29
دی
1398
بهنام اسلمی
بهنام اسلمی
 

تفاوت وب سایت‌های آماده و سفارشی

2 رای    میانگین 4.0 از 5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!
 

یکی از سوالات رایج که شرکت‌ها را با چالش روبرو کرده است استفاده از سایت‌های مبتنی بر CMS‌های عمومی مانند وردپرس در مقابل سایت‌های سفارشی می‌باشد. برای شفاف‌سازی ابتدا هریک از این دو را جداگانه بررسی می‌کنیم. 

CMSهای عمومی

نرم‌افزارهایی مانند وردپرس یا جوملا، به صورت متن باز یا Open Source طراحی شده‌اند. بدین معنا که آحاد مردم به Source یا کدهای آن دسترسی دارند. این مهم باعث شده است که افراد در سراسر دنیا در یک حرکت جمعی و تیمی بتوانند این محیط و کدهای آن را به‌روز نموده و توسعه دهند. نرم‌افزارهای متن‌باز به صورت رایگان قابل دریافت هستند و اشخاصی با اطلاعات، تخصص، دانش و تجربه‌ی پایین می‌توانند آن را دریافت نموده و بدون نیاز به برنامه‌نویسی و با سرعت عمل بالایی سایت‌های بسیاری را راه‌‍اندازی نمایند. با این حال افراد یا شرکت‌هایی که نسبت به راه‌اندازی این‌گونه سایت‌ها تجربه بیشتری دارند، با دریافت هزینه‌هایی مانند هزینه راه‌اندازی، درج مطلب، سئو و اضافه نمودن افزونه‌ها (Add-on)، مشاوره و یا پشتیبانی مبالغی را از سفارش دهنده دریافت می‌کنند. این مبلغ در بازار امروز ایران از 350 هزار تومان به ازای هر سایت شروع می‌شود و با توجه به خواسته‌ی سفارش‌دهنده، قدرت چانه‌زنی ارائه‌دهنده و یا بی‌اطلاعی سفارش‌دهنده می‌تواند افزایش یابد.

در دسترس بودن کدهای این‌گونه سایت‌ها به جز محاسنی که در قیمت و سرعت به همراه دارد باعث مشکلاتی نیز می‌شود.

 

از آنجایی که این سایت‌ها به گونه‌ای توسط توسعه‌دهندگان اصلی آن طراحی شده‌اند که جنبه‌ی عمومی داشته باشند و بتوانند طیف وسیعی از خدمات را ارائه دهند، لذا با چالش‌هایی روبه‌رو هستند که مهم‌ترین آن بحث امنیت است. از آن‌جا که کدهای باز برای افراد سودجو قابل دسترس است، لذا آن‌ها از چاله‌هایی امنیتی موجود باخبرند و یا همواره در تلاش برای شناسایی و سوء استفاده از آن‌ها می‌باشند. هرچند که روزانه به‌روز‌رسانی‌هایی بوجود می‌آید تا مسائل امنیتی را پوشش دهد؛ اما 2 عامل اصلی وجود دارد که این مهم را منتفی نمی‌کند. اول آن‌که این سایت‌ها همواره در حال به‌روز‌رسانی و افزایش قابلیت‌های خود هستند و این توسعه‌ی همه جانبه که با سرعت بالایی نیز همراه است در خیلی مواقع، خود باعث بروز شکاف‌های امنیتی می‌شود. دوم آن‌که این‌گونه سایت‌ها را بیشتر مورد حمله قرار می‌دهند و هرچند ممکن است به آن نفوذ نکنند اما باعث کاهش سرعت لود شدن سایت و به‌وجود آمدن مشکلات عدیده‌ی دیگری می‌شوند که کار را برای صاحبان این سایت‌ها دشوار می‌کنند. این سودجویان ممکن است به صورت تصادفی اقدام به حمله به وب سایت‌ نمایند یا به واسطه‌ی دشمنان و  رقبای غیراخلاقی کسب و کار باشند. بنابراین اهمیت وب سایت شما و جایگاه آن در صنعت رقابتی قابل توجه است.

