24
مرداد
1395
بهناز اسلمی
بهناز اسلمی
 

5 نکته مهم در سفارش سایت

1 رای    میانگین 5.0 از 5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!
 

دانستن اینکه چه سایتی می‌تواند نیازهای من را برآورده کند، موضوعی کلی و پیچیده به نظر می‌رسد. مذاکره با طراحان سایت اولین گام در حل این مسئله است. اما قطعاً شروع هر گفتگویی نیاز به آمادگی دارد. آیا شما به این آمادگی رسیده‌اید؟ پنج نکته کلیدی که شما را به آمادگی کامل برای شروع اینکار می‌رساند را در ادامه مطلب بخوانید.

تاکنون با افراد زیادی راجع به سایت مطلوبشان صحبت کردم. در برخی جلسات توانستیم با همکاری بسیار خوب مشتریان و صرف زمان ایده‌آل به تصویری مطلوب از آنچه می‌خواهند برسیم. گرچه این شرایط همیشه یکسان نیست و گاهاً در جلساتی زمان بیشتری برای درک آنچه مشتری از سایت خود می‌خواهد نیاز بوده است. در چنین مواقع، استرس ناشی از نرسیدن به تصویر فکری یکسان در ذهن هر دو طرف، هم مشتری و هم طراح سایت، امری طبیعی و مخرب است.

خب، حال که نیاز به داشتن سایت را در وجود خود حس کردید، چگونه با آمادگی بیشتری با طراحان سایت وارد مذاکره شوید و در نهایت به کمک آن‌ها آنچه از سایت ایده‌آل در ذهن خود دارید را پیاده‌سازی کنید؟

در این مقاله سعی شده است تا نکاتی مهم برای ساده‌تر شدن کار شما با طراحان وب سایت و رسیدن به سایت مطلوبتان آورده شود.

 

نکته اول: به درک درستی از کار خود برسید و بتوانید آن را به دیگران انتقال دهید.

دسته‌بندی کارها، خدمات، مطالب و هر چیزی که فکر می‌کنید باید در سایت شما قرار بگیرد، نتیجه درک درست شما از کارتان است. شناخت خود و کارتان بیش از هرچیزی می‌تواند به شما در انتخاب یک سایت خوب کمک کند.

توانایی در انتقال یک مفهوم با استفاده از فلوچارت‌ها، نمودارها یا ابزارهای دیگر ساده‌تر به نظر می‌رسد. هر چه شما بتوانید نگرانی‌های خود را بهتر منتقل کنید، طراح سایت قطعاً می‌تواند در حین پروژه راهکارهای مناسب‌تری به شما ارائه دهد.

مستندسازی می‌تواند تاًثیر شگرفی در موفقیت پروژه شما داشته باشد. برای این کار در مرحله اول، آنچه می‌خواهید در خروجی به مخاطبان ارائه دهید را به صورت یک شماتیک ساده با یکسری کادر و نوشته روی کاغذ بیاورید.

در زیر نمونه‌ای از دست خط یکی از مشتریان همورا برای بخشی از صفحه اول آمده است.

در مرحله دوم، سعی کنید سناریوی هریک از قسمت‌های کشیده شده را بنویسید. منظور از سناریو چیست؟ بسیار پیش آمده که شرکت‌ها خواستار داشتن بخشی با عنوان باشگاه مشتریان بودند اما هنگامی که می‌پرسیم در این بخش قرار است چه اتفاقی بیفتد، جواب شفافی دریافت نمی‌کنیم. سناریو بدین معناست که بدانیم در هر بخش قرار است چه شود. پس در مورد مراحل فرآیندهای سایت به خوبی فکر کنید.
 

نکته دوم: اهداف خود را معرفی کنید.

واقع‌بینانه اهدافتان را بیان کنید. هر چه که هست، حتی اگر صرفاً فقط این باشد که به دوستانتان فخر بفروشید که من یک وب‌سایت دارم! صادق باشید و اجازه دهید طراحان سایت شما، بیشتر با شما آشنا شوند. آشنایی با شما و اهدافتان می‌تواند بسیار مفید باشد و در داشتن دید درستی از آنچه می‌خواهید، تأثیر به سزایی بگذارد.

 

نکته سوم: فقط به خود فکر نکنید، مخاطبانتان از شما مهمترند.

چنانچه در حوزه فروش اجناس هستید به بازار هدف، و اگر یک وبلاگ خوب می‌خواهید به مخاطبان خود بیاندیشید. خود را جای آن‌ها بگذارید و سعی کنید تمام جوانب را بسنجید. به این فکر کنید که چه چیز در سایت شما باعث می‌شود بازدیدکننده احساس راحتی کند و تمایل داشته باشد در دفعات آتی باز به سایت شما سر بزند. داشتن سایت محبوب دفعات بازدید را بالا برده و در سئو سایت شما بسیار موثر است. پیشنهاد می‌کنم جهت آشنایی با نکات مهم در سئو و ارتقای رتبه سایت، مطلبی با همین عنوان را در وبلاگ ما بخوانید.

