8
شهریور
1396
بهنام اسلمی
بهنام اسلمی
بررسی معایب و محاسن دورکاری

دورکاری کنیم یا نه؟

1 رای    میانگین 5 از 5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!
 

می‌خواهید کار کنید اما خیابان‌های شلوغ اول صبح، دوری راه‌ها و مشکلاتی که در خانه دارید نمی‌گذارد بدون دغدغه در جایی مشغول به کار شوید. شاید هم کارفرما هستید و با انبوهی از کارهای تلنبار شده، فضای کوچک دفترتان اجازه‌ی استخدام افراد جدید را نمی‌دهد. آیا از شیوه‌ی کاری انعطاف‌پذیر که می‌تواند به حل مشکل هر دوی شما کمک کند خبر دارید؟

دوست دارید در خانه کار کنید؟ از خواب بیدار می‌شوید، کمی ورزش می‌کنید و بعد یک فنجان از قهوه‌ی مورد علاقه‌تان را آماده می‌کنید و با همان لباس‌های راحتی پشت میز کارتان می‌روید. دیگر خبری از ترافیک، شرایط بد آب و هوایی و مشکلات در رفت و آمد نیست. اگر اکنون کارمند باشید تصور این شیوه‌ از کار کردن برایتان احتمالا جالب است. اگر هم مدیر باشید به این فکر می‌کنید که با کارمندان دورکار کمتر به مشکل برمی‌خورید و بازدهی سازمان شما چند برابر می‌شود. در این مطلب به دورکاری از دید کارمند و کارفرما نگاه کرده‌ایم و برایتان از مشاغلی گفته‎ایم که در خانه می‌توانند برای شما کسب درآمد کنند.

 

دور کاری چیست؟

کار کردن در خانه که آن‌را اصطلاحا «دورکاری» یا Teleworking می‌نامند روشی است که امروزه در سرتاسر جهان باب شده و افراد بی‌شماری را از سرزمین‌های گوناگون به هم وصل کرده است. دورکاری شیوه‌ای از کار کردن است که کارمند در شرایط انعطاف‌پذیر زمانی و مکانی وظایف محوله‌اش را انجام می‌دهد. کارکنان می‌توانند دور از محل شرکت، اداره یا کارخانه و با استفاده از وسایل ارتباطاتی گوناگون کار کنند و سپس نتایج حاصل از کار خود را به صورت الکترونیکی به محل دیگری که مدیر تعیین کرده منتقل کنند. دورکاری روشی است که با آن دنیای کسب و کار به اندازه‌ی صفحه‌ی مانیتورها کوچک و به اندازه‌ی تمام جهان بزرگ شده است. این شیوه از کار کردن با خودش مزایا و معایبی را، چه برای برای کارمندان و چه برای کارفرمایان، آورده که در این مطلب به آنها می‌پردازیم.

 

 

دوری کاری به معنای شیوه‌ی کاری انعطاف‌پذیری است که کارمند می‌تواند پروژه را در محلی خارج از دفتر کار انجام و نتایج حاصل را با وسایل ارتباطی گوناگون به محلی که کارفرما تعیین کرده منتقل کند.
 

 

مزایای دورکاری برای کارمندان

شاید در جایی دور از شهرتان به توانایی و مهارت شما نیاز باشد اما به دلایلی متعددی نتوانید محل اقامت‌تان را تغییر دهید. ممکن است به دلایل مختلفی نخواهید بیرون از خانه کار کنید یا زمان کافی برای پرداختن به شغلی تمام‌وقت را نداشته باشید. مشاغل زیادی در دنیا وجود دارند که می‌توانید آنها ‌را از خانه انجام دهید. این شیوه‌ از کار کردن مزایایی دارد که در ادامه درباره‌ی آنها گفته‌ایم.

