23
تیر
1397
محتوای همورا
محتوای همورا
 

متای توضیحات و تغییرات در محدودیت کاراکتر

1 رای    میانگین 5 از 5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!
 

متای توضیحات می‌تواند همان عبارت خاکستری رنگی باشد که به عنوان Snippet Length، وقتی در حال جستجوی مطلبی هستید به شما اطلاعات کوتاهی درباره مطالب داخل سایت می‌دهد. متاها یکی از مهم‌ترین عوامل رشد سئو هستند و نرخ ورود کاربران به سایت‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهند. در این اواخر گوگل تصمیم گرفته برخی از محدودیت‌های نگارش متا، را به نفع کاربران تغییر دهد.

متا بخشی از مطلب است که گوگل در نتیجه جستجوی عبارات و کلمات، آن را  به کاربران نمایش می‌دهد. متاها هم در دسکتاپ و هم در گوشی‌های موبایل قابل نمایش هستند. توضیحات متا، ترتیب قرارگیری مطالب را تحت تاثیر قرار می‌دهند و به محتواهای بی‌شماری که روزانه نوشته می‌شود، نظم می‌بخشند. اگر مایل هستید بیشتر درباره متای توضیحات بدانید، پیش از این در وبلاگ همورا در مطلبی با عنوان «همه چیز درباره متای توضیحات سایت» بیشتر درباره این موضوع گفته‌ایم. متاها محدودیت و شرایطی دارند که در جایگیری مطالب نقش مهمی ایفا می‌کنند. اما از مدتی قبل، گوگل گفت که در نگارش متا تغییری اتفاق افتاده است. گوگل اعلام کرد که: «ما رسما طول متای توضیحات را افزایش داده‌ایم، اندازه‌ای که توصیه می‌شود و آنچه که به صورت استاندارد برای مطالب نشان داده خواهد شد، تغییر کرده است.»

 

روند تغییرات متای توضیحات

قدیم‌ترها، متای توضیحات نهایتا در 165 کاراکتر محدود می‌شد. درستی این موضوع را می‌توانید در مطالبی که تا قبل از اواسط دسامبر سال 2018 تهیه و منتشر شده‌اند، ببینید. اگرچه گاهی اوقات گوگل برای بعضی مطالب خاص، متای توضیحات طولانی‌تری را نیز نمایش داده است اما بیش از 90 درصد مطالبی که در گوگل نمایش داده شده‌اند متایی با 165 کاراکتر یا کمتر داشته‌اند.

اما حالا اوضاع فرق کرده است. اگر در گذشته متای توضیحات نمایش داده شده روی دسکتاپ و موبایل، یک، دو یا سه خط بوده، اکنون ظرفیت متاها به چهار، پنج یا حتی شش خط رسیده است. بنابراین چنین دریافت می‌شود که گوگل ظرفیت متا را از 266  تا 273 کاراکتر افزایش داده و این رقم توسط گوگل به رسمت شناخته شده است. اما گوگل نکته‌ای را نیز ذکر می‌کند. اینکه شما می‌توانید این تعداد کاراکتر را استفاده کنید و یا اینکه همان 165 کاراکتر قبلی را ادامه بدهید اما جایگاهتان در بین متاهایی که با شرایط جدید نوشته شده‌اند، افت خواهد کرد!

 

تغییر طول متای توضیحات

تغییر طول متای توضیحات از 165 کاراکتر به حداقل 266 کاراکتر

 

متای طولانی‌تر چه می‌کند؟

جستجوگری را تصور کنید که در زمینه کاری شما در حال تحقیق است و می‌خواهد یک اطلاعات کلی درباره موضوع مورد نظر خود کسب کند. ممکن است او چیزی درباره بی‌طرفی کانال‌های اطلاعاتی نداند و مطمئن نباشد که اطلاعات دقیقا شامل چه چیزهایی است. او متاهای نتایج جستجو را می‌خواند که تا پیش از این تصمیم گوگل، ناگهان در مقطعی قطع می‌شده و در نتیجه اطلاعات کاملی به مشتری نمی‌داده است. اما اکنون با این تدبیر گوگل، متا توضیجات بیشتری ارائه می‌دهد.

در شرایط قبلی کاربر برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت کامل اطلاعات باید روی لینک کلیک می‌کرد و به داخل سایت می‌رفت تا بیشتر درباره موضوع بخواند. اما حالا گوگل با این ترفند مقابله کرده و شرایط را تغییر داده است. هم اکنون گوگل سایت‌هایی را در دسته‌های بالا قرار می‌دهد که آنها در متای خود پاسخ‌های کوتاه ارزنده‌تری را برای کاربران قرار داده‌اند. با توجه به اینکه چند وقتی از اتخاذ این تصمیم توسط گوگل می‎گذرد شما می‌توانید این تغییر را در وب‌سایت‌ها، محتواها و برنامه‌های گوناگون مشاهده بفرمایید. این تصمیم بر آن است که بی‌طرف بودن دنیای وب را بیشتر حفظ کند و شیوه نگارش متاها، کاربران را برای تصمیم‌گیری تحت فشار نگذارد.

