این هدف دست یافته‌اند.

آمار نمایشگاه ITB

87 درصد از غرفه‌داران نمایشگاه ITB برلین، کیفیت بازدیدکنندگان را بسیار مثبت ارزیابی کردند

ITB از دید بازدیدکنندگان تجاری

بازدیدکنندگان تجاری یا تخصصی کسانی هستند که می‌توانند با توجه به فعالیت‌ها و پیشینه‌ی تحصیلی و کاری خود در 3 روز اول نمایشگاه ITB برای بازدید غرفه‌ها حاضر شوند. این بخش از بازدیدکنندگان برای غرفه‌داران بسیار اهمیت دارند و نتایجی که از این افراد حاصل می‌شود می‌تواند بسیار ارزنده باشد.

53 درصد از بازدیدکنندگان تجاری ITB از کشور آلمان بوده  و 47 درصد باقی مانده، از کشورهای دیگر خودشان را به نمایشگاه رسانده بودند. از این 43 درصد، 87 درصد از اروپا، 12 درصد از آسیا، 5 درصد از آمریکا، 4 درصد از آفریقا و تنها یک درصد نیز از اقیانوسیه در ITB برلین حضور داشتند.

آمار بازدید از نمایشگاه ITB

47 درصد از بازدیدکنندگان تجاری ITB از کشورهای خارجی به آلمان وارد شده بودند

از بررسی علاقه‌مندی‌های این بازدیدکنندگان نتایج مهمی به‌دست آمد که می‌تواند برای نفوذ به بازارها، رقابت  و آشنایی با روندهای گردشگری بسیار کاربردی باشد. رفتار بازدیدکنندگان ITB نشان داد که 32 درصد از آنها به گردشگری پایدار علاقه‌مندند، 31 درصد سفرهایی که اوقات فراعت را پوشش می‌دهد را می‌پسندند و به همان میزان (یعنی 31 درصد از افراد) از سفرهای فرهنگی استقبال قرار می‌‌کنند.

دستاوردهای نمایشگاه ITB برلین 2019

31 درصد از بازدیدکنندگان تجاری نمایشگاه ITB برلین 2019، به سفرهای فرهنگی علاقه‌مند بودند

سفرهای ماجراجویانه، دوچرخه‌سواری، پذیرایی در اقامتگاه‌ها، سفرهای لوکس و لاکچری، گردشگری الکترونیک و مجازی، کشتی‌های کروز، آشنایی با سازمان‌های آموزش گردشگری، گردشگری ورزرشی، گردشگری سلامت و سفرهای کاری در رده‌های پایین‌تر قرار دارند.

سفر به قصد دیدار، شرکت در نمایشگاه‌ها، سمینارها، سفرهای ارزان و گردشگری مختص کودکان و جوانان نیز در رده‌های پایین‌تر علاقه‌مندی بازدیدکنندگان قرار گرفتند.

آمار بازدید کنندگان تجاری ITB

افراد فعال در شرکت‌های تورگردانی بیشترین سهم بازدیدکنندگان تجاری را به خود اختصاص دادند

27 درصد این بازدیدکنندگان تجاری در شرکت‌های تورگردانی، 16 درصد در آژانس‌های مسافرتی، 9 درصد در هتل‌ها، 8 درصد در سازمان‌های گردشگری و به همین میزان در تبلیغات گردشگری و روابط عمومی مشغول به فعالیت بودند.

از این بین 88 درصد افراد، دیدار از این نمایشگاه را بسیار عالی ارزیابی کردند و نتایج آن‌را پربار و اثرگذار دانستند.

 

بازدیدکنندگان عمومی ITB

بیش از 96 درصد از بازدیدکنندگان عمومی ITB از آلمان حضور داشتند و 4 درصد باقی‌مانده از دیگر نقاط جهان بودند. 57 درصد از آنها به سفرهای تفریحی علاقه داشتند، 34 درصد دوست داشتند که سفرهای فرهنگی بیشتری داشته باشند. 21 درصد از بازدیدکنندگان، کشتی‌های کروز، 19 درصد، گردشگری پایدار و 15 درصد نیز به سفرهای آموزشی علاقه‌مندند.

غرفه های نمایشگاه ITB برلین 2019

درب‌های نمایشگاه ITB برلین به مدت دو روز به روی بازدیدکنندگان عمومی باز می‌شود

سفرهای لوکس و سفرهای مخصوص کودکان و نوجوانان نیز در پایین‌ترین درجه علاقه‌مندی قرار داشتند. 95 درصد از این بازدیدکنندگان نیز دیدار از نمایشگاه ITB را بسیار مثبت ارزیابی کردند و 92 درصد اعلام داشتند که دیدن این نمایشگاه را به دیگران نیز پیشنهاد خواهند داد.

آمار بازدید کنندگان عمومی نمایشگاه ITB برلین 2019

96 درصد از بازدیدکنندگان عمومی نمایشگاه ITB از آلمان، خودشان را به این نمایشگاه رسانده بودند

بهنام اسلمی

بنیان‌گذار شرکت همورا و مدیرعامل کنونی این شرکت است.
از سال ۱۳۸۰ برنامه‌نویسی را شروع و به تحول و توسعه سازمانی علاقه دارد. (رزومه رسمی)

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت همورا مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

مطالب بر اساس تگ‌ها
مطالب برگزیده
روز جهانی جهانگردی مبارک!
آنکه کوله‌بارش را فارغ از اندیشه‌های تاریک بر دوش می‌گیرد، هرگز توقف برایش معنا ندارد. در هر بالا و پستی این روزگار، در جنگ و صلح و در غم و شادی، این گردشگران بودند که از حرکت باز نماندند و مرزها را جز با دوستی و عش...
اطلاعات بیشتر
همورایی‌ها در تلکام
توسعه‌ی پهنای باند، کاهش قیمت اینترنت و حرکت به سمت رایگان شدن مکالمات تلفنی، از جمله رویاهایی است که نمایشگاه تلکام در پی تحقق آن است. در یک عصر پاییزی همراه با تیم فنی همورا به نمایشگاه تلکام سری زدیم تا هم با آخرین دستاورد...
اطلاعات بیشتر
بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
گر به صد منزل فراق افتد میان ما و دوست/ همچنانش در میان جان شیرین منزلست (سعدی)