  • هزینه‎های رفت و آمدتان به محل کار و هزینه‎های جانبی دیگری که دارید کاهش می‎یاید.
  • در بعد اجتماعی و زیست محیطی موثرید و باعث کاهش شلوغی‎ها و ازدحام خیابان‎ها می‎شوید
  • ساعات کار شناور دارید و می‌توانید کارهای شخصی‌تان را بهتر انجام بدهید.
  • می‎توانید روی صندلی، زمین و حتی روی چمن‎ها بنشینید و کار کنید.
  • کمتر جمع‎ها و مراودات‎ خود را با خانواده و دوستان از دست می‎دهید.
  • اگرچه شما یک کارفرما دارید اما می‎توانید در خانه خودتان مدیر خودتان باشید.
  • سالم‎تر و شاداب‎تر می‌مانید، کمتر استرس دارید و درگیر مشکلات و موانع موجود در محیط کار نمی‎شوید.
  • فرصت بیشتری برای آموختن و اعتلای دانش، علم آموزی و حتی ادامه‌ی تحصیل دارید.

 

 

کاهش در هزینه‌های رفت و آمد، ساعات کار شناور، وجود ساعات بیشتر برای گذراندن وقت با دوستان و خانواده، کم شدن استرس ناشی از کار، ایجاد فرصت برای ادامه‌ی تحصیل و تاثیر موثر در کاهش بار ترافیک و ازدحام شهرها از جمله مزایای دور کاری است.
 

 

معایب دورکاری برای کارمندان

در کنار تمام مزایایی که دورکاری دارد، معایبی هم وجود دارد که باید آنها را هم در نظر بگیرید. در ادامه به چند مورد از این معایب اشاره شده است.

  • ممکن است به مرور احساس انزوا و ناراحتی کنید. 
  • ممکن است فضای مناسب برای کار کردن نداشته باشید. مثلا فضای خانه‌تان به اندازه‌ی کافی مناسب نباشد یا صدای تلویزیون، رفت و آمد اعضای خانواده و مهمانان و حتی رویدادهای بیرون از خانه روی کار شما تأثیر بگذارند.
  • به دلیل آنکه دور از محیط کار هستید ممکن است مدیرتان درباره کار و شیوه‌ی پر کردن ساعات کارکرد شما دچار شبه شود. 
  • آدم‎های دیگر کمتر درباره‎ی شما می‎دانند و فرصت ساختن روابط جدید را به مرور از دست می‎دهید.
  •  ممکن است درباره‌ی اخبار سودمندی در محیط شرکت گفتگو شود و شما از آن بی‎خبر باشید یا اینکه همکاران خیلی دیر به فکر اطلاع‌رسانی به شما بیافتند.
  • حس تنوع طلبی‌تان در لباس پوشیدن و استفاده از زیورآلات را به مرور از دست می‎دهید. انگیزه‎ای برای داشتن چیزهای جدید ندارید و با اجتماع کمتر سر و کار خواهید داشت.

 

 

عدم وجود فضای مناسب در خانه برای کار کردن، احساس انزوا، ارتباط کمتر با جامعه و تغییر در ساعات طبیعی بدن برای استراحت، از جمله ایرادهایی است که به دورکاری وارد است.
 

 

  • به دلیل کاهش ارتباط انسانی انتقال برخی از اطلاعات به اشتباه یا بسیار کند اتفاق می‌افتد. ممکن است در متن ایمیل‎ها اشتباهی باشد یا حتی تن صدای پشت تلفن احساسات اشتباهی را منتقل کند. احساسات و تفکرات دیگران بسیار سخت منتقل می‎شود و آدم‎ها کمتر همدیگر را درک می‎کنند.
  •  افراد خانواده و دوستان‎تان درک نمی‎کنند که شما در خانه سر کارید! ممکن است هر لحظه برای انجام کاری از شما کمک بخواهند. برای مثال کودکان‎شان را به شما می‎سپارند و به دنبال کارهای خودشان می‌روند.

 

چگونه می‌توانیم معایب را برای کارمند کاهش دهیم؟

اگر با خواندن سطرهای بالا از دورکاری ناامید شده‌اید، صبر کنید. با افزایش تعداد دورکاران راه‌هایی هم برای کاهش اثرات منفی این شیوه از کار کردن پیدا شد. با کمک روش‌هایی می‌توانید هم دورکاری کنید و هم دچار مشکلات و سختی‌های آن نشوید.