 

نکته چهارم: به طراحان اجازه دخالت دهید و با آن‌ها مشورت کنید.

درست است که هیچ‌کس نمی‌تواند مثل خودتان از کارتان سر درآورد اما تجربه طراحان برای شما بسیار سودمند خواهد بود. طراحان سایت با افراد زیادی در ارتباط بوده و در کسب و کارهای زیادی مشارکت داشته‌اند. اجازه دهید تا بتوانند تجربیات خود را با شما در میان بگذارند. قطعاً همکاری شما با طراحان، نتیجه‌ای متناسب با تکنولوژی روز و ایده‌های خلاقانه طرفین خواهد داشت. بنابراین، تلاش کنید شرکتی را برای طراحی سایت انتخاب نمایید که صرفاً برنامه‌نویس نباشند، بلکه با ادبیات مدیریت، بازاریابی و کسب و کار در اینترنت آشنا باشند تا بتوانند مشاوره‌ی بهتری ارائه دهند.

 

نکته پنجم: نگران نباشید همیشه امکان بهینه کردن سایت شما وجود دارد. پس پویا باشید.

ذهنتان را محدود نکنید و همواره سعی کنید تا با گذر زمان و تغییر نیازهای بازدیدکنندگان سایت خود، شما نیز در حال تغییر باشید. بازدیدکنندگان تلاش شما و بهینه شدن سایت شما را حس می‌کنند و از چشمانشان دور نمی‌ماند. پویایی از عناصر ماندگاری در وب سایت‌های امروزیست. دیدن زحمات شما و طراحان در مسیر درست، بازار هدفتان را به سوی شما جذب می‌کند و این مهم‌ترین انگیزه در طراحی سایت به نظر می‌رسد. بنابراین بدون هرگونه نگرانی فقط به زمان حال و آنچه دسترسی به آن نزدیک‌تر است بپردازید. اگر پروژه‌ها را فازبندی کنید، می‌توانید با ایده‌های جدید سایت را در آینده بهبود دهید.

 

در آخر، آنچه نباید از ذهنتان دور کنید این است که چه می‌خواهید برای خود، چه برای کمپانی خود سایتی داشته باشید، علت اصلی داشتن سایت را فراموش نکنید و هیچگاه از آن دور نشوید. به طراحان اعتماد کنید و بدانید حرفه‌ای‌ترین‌ها همیشه دلسوزترینند.

 

بهناز اسلمی

بنیان‌گذار، قائم‌مقام مدیرعامل و برنامه‌نویس ارشد شرکت همورا
مهندس نرم‌افزار، عاشق حیوانات، سفر و زبان‌های خارجی

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت همورا مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

مطالب بر اساس تگ‌ها
مطالب برگزیده
پاک نشود: قدیمی: طراحی سایت عمومی
مهم‌ترین نکته قبل از پیاده سازی و طراحی وب‌سایت آن است که بدانیم هدف و توقع یک فرد یا شرکت از داشتن یک وب‌سایت چیست؟! همورا می‌تواند به عنوان مشاور و طراح ضمن نیازسنجی، شما را در انتخاب ماژول‌های درست راهن...
اطلاعات بیشتر
ایمیل مارکتینگ
ایمیل مارکتینگ یکی از روش‌های تبلیغاتی مطلوب و حائز اهمیت در دنیای امروز محسوب می‌شود. این مهم، مانند هر ابزار تبلیغاتی دیگر، نیاز به تخصص و تجربه‌ی کافی دارد تا بتواند فروش شرکت شما را ارتقاء داده و توسعه دهد. همور...
اطلاعات بیشتر
بحث و تبادل نظر
شیرین
1398/02/04 09:48
سپاس از مطلب مفیدتان. هر چه می کشیم از سوءتفاهم هاست! و این نوشته تا حد زیادی به رفع آن کمک می کند.
پاسخ دهید...
همورا- نیوشا امینیان
1398/02/16 17:50
خانم کیقبادی عزیز
سلام
از لطف و محبت شما بسیار ممنونیم.
مجید فاتحی
1395/05/28 09:21
مطلب کاربردی‎ای بود. از خواندنش لذت بردم.
پاسخ دهید...
بهناز اسلمی
1395/05/30 11:16
بسیار خوشحالم که مطلب من رو خوندید. سپاس فراوان!
لاله قنبری
1395/05/26 11:10
بهناز جان، مطلب خیلی کاربردی نوشتی که می تونه در سهولت انتقال درست خواسته‌ها بین ما و مشتریانمون خیلی موثر باشه. ممنون از وقتی که گذاشتی.
پاسخ دهید...
بهناز اسلمی
1395/05/30 11:19
ممنون لاله عزیزم، امیدوارم بتونه کمک کنه به همه دوستان. سپاسگزارم.
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
گر به صد منزل فراق افتد میان ما و دوست/ همچنانش در میان جان شیرین منزلست (سعدی)