9
مهر
1397
بهنام اسلمی
بهنام اسلمی
مقاله‌‌ی بهنام اسلمی در روزنامه‌ی دنیای اقتصاد

استفاده از عکس در بازاریابی دیجیتال

1 رای    میانگین 5 از 5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!
 

چگونه عکس‌ها می‌توانند برایتان یک کمپین تبلیغاتی موفق به ارمغان بیاورند و بازار کسب و کارتان را رونق ببخشند؟ در این مطلب برایتان از قدرت تصاویر در بازاریابی‌های دیجیتال گفته‌ایم و اینکه با چه تکنیک‌هایی می‌توانید عکس‌های بهتری را برای تبلیغات و نشان دادن خدمات و محصولات‌تان انتخاب کنید.

انتخاب عکس، یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار در تصمیم‌گیری مشتریان در زمان خرید به خصوص در خریدهای الکترونیکی و بسیار نقش آفرین در بهبود برند شرکت محسوب می‌شود. این موضوع از آنجایی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که در صنایعی مانند گردشگری، مسافران قبل از دیدن کالا یا خدمات اقدام به انتخاب و خرید می‌کنند و صرفا با مشاهده عکسی از اقامتگاه، رستوران یا منظره، تعطیلات آخر هفته خود را برنامه‌ریزی می‌کنند. در این مطلب سعی خواهیم کرد چند نکته کلیدی در خصوص استفاده از عکس در تبلیغات و معرفی خود (Promotion) به عنوان بخشی از بازاریابی تولید محتوا را لیست نماییم.

 

1 عکس‎های واقعی

چیزی که عکس را برای مخاطب جذاب می‌کند تا بتواند به شرکت شما اعتماد کند آن قسمت از واقعیتی خواهد بود که در عکس می‌بیند. ما یک تست انجام دادیم. از سه نفر درخواست کردیم که برای یکی از مجموعه‌های تفریحی و گردشگری به نام «آنسو» عکاسی نمایند. دو نفر عکاس حرفه‌‌ای و یک نفر از مدیران مجموعه که موبایل مناسبی برای عکاسی داشت. عکس‌های آنها را در اینستاگرام منتشر کردیم. نتیجه بسیار شگفت‌انگیز بود. عکس‌های نفر سوم لایک‌های بیشتری داشتند. ما تجربه‌های مشابه‌ای در همین خصوص از آژانس‌های طبیعت‌گردی هم داشتیم. اگر با عکاسان حرفه‌ای کار می‌کنید با آنها در خصوص انتخاب سوژه‌ها، واقعی‌تر بودن تصاویر، پرسونای مشتریان و سلایق مخاطبان صحبت کنید. به دنبال عکس‌هایی باشید که دیگران با دیدن آنها در دنیای مجازی بتواند به شما اعتماد کنند و خواهان استفاده از خدماتتان باشند.
من همیشه به دیگران توصیه می‌کنم که حدود 75 درصد از عکس‌های ساده و 25 درصد از عکس‌های حرفه‌ای و یا اصطلاحا فتوشاپی استفاده نمایند.

 

2 نقاط طلایی در عکاسی

در قدیم به ما یاد می‌دادند که در زمان عکاسی، سوژه عکس را دقیقا در وسط کادر قرار دهیم. درحالی که تمرکز و چشم انسان تمایل دارد تا به گوشه‌های عکس توجه کند.
اگر دقت کرده باشید، در بسیاری از دوربین‌ها، صفحه نمایش به 9 قسمت تقسیم شده است. در واقع اگر کادر را به وسیله دو خط افقی و دو خط عمودی، به فواصل هم اندازه تقسیم کنید به صفحه‌ای با 9 خانه‌ دست خواهید یافت. نقاط بهم خوردن خط‌های عمودی و افقی، نقاط طلایی کادر شما محسوب می‌شوند و بهتر است سوژه عکاسی بر روی آنها قرارداده شوند. به عنوان مثال برای عکس گرفتن از یک درخت، بهتر است بدنه درخت روی یکی از خط‌های عمودی کادر شما که اصطلاحا به آن خطوط یک سومِ چپ یا راست کادر گفته می‌شود، قرار داده شود

 