کارفرمایانی که ارتباطات خارج از سازمان را برای کارمندان خود ایجاد می‌کنند، می‌توانند نقش بسزایی در کاهش معایب دورکاری داشته باشند. پیک‌نیک‌ها، تولدها و برگزاری جمع‌های صمیمانه و دوستانه در خارج از سازمان به کارمندان کمک می‌کند که دچار رخوت و یک‌جا نشینی نشوند.
ارتباط مستمر با همکاران و شرکت در گروه‌هایی که آنها تشکیل داده‌اند می‌تواند کمک کند تا دورکاران هم خودشان جزئی از آن جمع بدانند. تحقیقات دانشگاه کلگری در آمریکا می‌گوید که باید ابتدا دلیل موجهی برای انتخاب کارمندان دورکار داشته باشیم تا کارمند بتواند بیشتر از مزایای دورکاری بهره ببرد و گرفتار معایب نشود.

 

 

کارفرمایان با برگزاری پیک‌نیک‌ها، تولد کارمندان و هدایت جمع‌های دوستانه، نقش بسزایی در افزایش ارتباط بین پرسنل خود و کاهش معضلاتی مانند رخوت و یک‌جا نشینی ناشی از دورکاری دارند.
 

 

برای مثال نیاز خود شخص، نیاز محیط کار به کارمندان بیشتر اما عدم وجود فضای کافی، وجود کودک خردسال، شرایط بد آب و هوایی، مشکلات در حمل و نقل، آلودگی هوا، بیماری کارمند و شرایط سیاسی که عبور و مرور را با اختلال ایجاد کرده از دلایلی است که کارمندان می‌توانند برای دورکاری انتخاب شوند. پیش از آنکه فردی به عنوان کارمند دورکار فعالیت خود را آغاز کند باید به او فرصتی برای آماده شدن بدهیم. تجهیزات، شرایط خانه و اموری که باید انجام دهد همگی باید بازبینی شوند. نرم‎افزارها نصب، راه‎اندازی و به‎صورت آزمایشی مورد استفاده قرار بگیرند. در اوایل دوره‎ی دورکاری بهتر است میزان رضایتمندی کارفرما و کارمند مورد ارزیابی قرار بگیرد.

 

مزایای دورکاری برای مدیران و کارفرمایان

وقتی صاحب کسب و کاری باشید دورکاری برای شما هم مزایای چشم‌گیری دارد. می‌توانید از استعدادها و توانایی‌های افراد بیشتری نسبت به فضای کاری که در اختیار دارید استفاده کنید و در واقع هزینه‎های فضای کار شما کاهش پیدا می‌کند. شما دیگر لازم نیست برای هر فرد جدید میز، کامپیوتر، صندلی و... را تهیه کنید. افزایش دقت و بهره‎وری کارمندان به دلیل حذف شرایطی که باعث حواس پرتی می‎شود از دیگر مزایای داشتن کارمندان دورکار است. تحقیقات ثابت کرده است که در شرایط انعطاف‌پذیر، ذهن بهتر کار می‌کند.

 

 

ذهن انسان در شرایط انعطاف‌پذیر بهتر کار می‌کند در نتیجه بهره‌وری کارمندان افزایش و فضای کار بهبود پیدا می‌کند. با دورکاری می‌توانید از استعدادها، توانایی و دانش کسانی استفاده کنید که کیلومترها از شما دور هستند یا در دفتر کارتان فضای کافی برای جا دادن آنها ندارید.
 

 

از دیگر مزایای دورکاری برای کارفرمایان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • صرفه‌جویی در فضای کار
  • کاهش هزینه‎های مرخصی‎ و بیماری‎های پرسنل.
  • استفاده از زمان‎های مفید در شرایطی که پرسنل نمی‌توانند در محل کار خود حاضر باشند.
  • امکان استفاده از افرادی با استعدادهای بیشتر و توانایی‎های متنوع در هر نقطه از جهان.
  • هزینه‎های سربار مانند آب، برق، گاز و هزینه‎هایی که باید بابت اصلاح یا تعمیر وسایل بپردازید کاهش محسوسی پیدا می‌کند.

