11
مهر
1396
بهناز اسلمی
بهناز اسلمی
 

چگونه یک سایت حرفه‌ای داشته باشیم؟ (4)

1 رای    میانگین 5 از 5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!
 

طراحی یک سایت خوب آنقدرها هم سخت نیست البته اگر بدانیم چگونه از دانش و تجربه‌های دیگران بهره ببریم. تجربه‌هایی که بعضی‌هایشان ایده‌هایی بی‌نظیرند و بعضی هم باید بیشتر مورد ارزیابی قرار بگیرند. در این مطلب از ده نکته‌ی آموزشی گفته‌ایم که در طراحی سایت‌ها به کارتان می‌آید.

در طراحی سایت‌ها نکاتی وجود دارد که اگر به آنها بی‌توجه باشیم، اثرات منفی آن به تمام بخش‌های کسب و کارمان نفوذ خواهد کرد. اصول UI به ما می‎گوید که ارزش نهادن به شیوه‌ی تفکر، احساسات و اندیشه‌ی انسان‌ها چقدر اهمیت دارد و باید چگونه از آنها بهره ببریم. این مطلب که در ادامه‌ی مباحث مربوط به سایت‌های کاربرپسند آماده شده است، به ذکر 10 نکته‌ی کلیدی و آموزشی درباره‌ی بهترین UI برای سایت‌ها می‌پردازد.

 

31. به‌جای یکنواختی، سلسله مراتب داشته باشید.

visual hierarchy

یک ساختار سلسله مراتبی خوب می‌تواند برای جدا کردن عنصرهایی که اهمیت بیشتری دارند استفاده شود. زمانی که این عناصر مورد نظر درست به کار برده شوند، می‌توانند باعث جلب توجه مردم باشد و میزان خوانایی را در یک صفحه بهبود ببخشند. اگرچه ممکن است ما زمان بیشتری را برای طراحی این‌گونه اطلاعات بگذاریم اما نتیجه‌ی پایانی که مفید است. برای درک این موضوع به جاده‌ای برای مسافرت فکر کنید. می‌توانید از بزرگراه بروید و سریعا به مقصد برسید (به انتهای صفحه وب سایت) یا می‌توانید یک مسیر با منظره خوب را انتخاب کرده و چیزهایی جذاب را ببینید، در ذهنتان بماند و بعدا هم به‌یاد بیاورید.

 

32. به‌جای پراکندگی و بی‌نظمی، گروه‌بندی کنید.

گروهبندی آیتم‌های یکسان

گروه‌بندی آیتم‌های یکسان کمک می‌کند تا استفاده کردن از آنها ساده‎تر شود. قرار دادن موارد مرتبط در کنار یکدیگر نشان‎دهنده احترام قائل شدن برای مخاطب است. هیچ کسی دوست ندارد زمانش صرف جستجوهای بیهوده شود.

 

33. به‌جای گزارش اشتباهات، قسمت‌های مورد نیاز را پررنگ کنید.

پررنگ کردن قسمت‌های مورد نیاز

محتوای پیامی که برای نشان دادن یک خطا استفاده می‎کنید، مهم است. در هر مرحله اگر خطایی توسط کاربر رخ داده با پیامی مناسب او را مطلع کنید. اگر نشان دادن پیام خطا را به مرحله‎ی آخر و قبل از ثبت نهایی موکول کنید، کاربر مجبور می‎شود به صفحات قبل بازگردد و شاید نتواند قسمت‎هایی که باعث خطا شده است را به‎درستی پیدا کند. اصطلاحا به این کار  Inline Validation  گفته می‌شود.

 

34.  به‌جای پیچیده کردن، دریافت اطلاعات را ساده کنید.