 

یکی دیگر از نگرانی‌های موجود در تعامل با این‌گونه سایت‌ها، افزونگی بیش از حد نیاز است. از آن‌جا که این سایت‌ها به صورت عمومی تولید شده‌اند، لذا فایل‌ها وکدهای بسیاری را در خود جای داده‌اند که ممکن است هیچ زمان به کار وب سایت نیاید. این افزونگی‌ها (سربار) می‌توانند باعث کاهش سرعت سایت، کاهش اثربخشی در سئو و پیچیده شدن توسعه‌ی سایت بشوند. این مهم، به خصوص در زمانی که راه‌انداز سایت کمتر متخصص باشد، اهمیت می‌یابد.

از دیگر چالش‌ها، در هنگام توسعه سایت شما است. اگر به دنبال توسعه و سودآوری از طریق سایت و محیط رقابتی دیجیتال مارکتینگ هستید، حتما پیش خواهد آمد که برای ایجاد مزیت رقابتی و یا بهبود فرایندهای موجود در سایت، بخواهید در سایت تغییراتی اتفاق بیافتد. از آنجا که معمولا این سایت‌ها توسط افراد کمتر متخصص تولید می‌شوند و از سوی دیگر به دلیل عمومیت و پیچیدگی‌های موجود، ممکن است در بسیاری مواقع شما را با محدودیت روبرو کند. یافتن نیروی متخصص و افزایش بسیار زیاد هزینه‌های برنامه‌نویسی از جمله‌ی این محدودیت‌هاست. در مقابل با توجه به سادگی این‌گونه سایت‌ها، در صورتی که به هر دلیل مجبور به تعویض شخص راه‌انداز سایت باشید، احتمالا این کار راحت‌تر انجام خواهد شد.

 

سایت‌های سفارشی

 همان‌طور که از اسم آن بر می‌آید سایت‌هایی هستند که طبق سفارش مشتری تهیه می‌شوند و در مقایسه با CMS‌های عمومی، افزونگی (کدهای سربار) ندارند. همچنین از آنجایی که محدودیت‌هایی را ندارند، سفارشی‌سازی با کیفیت بسیار بالایی امکان‌پذیر می‌باشد و قابل قیاس با سایت‌های عمومی نیست. (باب میل سفارش دهنده می‌شوند)

خیلی‌ها تصور می‌کنند این سایت‌ها از صفر نوشته می‌شوند. در مقابل این رویکرد باید گفت که ممکن است بخشی از آن‌ها از صفر نوشته شود اما در خیلی از موارد به صورت هوشمندانه و انتخابی از آرشیو برنامه‌های نوشته شده‌ی قبلی که نزد شخص راه‌‌انداز سایت موجود است استفاده می‌شود. بنابرین هر چقدر شخص برنامه‌نویس (حقیقی یا حقوقی) سابقه‌ی بیشتر و آرشیو پربارتری داشته باشد، زحمت کمتری صرف راه‌اندازی سایت‌ می‌شود. این درحالی است که راحت‌ترین سایت‌های سفارشی در مقابل سایت‌های عمومی، قطعا زحمت بیشتری برای راه‌اندازی دارند.

از آنجا که این سایت‌ها سفارشی تهیه می‌شوند لذا همواره پتانسیل ارتقاء و اعمال هرگونه نوآوری و خلاقیت فراتر از سایت‌های عمومی را دارند.

 

را‌ه‌اندازی برخی از سایت‌ها با CMS عمومی، یا امکان‌پذیر نیست و یا به سختی انجام خواهد شد. برای مثال فروش تور یا بلیط پروازهای آنلاین یا فروشگاه‌هایی که ایده‌های خاص و قابل توجه دارد و...، قاعدتا با روش سفارشی، آسان‌تر و حرفه‌ای‌تر می‌گردد. لذا اگر سایت شما قرار است بر قابلیت‌هایی تمرکز کند و به عنوان مزیت رقابتی، عملکردهای خاص و متمایزی را چه در زمان شروع کار و چه در آینده در خود داشته باشد، به احتمال بسیار بالا، سایت سفارشی در مقابل سایت عمومی از نظر اطمینان به عملکرد، هزینه‌ی توسعه انتخاب بهتری است.