ممکن است عده‌ای بر این نظر باشند که این ترفند کامل نیست و در نهایت نمی‌تواند محتوای کاملی به کاربر ارائه کند. اما برای بسیاری از جستجوگران اینترنتی این تغییر بسیار سودمند است و به آنها این فرصت را می‌دهد که بدون کلیک کردن روی وب‌سایت‌ها، با خواندن متاهایی که تا 275 کاراکتر افزایش پیدا کرده‌اند، اطلاعات مورد نیاز خود را کسب کنند.

 

این تغییر چه تاثیراتی  دارد؟

این تغییر روی قوانین و عملکرد سئو تاثیر می‌گذارد چرا که به‌‌روز رسانی‌ ترتیب مطالب گوگل بر دو مبنا انجام می‌شود.

  1. طول متای مطلب
  2. تغییر در لینک‌ها و مطالبی که منتهی به آن مطلب می‌شوند

در نتیجه، توجه به این قانون جدید، می‌تواند سئوی سایت‌ها را بسیار تحت تاثیر قرار بدهد. ذکر این نکته نیز ضروری است، بیشتر محققینی که روی طول محتواهای اثرگذار تحقیق می‌کنند می‌گویند، یک متای خوب در شرایط فعلی نباید بیش از 300 کاراکتر باشد.

 

چگونه از فرصت استفاده کنید؟

این تغییرات تقریبا از میانه ماه نوامبر آغاز شده و دقیقا 22 نوامبر، زمانی بود که نمایش متاهای بیشتر در نتایج جستجوها انجام شده است. در مرحله اول 50 درصد مطالبی که در ابتدای صفحات جستجو نمایش داده شده است متاهایی طولانی داشته‌اند و این رقم به مرور در حال افزایش است.

در اینجا یک نکته طلایی و مهم وجود دارد. در حال حاضر حدود 50 درصد مطالب با متای طولانی به صفحات اصلی راه پیدا کرده‌اند و 50 درصد دیگر هنوز با متاهای محدود به کار خود ادامه می‌دهند. در این شرایط اگر شما هر چه سریعتر نسبت به تغییر متاهای مطالب‌تان اقدام کنید خیلی راحت‌تر جایگزین آن دسته‌ای می‌شوید که هنوز با این تغییرات آشنا نشده‌اند و در نتیجه می‌توانید به سادگی از رقبا پیشی بگیرید.

 

این تغییر چگونه بر سئو اثر می‌گذارد؟

واقعا این تغییر با سئو چه می‌کند، بیایید با هم بررسی کنیم:

  1. این تغییر باعث می‌شود شیوه نگارش و به‌روز رسانی متای مطالب تغییر کند.
    از آنجایی که فضای بیشتر برای نوشتن داریم، این تصمیم گوگل باعث می‌شود کمی بیشتر و مفصل‌تر بنویسیم. ما دوست داریم کاربران را به کلیک کردن ترغیب کنیم اما باید این کار را وجدانی و عادلانه انجام دهیم و در متاهایمان توضیحات و اطلاعات مفیدی را برای کاربر قرار دهیم. این عملکرد یک شانس بزرگ برای ماست تا گوگل در رتبه‌بندی سایت‌ها رتبه‌مان را بهبود ببخشد. این اتفاق زمانی می‌افتد که ما به جای تمرکز روی بالا بردن نرخ کلیک‌ها، به افزایش آگاهی و دانش کاربران کمک کنیم.
  1. ممکن است بر روی تعداد کلیک‌ها تاثیر بگذارد.
    ما اطلاعات این ماه‌های اخیر و چند سال گذشته را مورد پژوهش و بررسی قرار دادیم. در نتیجه این پژوهش فکر می‌کنیم که احتمالا راه‌هایی برای بالا بردن نرخ کلیک‌ها وجود دارد. مثلا شاید کاربر برای دانستن درباره موضوعات پیچیده‌تر و کسب اطلاعات بیشتر روی مطلب کلیک کند. چرا که مردم با خواندن توصیف‌های طولانی‌تر بیشتر جذب می‌شوند. در واقع جلب توجه، کاری است که باید در جایگاه یک بازاریاب در این مرحله انجام دهیم.
  1. عدم توجه به قانون جدید ممکن است باعث پایین آمدن نرخ کلیک و در نتیجه افت رتبه سایت در جستجوها شود.
    وقتی مردم درباره موضوعات گوناگون در گوگل جستجو می‌کنند، معمولا به نتیجه اول تا سوم بها می‌دهند و کمتر به بخش‌های پایین‌تر مراجعه می‌کنند. در واقع رتبه سایت‌ها هر چه بالاتر باشند، نرخ کلیک بیشتری خواهند داشت و هر چه سایتی پایین‌تر برود ارزشمندی آن کاهش می‌یابد. در نتیجه توجه به تغییرات و قوانین جدید گوگل بسیار اهمیت دارد.