ساده کردن دریافت اطلاعات

در دریافت اطلاعات کاربران تا حد امکان بخشنده باشید. شما می‎توانید UI خود را به گونه‎ای تنظیم کنید که قابلیت درک کردن و حدس زدن داشته باشد. فرمت‎ها و قابلیت‎هایی فراوان وجود دارند که به شما کمک می‎کنند. به این شکل رابطه‎ی صمیمانه‎تری با کاربر برقرار می‎کنید و او را برای دادن اطلاعاتش ترغیب خواهید کرد. شما می‎توانید کدها را مجبور کنید که شیوه‎ی خاصی از اطلاعات را دریافت کنند اما مجبور کردن کاربران کار سختی است.

 

35. به‌جای بی‌پایان بودن، محدودیت زمانی بگذارید.

محدودیت زمانی در سایت

به کاربر بگویید که زمان محدودی برای دریافت خدمات شما دارد. با این کار مردم مجبور می‎شوند در اسرع وقت برای چیزی که می‎خواهند اقدام کنند، نه اینکه آن‌را به روزها و ماه‌ها و یا هیچ وقت موکول کنند. این شرایط از جهت روان‎شناختی هم مهم است، چرا که مردم معمولا دوست ندارند فرصت‌های ویژه را از دست بدهند. بنابراین اگر واقعا خدماتی دارید که کاربران باید اورژانسی برای داشتن آن اقدام کنند، این روش را به‎کار ببرید. ضمنا فراموش نکنید که اگر در این مورد دروغ بگویید، کاربران خیلی زود متوجه می‎شوند و اثرات آن بسیار منفی خواهد بود.

 

36. به‌جای فراوان بودن، نایاب باشید.

نایاب بودن درسایت

وقتی از چیزی کمتر در دست داشته باشیم، ارزشش برای ما بیشتر می‌شود. اینکه چیزی امروز موجود است، فردا ممکن است نباشد و دیگر هم تکرار نشود. معمولا در نرم‎افزارها و سایت‌ها رعایت اصل نایاب بودن را فراموش می‌کنیم. شاید بیشتر به این دلیل است که می‌توانیم کدها را به سادگی افزایش دهیم و محدودیتی برای تکثیر آن‌ها نداریم. با تمام این اوصاف در دنیای UI کمیابی هنوز می‌تواند وجود داشته باشد. به تعداد مشخصی از سمینارهای تحت وب که می‌توانید بفروشید فکر کنید، تعداد محدودی از مشتریان که در یک ماه می‎توانید به آنها خدمات بدهید و یا تعداد محصولاتی که در یک دوره‎ی زمانی مشخصی می‎توانید تولید کنید.

 

37. به‌جای آنکه آنها به‌یاد بیاورند، شما یادآوری کنید.

کمک به یادآوری برای کاربران سایت

از لحاظ علم روان‌شناسی دیدن پیشنهادات خوشایندتر از آن است که بخواهیم چیزی را خلق کنیم. به‎یاد آوردن موارد متعدد معمولا ساده نیست و استفاده از گزینه‌ها بیشتر مورد پسند است. شاید برای همین است که در آزمون‌ها، پاسخ‌گویی به سوالات چند گزینه‌ای در مقایسه با سوالاتی که باید یک جای خالی را پر کنیم، کمتر زمان می‎برد و ساده‌تر است. به کاربران این موقعیت را بدهید که از بین گزینه‌ها انتخاب کنند، به‎جای آنکه بخواهند با فکر کردن چیزهایی را به‌یاد بیاورند.

 

38. به‌جای کلیدهای کوچک، از کلیدهای بزرگ استفاده کنید.

اهمیت اندازه کلیدها در سایت

اگر اندازه‌ی لینک‌ها، فرم‎ها و دکمه‎ها بزرگ‌تر باشد بسیار راحت‌تر کلیک می‌شوند. مطابق با تحقیقات، ما قبل از کلیک کردن روی هر قسمت از وب‎سایت‌ها کمی فکر می‌کنیم، حالا اگر علائم و کلیدها به‎کار رفته کوچک باشند، احتمال افزایش این زمان وجود دارد. پس برای آن‎که کاربر را برای کلیک کردن تشویق کنید، اندازه‎های کلیدها را به شکل معقولی افزایش دهید.

 

39. به‌جای آنکه مردم را منتظر بگذارید، سرعت Load شدن را افزایش دهید.