برای مثال فرض بفرمائید که قصد طراحی سایت سفارشی مبتنی بر CRM یا ERP  شرکت را دارید و یا می‌خواهید امکانات جذابی قرار دهید که انتخاب بهتری برای مشتریانتان باشد. اگر بخواهید با سایت‌های عمومی آن را تامین کنید باید افزونه‌هایی پیدا کرد که دقیقا مطابق نظر شما باشد که خیلی ساده نیست و در برخی موارد نشدنی است.

همچنین اگر بخواهید سایت‌های عمومی را برنامه‌نویسی کنید و توسعه دهید، ضمن وجود محدودیت‌هایی که در بالا به آن اشاره شد کار سختی در پیش خواهید داشت.

از نگاه امنیتی، از آن‌جا که سایت‌های سفارشی Open Source نیستند، بنابرین سودجویان از کدهای آن با خبر نبوده، چاله‌های امنیتی را نمی‌شناسند و در مقابل سایت‌های عمومی، به صرفه نیست که بخواهند زمان طولانی برای ساخت ابزارهایی برای نفوذ تدارک ببینند، آن را توسعه دهند و یا به اشتراک بگذارند. بنابراین امنیت این‌گونه سایت‌ها به مراتب بیش از سایت‌های عمومی است.

اشخاصی که برای راه‌اندازی این سایت‌ها تلاش می‌کنند باید تخصص بالایی در زمینه‌های مختلفی (UI،UX،HTML،CSS،jQuery، جاوا اسکریپت، دیتابیس، برنامه‌نویسی و...) داشته باشند. از طرفی زمان بیشتری نسبت به سایت‌های عمومی برای پیاده‌سازی صرف می‌کنند، لذا هزینه‌ی راه‌اندازی این سایت‌ها در مقابل سایت‌های عمومی گران‌تر می‌شود. در مقابل، استفاده از این افراد متخصص که محدودیت‌های فکری و چارچوب CMSهای عمومی را ندارند فواید بسیاری دارد. آن‌ها می‌توانند شما را برای ایجاد وجه تمایز و افزایش کارایی و اثربخشی سایت و رسیدن به اهداف و استراتژی‌های‌‌تان یاری کنند. این کمک‌ها در قالب مشاوره‌های فکری و کاملا عملیاتی (توسعه سایت و دیجیتال مارکتینگ) قابل توجه می‌باشد.

 

برای من کدام سایت بهتر است؟

  • تصمیم‌گیری در این خصوص به شرطی که بتوانید پاسخ این سوال‌ها را بدهید برایتان آسان خواهد بود.
  • برنامه استراتژیک بلند مدت یا کوتاه مدت شما در راه اندازی وب سایت چیست؟
  • به دنبال چه اهدافی هستید؟ این اهداف را در چه مدت زمانی پیش بینی می‌کنید؟
  • شاخص‌های ارزیابی شما برای رسیدن به اهداف، چه مواردی هستند؟
  • طرح و برنامه توسعه شما چگونه تعریف می‌شود؟
  • وب سایت شما تا چه حد قرار است در مدیریت بازاریابی یا برندینگ شما نقش ایفا کند؟
  • مزیت‌های رقابتی شما نسبت به وب سایت‌های فعال در صنعت چه چیزهایی هستند یا چه مواردی خواهند بود؟ به دنبال چه عملکردهایی هستید؟
  • تا چه حد در دنیای دیجیتال مارکتینگ تجربه دارید؟ چقدر به نقش آفرینی آن ایمان دارید؟
  • اندازه سازمان شما چقدر است؟ برند شما چه جایگاهی در بین مشتریان و رقبای خود دارد و برنامه‌ی شما برای ارتقاء آن چیست؟
  • چگونه می‌خواهید Brand Mantra و Mental Map را از طریق سایت ارتقاء دهید؟
  • در شرکت شما، افرادی را که بتوانند استراتژی‌های مربوط به این حوزه را پیگیری کنند چه کسانی هستند و دانش یا تجربه‌ی آن‌ها به چه میزان است؟

