18
دی
1396
بهنام اسلمی
بهنام اسلمی
مقاله‌‌ی بهنام اسلمی در روزنامه‌ی دنیای اقتصاد

چگونه یک موسسه‌ی آموزشی گردشگری موفق داشته باشیم؟

1 رای    میانگین 5 از 5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!
 

نقش پررنگ آموزش‌های کاربردی و به‌روز در صنعت گردشگری موضوعی است که نمی‌توان آن‌را نادیده گرفت. در همین راستا در مقاله‎ی پیش‎رو به ایده‌هایی پرداخته‌ایم که در جهت دست‌یابی به یک موسسه‌ی آموزشی پربازده مطرح می‌شوند.

گردشگری به‌عنوان یک صنعت پر بازده و فراگیر به‌سمت روزهای بهتری در حرکت است. در همین راستا نقش آموزش‌های تخصصی و نیاز به حضور موسسات آموزشی قدرتمند، بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود. اما چگونه می‌توان صاحب آموزشگاهی بود که در کنار سوددهی و مقرون به‌صرفه بودن، به اعتلای دانش‌های مورد نیاز جامعه‎ی گردشگری هم کمک کند؟

در این مطلب به بررسی 9 پیشنهادی می‎پردازیم که در جهت بالا بردن آمار فروش کلاس‌ها و جذب فراگیران مطرح شده‌اند.

 

1 به اندازه یا بیشتر درس دهید

طبق قوانینی که سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اعلام می‌کند مقدار ساعت مصوب برای ارائه‌ی آموزش‌های راهنمای تور فرهنگی و طبیعت‌گردی، مدیر فنی، مدیریت هتلداری و... وجود دارد. رعایت ساعات مصوب به فراگیران احساس اعتماد بیشتر و فرصت‌های آموزشی مناسبی ارائه خواهد کرد.

 

2 از بهترین اساتید کمک بگیرید

حضور اساتید نام آشنا در صنعت گردشگری نه‌تنها سطح دانش را در موسسه‌ آموزشی بالا می‌برد بلکه کمک می‌کند تا افراد بیشتری برای حضور در کلاس‌ها اعلام علاقه‌مندی کنند. اساتیدی که کتاب‌هایشان منبع آزمون‌های جامع است، به‌صورت تخصصی در گردشگری دارای تحصیلات و تجربه هستند و افراد بسیاری طالب حضور در کلاس‌های آنها می‎باشند.

 

3 از سفرهای آموزشی ساده نگذرید

بدیهی است بدون دیدن جاذبه‌های فرهنگی، آشنایی با زیستگاه‌های طبیعی و... نمی‌توان در آینده‌ی گردشگری نقشی مهم ایفا کرد. یک موسسه‌ی آموزشی خوب در کنار اساتید با تجربه باید فرصت‌های متعددی را برای سفرهای آموزشی و کسب تجربه ایجاد کند. تعداد و کیفیت این سفرها یک مزیت رقابتی مهم در بین موسسات آموزشی محسوب می‌شود.

4 ابزار، تجهیزات و محیط مناسب فراهم کنید

اگر آموزش با کمک ابزارها و تمهیدات مناسب انجام شود اثرگذاری آن به شکل شگفت‌آوری افزایش خواهد یافت. در کنار ابزار صندلی کلاس‌ها، نور، دما و حتی رعایت بهداشت در موسسات می‌تواند منجر به جذب ببیشتر مخاطبان باشد. سعی کنید ایده‌های خلاقانه بیابید و اجرا کنید. مثلا آیا می‌توانید برای کلاس‌های عصر در روزهای زمستانی دورهمی سوپ بپزید و بخورید؟

 

5 فرصت‌های شغلی را به گوش فراگیران برسانید

موسسات آموزشی فرصت بسیار مناسبی برای صاحبان کسب و کارهای گردشگری در جذب نیروی کار هستند. از سازمان‌ها دعوت کنید تا به راحت‌ترین شکل آگهی‌های خود را برای شما ارسال کنند. آنها را روی تابلوی اعلانات، وب‌سایت و سایر کانال‌های ارتباطی قرار دهید و با روش‌های خلاقانه برای تسهیل این موضوع کمک کنید.

