9
مرداد
1396
محتوای همورا
محتوای همورا
 

ملاقات با گیلگمش در کوچه‌های تهران

1 رای    میانگین 5 از 5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!
 

«از کوره‌راه تا شاه‌راه» شعار نشریه‎ای در حوزه‌ی گردشگری است که چه در ظاهر و چه در محتوا در پی تحقق رویاهایی هستند که دنیای سفر و گردشگری عمیقا به آن نیازمند است. در یک صبح تابستانی مهمان دفتر نشریه‌ی «گیلگمش» بودیم تا در کنار نویسندگان این نشریه گفتگویی درباره‎ی روند صنعت گردشگری داشته باشیم.

گیلگمش نام یک قهرمان افسانه‎ای است که داستان او به هزاره‎ی سوم پیش از میلاد می‎رسد. داستانی که از دوازده مرحله‎‌ی سفر پادشاهی به‎نام گیلگمش می‌گوید که در پی یافتن گیاهی برای جاودانگی است. سیر قصه‌ی گیلگمش درواقع روایتی از چگونگی تکامل انسان است. آنچه گیلگمش در این سفر می‌آموزد و به خواننده یاد می‌دهد تبدیل به منبع الهامی شد تا کسانی که عاشق سفر و نوشتن بودند را دور هم جمع کند و باعث انتشار نشریه‌ای در حوزه‌ی گردشگری شود. نشریه‌ی گیلگمش با حمایت و نظارت «کانون انجمن‌های صنفی راهنمایان گردشگری سراسر کشور» در سال 1394 کارش را آغاز کرد و تا به امروز پنج شماره‎ی فارسی و یک شماره‎ی انگلیسی از این نشریه به دست دوستاران طبیعت و فرهنگ ایران رسیده است.

 

اشتراکی به‎نام گردشگری

دراولین روز مرداد ماه نشریه‎ی گیلگمش تصمیم گرفت یک دورهمی را در دفتر خود ترتیب دهید. تا هم کسانی که دوست دارند با اعضای تحریریه نشریه دیدار کنند فرصتی برای این موضوع داشته باشند و هم خانواده گیلگمش با دوستان و خواننده‌های خود بیشتر آشنا شوند. نکته‌ی مهم دیگر این رویداد حضور آقای آرش نورآقایی بود. نورآقایی که از چهره‎های آشنا در صنعت گردشگری و راهنمایان کشور هستند، در نشریه‌ی گیلگمش به عنوان اعضای سیاست‎گذاری نشریه و یکی از سردبیران فعالیت می‌کند.

سابقه‌ی آشنایی همورا با آرش نورآقایی به همایش روز جهانی زمین پاک در دوم اردیبهشت سال 1393 بازمی‌گردد. همایشی که به همت شرکت همورا و شرکت آوای ارسباران در سازمان میراث فرهنگی برگزار شد. در آن همایش آقای نورآقایی یکی از سخنرانان بودند و به ایراد سخنرانی با موضوع «راهنمایان سفر در عصر دانش محوری» پرداختند. 

برای رفتن به این دورهمی در صبحی گرم به سمت یکی از خیابان‎های قدیمی تهران به‌نام شادمان می‌رفتیم. خیابانی که پیشینه‌ی ساخت آن به سال 1335 هجری شمسی می‌رسد و ساکنان اولیه‌ی آن عمدتا با همدیگر آشنا و فامیل بودند. شاید انتخاب دفتری برای گیلگمش اتفاقی بوده اما صمیمیت و سادگی محله‌ای که انتخاب شده است، بسیار مناسب به‌نظر می‌رسد. در میانه‌ی کوچه‌ای بن‌بست به ساختمانی با آجرهای قرمز رسیدیم که دفتر نشریه‌ی گیلگمش در آن بود. وقتی وارد دفتر شدیم، دوستانی خوش‌رو و صمیمی به استقبال‌مان آمدند. کسانی که اگرچه در ابتدا نامشان را نمی‌دانستیم اما فصل مشترک‌هایی چون علاقه‌مندی به حوزه‎ی گردشگری و آشنایی با پیج و خم‌های این صنعت را با همدیگر داشتیم.

