25
مهر
1396
بهناز اسلمی
بهناز اسلمی
 

چگونه یک سایت حرفه‌ای داشته باشیم؟ (5)

1 رای    میانگین 5 از 5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!
 

یک سایت کاربرپسند نرخ بازدیدها را افزایش می‌دهد، احتمال بازگشت مشتری را بیشتر می‌کند و ممکن است افراد بیشتری سایت شما را به دیگران معرفی کنند. در ادامه‎ی مطالب مرتبط با طراحی سایت‌ها، از ده نکته‌ی دیگر که منجر به طراحی سایت‎های کاربرپسند می‎شود گفته‎ایم.

در مبحث طراحی سایت، هر چه پیش می‌رویم به نکات جالب‌تر و کاربردی‌تری برمی‌خوریم. موضوعات مربوط به داشتن سایت کاربر پسند که چند وقتی است راهشان به وبلاگ همورا باز شده است، حالا تقریبا به اواسط مبحث رسیده‌اند. 
در مطالب پیشین از تاثیر و اهمیت نظم در طراحی UI سایت‎ها گفتیم. نکاتی را درباره‎ی ارتباط با کاربران یادآوری کردیم و با چند نکته‌ی کوچک اما کلیدی از تاثیر علم روان‌شناسی بر رفتار کاربران آشنا شدیم. در مطلب این هفته نکاتی فنی‎تر و اصطلاحاتی کاربردی را در کنار هم می‌آموزیم.

  

41. به‌جای گفتن از قیمت، با چیز دیگری شروع کنید.

تخفیف ویژه در سایتمردم با پیش‌داوری‌هایشان یک مسیر را ادامه می‌دهند. معمولا تصمیمگیری‎های ما تحت تاثیر اولین ارقام یا اطلاعتی که دریافت کرده‎ایم قرار می‎گیرد. وقتی اول  یک عدد بزرگ را می‎بینیم و بعد از کمی پایین آمدن در صفحه با عدد کمتر مواجه می‎شویم دیگر قیمت پارامتر مهمی برای تصمیم‎گیری و تاثیرگذاری روی انتخاب ما نخواهد بود. این یک روش معمول در بین بازاریابان است تا تصمیم مشتری برای خرید تحت تأثیر قیمت قرار نگیرد.

 

42. به‌جای بی‌تفاوتی، انگیزه بدهید.

پیشرفت در سایتبرای صبور بودن و انتظار کشیدن کاربران‌تان باید به آنها انگیزه بدهید. به همین دلیل است که وقتی حضوری به شرکتی می‌روید، آنها از شما با قهوه یا چای پذیرایی می‌کنند. اما در دنیای دیجیتال چه کاری می‌توانیم انجام بدهیم؟ نشان دادن اینکه کاربر چقدر در سایت شما پیش‎رفته و چه بخش‌هایی را تکمیل کرده می‎تواند انگیزه خوبی برای ادامه دادن او باشد. مردم دوست دارند بدانند چقدر تا انجام نهایی یک پروژه راه دارند و چقدر از آن را تکمیل کرده‎اند.

 

43. به‌جای اطلاعات غیرضروری، اطلاعات مفید درخواست کنید

پیشروی با کاربران سایتبا هوشمندی از کاربرتان در برابر اطلاعات نامناسب و غیر ضروری محافظت کنید. این یک الگو است که نه تنها باعث می‎شود اطلاعات را به شیوه‎ی مناسب دریافت کنید بلکه می‎تواند مردم را برای ادامه‎ی کار ترغیب کند. فقط سوالاتی را قرار بدهید که به موقعیت و شرایط شما ربط دارد و اطلاعات سودمندی هستند.

 

44. قول‌های بزرگ را نه بدهید، نه بگیرید.

تعهد در خدماتقول‎های بزرگ دادن ممکن است مردم را بترساند. درست است که تعهد دادن به مردم یک استراتژی بسیار قوی برای جلب توجه آنها است اما تعهدهای کوچک چیزی است که مردم بیشتر با آن ارتباط می‌گیرند و آن را می‌پذیرند. این تعهدها نه تنها از جانب شما بلکه می‌تواند برای مشتریان هم صدق کند. برای مثال به‎جای آن‎که از مشتریان پرداخت سالیانه را طلب کنید، به‎ آنها این فرصت را بدهید که ماهیانه پرداخت خود را انجام بدهند. به این شکل آنها تعهد کوچکتری دارند و با خود فکر می‎کنند که هر زمان بخواهند می‎توانند دیگر تعهدی نداشته باشند.

 

45. برای جلب توجه فقط از پنجره‌های مودال استفاده نکنید.

طراحی سایتپنجره‌های مودال، باکس‌هایی هستند که مرتبا روی مرورگر باز می‌شود تا توجه‌ی کاربر را جلب کنند. استفاده‌ی زیاد از مودال‌ها می‌تواند آسیب‌هایی را به وب‌سایت یا نرم‌افزار شما وارد کند. از جمله مهمترین آسیب‌ها این است که ممکن است کاربر به اطلاعاتی در پشت پنجره‌ی مودال که کمرنگ یا پنهان شده است برای تصمیم‌گیری نیاز داشته باشد. باید به این نکته توجه داشت که صرفا پنجره‌های مودال نمی‌توانند باعث جلب توجه ‌شوند.

 

46. به‌جای بخش‌بندی، سیستم‌های کنترل را بهینه کنید.