خیلی از دوستان تماس می‌گیرند و یک سایت با قیمت حدودی 5 میلیون را از شرکت همورا طلب می‌کنند و مدعی می‌شوند که می‌خواهند با شرکت‌هایی رقابت کنند که سایت‌های بسیار پیشرفته‌ای دارند. نکته این‌جاست که اگر قرار بود هر فرد با یک سایت 5 میلیونی پول‌دار شود که همه توانایی این کار کوچک را داشتند.

 

تجربه من از سال 1382 این موارد را به من آموخته است

  • اگر به دنبال راه اندازی یک وبلاگ با امکانات روتین هستید، CMS عمومی جوابتان را می‌دهد.
  • اگر دنبال اتفاق مهمی به واسطه راه‌اندازی سایت نیستید، هزینه زیادی نکنید.
  • اگر برنامه و چشم‌اندازی جدی برای ایجاد یک سایت مهم برای افزایش فروش دارید حتما زیر‌ساخت‌های لازم را تدارک ببینید و برای آن به خوبی هزینه کنید.
  • اگر سایت شما یک سایت عادی است و قرار است که عادی بماند، یعنی به دنبال فانکشن‌های خاص نیستید، سایت ارزان‌تری داشته باشید.
  • اگر نوآوری و خلاقیت برای شرکت شما مهم است سایت سفارشی داشته باشید.
  • اکثر مشتریان همورا که سایت سفارشی دارند قبلا سایت عمومی داشته‌اند. بنابرین اگر با سایت‌های عمومی به نتایج مطلوبتان نرسیده‌اید، با توجه به مطالب فوق شک نکیند و سایت سفارشی راه‌اندازی کنید.
  • اگر می‌خواهید قدم به قدم به اتفاق‌های خوبی برسید از ابتدا سایت سفارشی داشته باشید.
  • اگر می‌خواهید یک سایت خاص و حرفه‌ای داشته باشید سایت سفارشی بزنید.

 

سخن آخر

سایتی در اشل سازمان یا چشم انداز آن تدارک ببینید. گذر زمان و تجربه‌های به دست آمده در حوزه‌ی دیجیتال مارکتینگ با محوریت پایگاه‌های مهم مانند وب سایت و Mobile APP در کسب و کارهای B2B و B2C نشان داده است که اتفاق‌های خوب به شما نزدیک هستند. آستین‌ها را بالا بزنید و تا دیر نشده در این اقیانوس خوش بدرخشید.

برای هرگونه سوال، مشاوره می‌توانید با همورا در تماس باشید.

 

 

 

بهنام اسلمی

بنیان‌گذار شرکت همورا و مدیرعامل کنونی این شرکت است.
از سال ۱۳۸۰ برنامه‌نویسی را شروع و به تحول و توسعه سازمانی علاقه دارد. (رزومه رسمی)

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت همورا مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

مطالب بر اساس تگ‌ها
مطالب برگزیده
چگونه یک سایت حرفه‌ای داشته باشیم؟ (2)
در طراحی سایت دو کلمه UI و UX بسیار استفاده می‌شوند. ممکن است در مورد UI ضعیف یک محصول یا UX فوق‌العاده‌ی محصولی دیگر، شنیده باشید. شما هم می‌توانید با به‌کارگیری دانش UI و UX وب‌سایت خود را به یک صفح...
اطلاعات بیشتر
5 نکته مهم در سفارش سایت
دانستن اینکه چه سایتی می‌تواند نیازهای من را برآورده کند، موضوعی کلی و پیچیده به نظر می‌رسد. مذاکره با طراحان سایت اولین گام در حل این مسئله است. اما قطعاً شروع هر گفتگویی نیاز به آمادگی دارد. آیا شما به این آمادگی رسیده...
اطلاعات بیشتر
بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
گر به صد منزل فراق افتد میان ما و دوست/ همچنانش در میان جان شیرین منزلست (سعدی)