 

با توجه به این تغییر، برای سئو چه کار کنید؟

در حال حاضر باید چه کار کنید؟ ما پیشنهاد می‌کنیم یک فهرست اولویت بندی شده تهیه کنید. لیست شما احتمالا باید شامل موارد زیر باشد:

  • صفحاتی از سایت که کاربران بیشتر به آن مراجعه کرده‌اند.
  • صفحاتی که مراجعه به آنها بیشترین ترافیک را روی سایت ایجاد کرده است.
  • تعیین عبارات یا کلماتی که می‌تواند موتورهای جستجو را به وب‌سایت برساند.
  • تعیین مطالبی که باید دارای متای طولانی‌تری شوند و ویرایش آنها صورت بگیرد.

پیشنهاد ما این است که نتایج را بررسی کنید؛ محدویت‌ها را بشناسید و بعد برای نوشتن متاهای 250 تا 300 کاراکتری آماده شوید.

نکته مهم دیگر این است که برخی فرآیندهای داخلی بر طول متاها تاثیر دارند و برای آن محدودیت گذاشته‌اند. اگر نرم افزار شما هم چنین است، آن را به‌روز رسانی کنید و از محدودیت 160 الی 180 کارکتری آن را به 230 تا 320 کاراکتر برسانید. چرا که در حال حاضر متاهای موفق کمتر از 230 کاراکتر نیستند و از اندازه 320 هم بیشتر نشده‌اند.

با متاهای جدید و برنامه‌ای که برای بهینه‌سازی تدوین می‌کنید، برایتان آرزوی موفقیت داریم. نوشتن متا و تنظیمات آن یکی از بخش‌های آموزش در کارگاه آموزشی «دیجیتال مارکتینگ» همورا است. در کنار برگزاری کلاس‌های آموزشی، همورا در زمینه «مشاوره دیجیتال مارکتینگ» نیز می‌تواند در کنارتان باشد. در صورتی که مایل به حضور در کارگاه آموزشی، برخورداری از خدمات مشاوره و یا کسب اطلاعات بیشتر بودید، با ما تماس بگیرید.

 

برگرفته از مقاله «?What Do Google's New, Longer Snippets Mean for SEO» اثر «Rand Fishkin»

با ما تماس بگیرید

جهت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر از طریق شماره تلفن 02144264163 داخلی 20، با ما تماس گرفته و یا فرم تماس را تکمیل نمایید تا به سرعت با شما تماس بگیریم.

این مطلب توسط تیم محتوای همورا گردآوری و تهیه شده است.

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت همورا مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

مطالب بر اساس تگ‌ها
مطالب برگزیده
همه چیز درباره متای توضیحات سایت
متای توضیحات یا همان Meta Description یکی از مهمترین عوامل در بالابردن رنکینگ سایت‌ها و SEO نمودن آن‌ها می‌باشد. متای توضیحات قسمتی از کدهای HTML است که توضیحی در خصوص محتوای صفحه وب سایت ارایه می‌دهد. این توضی...
اطلاعات بیشتر
نکات مهم در سئو و ارتقای رتبه سایت
آیا می‌دانید رعایت کردن چه نکاتی باعث ارتقای سایت شما در گوگل می‌شود؟ اصول اولیه و مهم در سئو چیست؟ نقش رقبا و محتوای سایت در ارتقای آن چقدر است؟ در ادامه یک دسته‌بندی ساده از نکاتی مفید که می‌تواند در رنکینگ س...
اطلاعات بیشتر
بحث و تبادل نظر
شیما
1397/05/11 09:51
متا دوباره به ۱۶۰ تا برگشته
پاسخ دهید...
همورا
1397/05/16 13:26
شیمای عزیز سلام
از توجه شما ممنونیم. همورا برای اطمینان به MOZ ایمیل زد و پاسخ به شکل زیر را دریافت کرد:
1- در واقع تعداد دقیق متا مشخص نیست و گوگل خودش داره تصمیم می‎گیره که چقدر از متا رو نشون بده و چقدر رو حذف کنه و حتی در 15 درصد موارد خودش چیزی به انتهای متاها اضافه می‌کنه.
2- به نظر می‎رسه گوگل بیشتر متاهای بالای 300 تا 327 کاراکتر رو کوتاه می‌کنه.
3- به نظر می‎رسه فقط در دو صورت متای کمتری نشون داده می‎شه: 1- سیستم‎های cms اون سایت روی متای کم تنظیم شدن 2- مطلبی که نمایش داده می‎شه در واقع یک ویدئو هستش و نیاز به توضیح کمی داره.
4- متای 155 کاراکتری تقریبا مرده و تقریبا یک اتفاق عجیب ممکنه باز برش گردونه و استفاده از متای زیر 200 کاراکتر توصیه نمی‎شه.
5- در نهایت طبق آخرین بررسی عدد 300 برای تعداد کاراکترهای متا، عدد مناسبیه و می‌شه بهش اطمینان کرد.
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
گر به صد منزل فراق افتد میان ما و دوست/ همچنانش در میان جان شیرین منزلست (سعدی)