3 استفاده از انسان، انتقال احساس و کاربرد

منظور این است که سعی کنید که در عکس‌هایتان انسان حضور داشته باشد. اگر می‌خواهید فنجانی را بخرید، کدام برای شما جذاب‌تر است؟ دیدن یک جین فنجان، یا میزی که دو نفر پشت آن درحال نوشیدن چای هستند؟
تلاش کنید با استفاده از حضور انسان، کاربرد محصول یا خدماتتان را نمایش و یا احساسی که در زمان استفاده از آنها به فرد دست می‌دهد را انتقال دهید. اگر یک اقامتگاه بوم‌گردی دارید که گروه‌ها می‌توانند در آن ساعات خوشی را داشته باشند، دقیقا همان را به تصویر بکشید. اگر جای مناسبی برای مطالعه دارید، فردی را در حال مطالعه یک کتاب معروف و محبوب نشان دهید. اگر مشتریانتان را به یک تور طبیعت‌گردی به تماشای آبشاری می‌برید، دقیقا همان چیزی که مسافران خواهند دید را با حضور آن‌ها نمایش دهید. مثلا فرد یا افرادی را در عکس به تصویر بکشید که درحال تماشای آن آبشار هستند.
عکس‌های متناسب با فصل را انتخاب کنید. شکی نیست که جنگل در پاییز و بهار چهره متفاوتی دارد، پس دقیقا همانی را نمایش دهید که مشتریان هم اکنون انتظار دیده شدنش را دارند.

 

4 کاهش حجم عکس

در صورتی‌که از عکس در جایی مانند وب‌سایت استفاده می‌کنید، بسیار مهم است که مخاطب با سرعت مناسبی آن را مشاهده کند. بنابراین با استفاده از ابزارهایی مانند فتوشاپ یا سایت‌‌هایی که به صورت آنلاین حجم عکس‌ها را کم می‌کنند، سعی کنید ضمن حفظ حداکثری کیفیت تصویر، حجم آن را کاهش دهید.

 

5 تکرار عکس‌های خوب

از عکس‌‌هایی که استفاده می‌کنید دائما فیدبک بگیرید. دلایلی که برخی از عکس‌ها پرطرفدار می‌شوند را در بین مخاطبان کشف کنید و آنها را عکس‌های خوب بنامید. سعی کنید تعداد عکس‌های خوب را افزایش دهید تا به عنوان قسمتی از سلیقه سازمانی شما محسوب شود.
نمایش عکس‌های پرطرفدار را تکرار کنید. نه تنها اشکالی ندارد که عکس‌های محبوب برای چندبار در جایی مانند اینستاگرام مجددا با کپشنی متفاوت نمایش داده شود بلکه به دلیل آنکه ممکن است همه مخاطبان، آن عکس محبوب را ندیده باشند یا فراموش کرده باشند، استفاده از آنها می‌تواند کارساز باشد.

 

6 اجزای جانبی عکس

معمولا عکس در کنار اجزای دیگر می‌تواند بسیار اثربخش‌تر باشد. برای مثال در اینستاگرام، عکس در کنار کپشن زیبا می‌تواند بسیار تاثیرگذارتر باشد یا عکس در سایتی که از UI، UX و محتوای خوبی بهره‌مند باشد جذاب‌تر خواهد بود.

 

7 قوانین اخلاقی/کپی رایت

میزان تلاش شما برای حفظ اخلاق و رعایت حقوق پدیدآوردندگان، می‌تواند میزان اعتماد مخاطبان را در شما بیشتر کند و این موضوع در دراز مدت بر روی برند شما تاثیرگذار خواهد بود. ضمنا رعایت اصول اخلاقی می‌تواند در ترویج و فرهنگ‌سازی این مهم، نقش داشته باشد.

 

امیدوارم عکس‌های زیبایی را برای کمپین‌هایتان داشته باشید.

 

منبع: مقاله آقای بهنام اسلمی در روزنامه دنیای اقتصاد

بهنام اسلمی

بنیان‌گذار شرکت همورا و مدیرعامل کنونی این شرکت است.
از سال ۱۳۸۰ برنامه‌نویسی را شروع و به تحول و توسعه سازمانی علاقه دارد. (رزومه رسمی)

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت همورا مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

مطالب بر اساس تگ‌ها
مطالب برگزیده
5 ایده برای کمپین‌های موفق گردشگری
برای ساختن ارتباطات گوناگون راه‌اندازی کمپین‌ها، سمینارها و دورهمی‌های کوچک و بزرگ می‌تواند سودمند باشد. اما چگونه کمپین‌هایتان را طراحی و راهبری کنید تا بیشترین اثرگذاری را داشته باشند؟ ما برایتان چند پیش...
اطلاعات بیشتر
دارایی‌ها و ریسک‌های بازاریابی دیجیتال
امروزه استفاده از دانش دیجیتال مارکتینگ برای رونق کسب‌وکار اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده است. در این میان صنعت گردشگری نسبت به سایر صنایع، وابستگی بیشتری به دیجیتال مارکتینگ دارد و از آن بهره می‌برد. در ادامه مطلب در مورد...
اطلاعات بیشتر
بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
گر به صد منزل فراق افتد میان ما و دوست/ همچنانش در میان جان شیرین منزلست (سعدی)