 

معایب دورکاری برای مدیران

دورکاری در کنار تمام مزایایش در صورت اشتباه در انتخاب افراد، مشاغل و یا فقدان سیستمی مناسب می‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند. گاهی ایجاد ارتباط با کارمندانی که در راه دور هستند، هزینه‌هایی سنگین دارد. در شرایطی کنترل و هدایت کارمندان به سختی انجام می‎شود و گاهی هم نگرانی برای درز اطلاعات و منتشر شدن رازهای سازمانی وجود دارد.
اما مهم‌ترین موضوع این است که به عنوان یک مدیر اول باید خودتان انعطاف‌پذیر باشید و باید بدانید ماهیت بعضی مشاغل مناسب دورکاری نیست. در ادامه به شغل‎هایی که می‌توان آنها را به دورکاران سپرد، اشاره شده است.

 

چه شغل‌هایی برای دورکاری مناسبند؟

کسانی که به‌عنوان حسابدار، حسابرس و یا تحلیل‎گر مالی با شما کار می‌کنند نیازی ندارند که در دفتر به‌صورت ثابت حضور داشته باشند. کارمندانی که ارائه‌ی خدمات به مشتریان را به‌ عهد دارند یا واردکننده‎ی اطلاعاتی هستند که شما در اختیارشان می‌گذارید به‌راحتی در خانه کار می‌کنند. نویسنده‌‌ها، محققان، مترجمان، تایپیست‌ها و کسانی که ویراستاری متون را بر عهده دارند از جمله افرادی هستند که از کار کردن در خانه استقبال می‌کنند. طراحان گرافیک، سایت، برنامه‌های موبایل، سازندگان ویدئو کلیپ‌ها و مهندس‌های کامپیوتر نیز در مناطق گوناگون جهان از طریق دورکاری پروژه‌هایشان را ارائه می‌کنند. در مجموع کارهایی که به‌صورت پروژه‌ای هستند و کارمندان می‌توانند آن‌را در بازه‌ی زمانی مشخصی تحویل بدهند، برای دورکاری مناسب‌تر از سایر مشاغل هستند.

 

چگونه می‌توان معایب دورکاری را برای کارفرما کاهش داد؟

برای این موضوع موارد زیر پیشنهاد می‌شود:

  • لازم نیست کارمندان در تمام طول هفته دورکار باشند. مثلا می‌توان افراد را یک هفته در میان دورکار نمود
  • ناگهان تمام سازمان را دورکار نکنید. پیشنهاد می‌شود ابتدا یک سیستم دورکاری طراحی کنید و سپس با آسان‌ترین آنها شروع کنید. برای مدت حداقل یک ماه صبوری کنید و با بهینه کردن سیستم، کم‌کم سایرین را هم دورکار کنید.
  • بپذیرید که دورکاری ضمن داستن مزایایی بسیار والا، معایبی هم دارد، در نتیجه انتظار خود را متناظر با این حقیقت کنید
  • صبور باشد. به دورکاری هنوز شناخت کافی وجود ندارد و باید با حوصله و صبوری پیش بروید.
  • با کارکنان صحبت کنید، آموزش دهید و به‌صورت مشارکتی سیستم دورکاری را طراحی کنید. در غیر این‌صورت باید کارمندان جدیدی را استخدام و برای آنها دورکاری را اجراکنید.
  • لیستی از مشکلات بنویسید و در خصوص آن دیگران به‌خصوص مشاوران منابع انسانی صحبت کنید، اما نسخه‌ی سازمانی خود را داشته باشید.
  • به کارکنان انتخاب شده برای دورکاری انگیزه بدهید و در عین حال با آنها صادق باشید.
  • از ابزارهای مناسب، ساده و به‌روز برای تقسیم کار و مدیریت کارکنان دورکار استفاده کنید. در ادامه همین مطلب چند ابزار سودمند را معرفی کرده‌ایم.

 

ابزارهایی برای مدیریت دورکاری

امروزه با کمک محیطی که اینترنت و برنامه‌های آن ایجاد کرده‌اند مدیریت دورکاری بسیار ساده و حتی مفرح شده است. در ادامه 4 برنامه‌ای که برای هدایت، کنترل و بهبود شرایط دورکاری تعبیه شده است را برایتان معرفی کرده‌ایم.