 

6 مشاور، پشتیبان و راهنمایی همیشگی باشید

موسسات آموزشی بهترین مرجع فراگیران برای اطلاع از آخرین آیین‌نامه، قوانین و تغییراتی هستند که می‌تواند روی روند آموزش آنها تاثیر بگذارد. برای مثال آزمون‌های جامع راهنمای گردشگری که هر ساله توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برگزار می‌شود ممکن است دچار تغییراتی باشد که داوطلبان باید در جریان آن قرار بگیرند. ارتباط مستمر شما به عنوان یک موسسه آموزشی با ارگان‌های مهم، به فراگیران احساس آرامش و امنیت بیشتری می‌دهد. برخی از مراجعه‌کنندگان به موسسات در هنگام ثبت‌نام، دانش کافی درباره‌ی شرایط، اقدامات و جزییات دوره‌ها ندارند. اطلاعاتی که شما از بازار کار، تفاوت‌ دوره‌های آموزشی گوناگون و پیش‌نیازهای لازم برای حضور در کلاس‌ها دارید می‌تواند حکم بهترین مشاوره را داشته باشد. از در اختیار قرار دادن اطلاعات خود دریغ نکنید و با کمک به دیگران، شاهد بالا رفتن آمار جذب فراگیران باشید.
برای کلاس‌های آموزشی و دوره‌هایی که برگزار می‌کنید فرد یا افرادی را به‌عنوان پشتیبان آموزشی تعیین کنید. این افراد باید پیگیر مشکلات، برگزاری کلاس‌ها و رساندن پیام‌ها بین فراگیران و موسسه باشند. پشتیبان در ساعات و روزهای تعطیل، شرایط خاص و بحرانی و اوقاتی که فراگیران به دفتر موسسه دسترسی ندارند آنها را در جریان آخرین تغییرات و اخبار قرار می‌دهد. پشتیان‌ها می‌توانند از بین فراگیران قدیمی انتخاب شوند و در زمان‌هایی به‌عنوان مشاور یا راهنمای فراگیران جدید هم عمل کنند. حضور پشتیبان به موسسه‌ی شما اعتبار و غنای بیشتری می‌دهد و فراگیران با قوت قلبی بیشتر در کلاس‌هایتان ثبت‌نام خواهند کرد.

 

7 اجازه دهید ببینند

در ابتدای ثبت‌نام و پیش از آن به مراجعه‌کنندگان اجازه دهید با محیط از نزدیک آشنا شوند و شرایط را بررسی کنند.

 

8 حمایت کنید

برخی از فراگیران که در کلاس‌ها حاضر شده‌اند در اندیشه راه انداختن کسب و کارهای خود هستند. این افراد در ابتدای راه برای جذب مشتری و یا معرفی خود به بازارهای هدف نیاز به کمک و حمایت دارند. گاهی این حمایت‌ها می‌تواند یک جلسه مشاوره، قبول کردن نصب آگهی‌های تبلیغات آنها روی تابلوی اعلانات موسسه و حتی یک معرفی یا توصیه‌ی دوستانه باشد. تک‌تک این حمایت‌ها در ذهن کسانی که به آنها کمک کرده‌اید باقی خواهد ماند.

 

9 فروش سازمانی را جدی بگیرید

هر کسب و کار در صنعت گردشگری می‌تواند به عنوان یک مشتری سازمانی تلقی شود. این سازمان‌ها می‌توانند دوره‌های آموزشی گوناگونی را برای کارمندان، مشتریان و سایر ذینفعان خود به کمک شما برگزار کنند. این مشتریان را شناسایی کرده، با آنها ارتباط نزدیک برقرار و خدمات متنوعی با تعرفه‌های ویژه برایشان تعریف کنید.

 

هرچند مشکلات قانونی و درآمدهای اندک، مسیر توسعه و شکوفایی موسسات آموزشی گردشگری را سخت کرده است اما مطمئن باشید که با اندکی تغییر، می‌توان ضمن ایجاد درآمدهای کافی، اثربخشی مناسبی در صنعت گردشگری برجای گذاشت.

 

منبع: مقاله‌ی بهنام اسلمی در روزنامه‌ی دنیای اقتصادی

بهنام اسلمی

بنیان‌گذار شرکت همورا و مدیرعامل کنونی این شرکت است.
از سال ۱۳۸۰ برنامه‌نویسی را شروع و به تحول و توسعه سازمانی علاقه دارد. (رزومه رسمی)

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت همورا مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

مطالب بر اساس تگ‌ها
مطالب برگزیده
آشنایی با فرم‌ها
دنیای اطراف ما پر شده از فرم. فرم‌های تقاضای صدور شناسنامه، فرم ثبت‌نام در مدرسه، فرم ثبت‌نام در کنکور، فرم اعزام به سربازی و غیره. در این مطلب با اجزای فرم در سازمان‌ها بیشتر آشنا شوید.
اطلاعات بیشتر
مجوز بند پ چیست و چگونه می‌توان آن‌را اخذ کرد؟
چه کسانی می‌توانند دفتر خدمات زیارتی داشته باشند، چه مجوزهایی لازم دارند و از چه سازمان‌هایی باید مجوز دریافت کنند؟ مجوز بند «پ» چیست و دارندگان آن مجاز به برگزاری چه سفرهایی هستند؟ در این مطلب بیشتر درباره پ...
اطلاعات بیشتر
بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
گر به صد منزل فراق افتد میان ما و دوست/ همچنانش در میان جان شیرین منزلست (سعدی)