بالا بردن سرعت در سایت

سرعت مهم است. هر ثانیه‌ای که از دست بدهید در ازای آن چیزهای گران‌بهای دیگری هم از بین می‌روند. سرعت لوود شدن صفحات وب‎سایت بسیار اهمیت دارد. با دو روش می‎توان به کاربر این حس را داد که زیاد انتظار نکشیده است. یک: نمایش مقدار زمانی که تا لود شدن و تکمیل نمایش برنامه باقی مانده است. دوم: در حالی که چیزی درحال بارگزاری است، پیشنهادات دیگری برای کاربر نمایش داده شود. برای درک این مثال فکر کنید که آیا شما دوست دارید کمی بیشتر در صف بمانید، یا به جلوی میز برسید و بخاطرعدم سرویس‎دهی انتظار بکشید؟

 

40. فقط از کلیدهای معمول استفاده نکنید، کلیدهای میان‌بر را دریابید.

کلیدهای میان‌بر در طراحی سایت

مردم از هرچیزی که باعث صرفه‌جویی در وقت است، استقبال می‌کنند. کلیدهای میان‎بر در صفحه کلید هم در همین دسته جای می‎گیرند. مثالی از این کاربرد استفاده از کلیدهای J و K  می‎باشد که به ترتیب به‌جای گزینه بعدی و قبلی استفاده می‎شوند. این کلیدها امروزه توسط جی‎میل، توئیتر و چند سایت دیگر استفاده و عمومی‌سازی شده‎اند. کلیدهای معمول نه‌تنها هیچ ضرری ندارند بلکه آنها می‎توانند در ترکیب با کلیدهای میان‎بر صفحه کلید سریع‎تر و کامل‎تر عمل کنند.

 

صبر کنید این مطلب هنوز تمام نشده! در مطلب «چگونه سایتی کاربرپسند داشته باشیم؟ (5)» به چگونگی طراحی بهترین UI برای سایت‌ها خواهیم پرداخت، با ما همراه باشید.
اگر مایل هستید تا مطالب پیشین مرتبط با طراحی سایت‌ها را مطالعه بفرمایید، از شما دعوت می‌کنیم در وبلاگ همورا از مطالب «چگونه سایتی کاربرپسند داشته باشیم (1)»، «چگونه سایتی کاربرپسند داشته باشیم (2)» و «چگونه سایتی کاربرپسند داشته باشیم (3)» نیز بازدید بفرمایید. 
در صورتی که شما هم تجربیات یا نکته‌هایی در زمینه‌ی طراحی سایت‌ها دارید، خوشحال می‌شویم آن را با ما در میان بگذارید.
برگرفته از مطالب سایت goodui.org

بهناز اسلمی

بنیان‌گذار، قائم‌مقام مدیرعامل و برنامه‌نویس ارشد شرکت همورا
مهندس نرم‌افزار، عاشق حیوانات، سفر و زبان‌های خارجی

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت همورا مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

مطالب بر اساس تگ‌ها
مطالب برگزیده
پاک نشود: قدیمی: طراحی سایت عمومی
مهم‌ترین نکته قبل از پیاده سازی و طراحی وب‌سایت آن است که بدانیم هدف و توقع یک فرد یا شرکت از داشتن یک وب‌سایت چیست؟! همورا می‌تواند به عنوان مشاور و طراح ضمن نیازسنجی، شما را در انتخاب ماژول‌های درست راهن...
اطلاعات بیشتر
تولید محتوای سایت
مطالب به روز و مفید در یک وب‌سایت٬ علاوه بر آنکه باعث افزایش میزان وفاداری مشتریان سایت می‌گردد٬ بلکه با رعایت اصول سئو٬ می‌تواند آمار بازدید از سایت را بالا برده و نهایتاً در جذب مشتریان جدید نیز موفق شود. همورا بر...
اطلاعات بیشتر
بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
گر به صد منزل فراق افتد میان ما و دوست/ همچنانش در میان جان شیرین منزلست (سعدی)