 Multifunctional Controlsبه شکل‌های بالا توجه کنید. در تصویر سمت راست، در پایین صفحه اعلام کرده که امتیاز خوانندگان چقدر بوده و در کنار آن از شما خواسته تا امتیاز خودتان را اعلام کنید. اما در تصویر سمت چپ، اعلام کرده به جای آنکه وارد بخش دیگری شوید، همین‎‌جا با کلیک بر روی ستاره‌ها امتیاز دهید. در تصویر سمت راست پس از جستجو ردیفی برای تفکیک و فیلترینگ گذاشته که موجب سختی کاربر می‌شود. در واقع ممکن است اضافه کردن امکاناتی به صفحات، جالب به‌نظر برسد اما راحتی کاربر که یکی از مهم‌ترین ارکان است را کاهش می‌دهد. 

 

47. به‌جای ایجاد تفسیر اشتباه، با برچسب مناسب از آیکون‌ها ابهام زدایی کنید.

آیکون مناسبسعی کنید آیکون‌هایی که در سایت‌تان استفاده کرده‌اید را تا حد ممکن شفاف کنید. به‌کار بردن کلماتی کوتاه و برچسب‌های مناسب باعث می‎شود که کاربران بهتر و سریع‌تر با سایت شما ارتباط برقرار کنند. به‎خصوص وقتی که آنها زمان زیادی ندارند و پیدا کردن کلمات مناسب برای آنها بسیار حیاتی است. طبق آمار استفاده از این روش در جلب توجه کاربران بسیار کاراست.

 

48. به‌جای استفاده از متون خشک، از زبان خودمانی استفاده کنید.

زبان معیار در طراحی سایتاستفاده از کلمات مخفف، اصطلاحاتی که رایج نیستند و کلمات سخت و رسمی مناسب نیست. توجه به این نکته از دو جهت اهمیت دارد. یک اینکه پیام شما راحت‌تر و روشن‌تر به مخاطب می‌رسد و دوم اینکه مخاطب با درک بهتر پیام، رابطه‌اش با شما صمیمانه‌تر می‎شود. ضمنا توجه به این نکته باعث می‌شود که موتورهای جستجوگر اینترنتی مطالب شما را بهتر پیدا کنند و آن‎را در اختیار دیگران بگذارند.

 

49. به‌جای قابل حدس بودن، حس کنجکاوی کاربر را افزایش دهید.

ایجاد حس کنجکاوی در سایتبرانگیختن حس کنجکاوی تاکتیک بسیار خوبی است که می‎تواند منجر به ارتباط بیشتر با کاربر شود. نسخه‎های آزمایشی، فیلم‎های کوتاه یا نسخه‎های رایگان از برنامه‎های شما، چیزهایی است که کاربران به آن علاقه‎مندند. با این روش می‎توانید مشتریان و کاربران خود را امتحان کنید. به یاد داشته باشید که ارائه‎ی تمام و کمال چیزهایی که می‎توانید ارائه بدهید، قبل از آنکه کاربر مشتری شما بشود، اصلا فکر خوبی نیست. به‎عبارتی باید بخشی از کنجکاوی را مرتفع و کنجکاوی‎های جدیدی که منجر به فروش می‎شوند استفاده کنید.

 

50.  به‌جای نشان دادن خوب بودن همه چیز، اطمینان‎ خاطر ایجاد کنید.

اطمینان ایجاد کردن در سایتوقتی در حال منعقد کردن قرارداد هستید، به مشتری اطمینان خاطر کامل و احساس امنیت بدهید. نشان دهید تمام پرداخت‌های او امن و قابل ردیابی است. اگر حمل و نقل کالاهایشان رایگان است به آنها اطلاع بدهید و به آنها بگویید که اگر مشکلی در کالا باشد می‌توانند بدون مشکل آن‌را به شما ارجاع بدهند. از کلمات مثبت، جوی آرام و تکنیک‎های مذاکره برای این قسمت استفاده کنید.

 

هنوز بیش از بیست نکته‌ی دیگر تا پایان این مبحث باقی مانده که در مطلب «چگونه سایتی کاربرپسند داشته باشیم؟ (6)» با هم بررسی خواهیم کرد. اگر دوست دارید مطالب بیشتری را در ارتباط با طراحی سایت‌های کاربرپسند ببینید، از شما دعوت می‌کنیم تا مطالب «چگونه سایتی کاربرپسند داشته باشیم؟ (1)»، «چگونه سایتی کاربرپسند داشته باشیم؟ (2)»، «چگونه سایتی کاربرپسند داشته باشیم؟ (3)» و «چگونه سایتی کاربرپسند داشته باشیم؟ (4)»، را در وبلاگ همورا مطالعه بفرمایید.

بهناز اسلمی

بنیان‌گذار، قائم‌مقام مدیرعامل و برنامه‌نویس ارشد شرکت همورا
مهندس نرم‌افزار، عاشق حیوانات، سفر و زبان‌های خارجی

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت همورا مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

مطالب بر اساس تگ‌ها
مطالب برگزیده
چگونه یک سایت حرفه‌ای داشته باشیم؟ (4)
طراحی یک سایت خوب آنقدرها هم سخت نیست البته اگر بدانیم چگونه از دانش و تجربه‌های دیگران بهره ببریم. تجربه‌هایی که بعضی‌هایشان ایده‌هایی بی‌نظیرند و بعضی هم باید بیشتر مورد ارزیابی قرار بگیرند. در این مطلب ...
اطلاعات بیشتر
در گردشگری، هدایای نوروزی را به چه کسانی بدهیم؟
چیزی تا پایان سال جاری باقی نمانده و نوروز در راه است. شرکت‌های گردشگری در کنار حجم انبوه کار در فروش محصولات مهم نوروزی و مدیریت پرداخت حقوق، پاداش، عیدی و مزایای آخر سال کارکنان، یک کار حاشیه‌ای اما مهم دیگری دارند، هد...
اطلاعات بیشتر
بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
گر به صد منزل فراق افتد میان ما و دوست/ همچنانش در میان جان شیرین منزلست (سعدی)