 

1 برنامه‌ی Trello

این برنامه برای پیگیری کارهایی است که به دورکاران سپرده شده است. گزارش کارها می‎تواند سریع و بی واسطه به دست کارفرما برسد و به این شکل ارتباط مستمر بین پرسنل و مدیریت برقرار باشد.

2 برنامه‌ی Slack

یک برنامه برای ایجاد ارتباطات بیشتر بین همکاران و مدیران است. ایمیل، مسیج و اسکایپ در این اپ ترکیب شده و هر فرد می‌تواند به سادگی با دسترسی‌های فراوان با دیگران ارتباط برقرار کند.

 

3 برنامه‌ی Quip

یک ابزار معروف برای پیگیری دورکاری آنلاین است. وجه تمایز آن با سایر برنامه‌ها وجود یک پنجره برای گفتگو با مدیر یا سایر همکاران در حین کار می‎باشد. تمام همکاران و مدیران در این برنامه عضو هستند و در زمان کار می‌توانند به سوالات شما پاسخ بدهند.

4 برنامه‌ی Tinypulse

یک برنامه دوست‎داشتنی در بین کاربرانی است که چه به عنوان کارمندان دورکار و چه در دفترهای ثابت کار می‎کنند. این برنامه میزان رضایتمندی و شادی کارمند را به‎صورت تصادفی در فواصل مختلف زمانی اندازه‌گیری می‌کند و گزارش آن‌را ارائه می‌دهد. به این صورت وقتی کارمند دورکاری دچار مشکل باشد مدیر از آن آگاه می‌شود و می‌تواند به او کمک کند. شعار این برنامه این است که کارمند شاد، تولید بیشتری خواهد داشت.

 

حالا یک‌بار دیگر به سوالی که در ابتدا از شما پرسیدیم برگردید، آیا دوست دارید در خانه کار کنید؟ پس از خواندن این مطلب، فکر می‌کنید دورکاری برای شما مناسب است یا باید ساعت‌تان را برای رفتن به شرکت‌ در فردا صبح کوک کنید؟

بهنام اسلمی

بنیان‌گذار شرکت همورا و مدیرعامل کنونی این شرکت است.
از سال ۱۳۸۰ برنامه‌نویسی را شروع و به تحول و توسعه سازمانی علاقه دارد. (رزومه رسمی)

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت همورا مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

مطالب بر اساس تگ‌ها
مطالب برگزیده
مشاوره مدیریتی
اصولاً مشورت و همفکری، مسئله‌ای است که هیچ فردی نمی‌تواند به راحتی منکر محاسن آن شود. مشاوران همورا، با توجه به تجربیات اجرایی و مشاوره‌ای خود، می‌توانند در خصوص مباحث مورد علاقه شرکت‌ها و سازمان...
اطلاعات بیشتر
دوره آموزشی رفتار سازمانی به صورت کاربردی
مثل سازمانی پیشرو فکر کنید و با تکیه بر رفتار سازمانی حرفه‎ای‎ها‎ را دور یک میز جمع کنید. سازمان و میزتان محیاست؟ پرسنل حرفه‎ای، مسلط به دانش رفتار سازمانی را از ما بخواهید.
اطلاعات بیشتر
بحث و تبادل نظر
ناشناس
1398/12/14 19:14
ممنونم،عالی بود
پاسخ دهید...
محمد سوزنچی
1396/06/29 12:08
بسیار عالی بود
پاسخ دهید...
همورا- نیوشا امینیان
1396/06/29 13:41
سلام
از توجه شما سپاسگزاریم.
نرگس
1396/07/19 15:02
ممنون عالی بود.
ناشناس
1396/06/12 14:05
بسیار ممنونم از مقاله خوبتون
پاسخ دهید...
همورا
1396/06/13 15:08
سلام و عرض ادب، از توجه شما سپاسگزاریم.
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
گر به صد منزل فراق افتد میان ما و دوست/ همچنانش در میان جان شیرین منزلست (سعدی)