  

 

فصلنامه گیلگمشفصلنامه‌ی گردشگری گیلگمش

 

کمی بعد با چند نویسنده‌ی نشریه که بعضی‌هایشان از شهرهای دیگر آمده بودند آشنا شدیم. بخشی از فرآیند تولید نشریه را از نزدیک دیدیم و بعد از گپی کوتاه با راهنمایی دوستان به سمت حیاط زیبای نشریه رفتیم.
سایه‎ی درختانی بلند وکهنسال حیاط را پوشانده بودند. باغچه‌ی باصفایی با یک حوض زیبا و گل‎هایی رنگارنگ هم به زیبایی آنجا اضافه کرده بود. تخت‌هایی برای نشستن و یک سماور با چایی تازه‌دم تکمیل کننده‎ی حال و هوای خوب حیاط بود. کمی بعد از مهمانان با شربت‎های خنک زعفرانی پذیرایی شد و گفتگوها پیرامون محتواهای تولید شده در صنعت گردشگری ادامه پیدا کرد.

 

داستان تلاش‌هایی برای روزهای بهتر

اعضای نشریه از روزهای آغازین کارشان گفتند و روزهایی که تا به امروز آن‎را تجربه کرده‎اند. فراز و نشیب‎هایی که داشته‎اند و امیدهایی که همراه با تیم‎شان در صدد دست‎یابی به آن هستند. اینکه گیلگمش چگونه توانسته دوستانش را از سرتاسر ایران پیدا کند و حالا هم با نشر شماره‎ای به زبان انگلیسی مردمی در سرزمین‎های دور را با صنعت توریسم در ایران آشنا می‎کند. ما هم از همورا و بخشی از ساختار گردشگری گفتیم که به بازار دیجیتال مارکتینگ رسیده است. از نقش و اثر تولید محتوا، وب‌سایت‎ها و قدرت سئو در آشنا کردن مردم با صنعت گردشگری و شکل‎های جدیدی از آن که درحال شکل‎گیری و تکامل است. برای ما باعث خرسندی بود وقتی که فهمیدیم در یکی از شماره‎های گیلگمش هم به نفش و اثر دنیای دیجیتال در توسعه‎ی گردشگری پرداخته شده است. شماره‎ای که از جدیدترین اپلیکیشن‌ها می‌گوید و قدرت اینترنت را بر دنیای بازاریابی و کسب‎و‎کارهای گردشگری تایید می‎کند. این رویکرد گیلگمش که نشریه‎ای پویا و به‎روز در صنعت توریسم است، نشان می‌دهد که آینده‎ی کسب و کارهای گردشگری به سمت روزهایی تنیده با دنیای وب، دیجیتال مارکتینگ و قدرتمند شدن وب‎سایت‎های گردشگری پیش می‌رود. در این جمع دغدغه‌ی مشترکی که «توسعه و ترویج گردشگری» بود بحث‌ و گفتگوها را شکل می‌داد.
با گرفتن چند عکس یادگاری دیگر زمان رفتن فرا رسید. فرم‎هایی را برای دریافت اخبار و رویدادهای گیلگمش پر کردیم و در آخر چند شماره از نشریه را هم تهیه کردیم.

 

آرزوی همورایی‌ها برای نشریه‎ی گیلگمش و تمام کسانی که در صنعت گردشگری با اندیشه‎ی آبادانی و روزهای بهتر در تلاشند، نیکبختی و سعادت است. امیدواریم بنای گردشگری ایران با یاری تمام دوستدارانش همواره رفیع و سربلند باشد.

 

این مطلب توسط تیم محتوای همورا گردآوری و تهیه شده است.

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت همورا مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

مطالب بر اساس تگ‌ها
مطالب برگزیده
شمع‎های تولد را شما روشن کنید!
وقتی می‌خواهید خود را معرفی کنید، چه چیزی است که بعد از نام و نام خانوادگی‌تان برایتان مهم است؟ بله تاریخ تولد. هر چقدر هم که انسان‌ها بزرگ شوند روز تولدشان با بقیه‎ی روزها فرق می‌کند. اگر صاحب کسب و کاری ه...
اطلاعات بیشتر
3 راهکار برای تنوع‌سازی در بازار
ایجاد تنوع در بازارهای هدف و محصولات یکی از راهکارهایی است که برخی از مدیران برای دست‌یابی به اهدافشان به سراغ آن می‌روند. اگر به بازارهای نو و جذب مشتریان جدید علاقه‌مندید در این مطلب از سه راهکار عملی برای دست...
اطلاعات بیشتر
بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
گر به صد منزل فراق افتد میان ما و دوست/ همچنانش در میان جان شیرین منزلست (سعدی)