21
اسفند
1396
بهنام اسلمی
بهنام اسلمی
مقاله‌‌ی بهنام اسلمی در روزنامه‌ی دنیای اقتصاد

تولد مسافران را با ایمیل تبریک بگویید

1 رای    میانگین 5 از 5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!
 

کمتر کسی هست که علاقه نداشته باشد تولدش را تبریک بگویند. تبریک تولد نه‌تنها باعث خوشحالی مخاطب می‌شود بلکه در دنیای کسب و کارهایی چون گردشگری، می‌تواند خاطراتی را برای فرد زنده و برند شما را به خوبی و همراه با احساسی مناسب یادآوری کند.

ایمیل یک روش بسیار مناسب و کم‌هزینه برای تبریک تولد محسوب می‌شود. در مقایسه با پیامک باعث تلخی خاطر و ایجاد مزاحمت نخواهد بود و در مقابل با توجه به فضای مناسب در ایمیل، می‌تواند حال خوش‌تری را منتقل کند. همانقدر که ایمیل تبریک تولد می‌تواند در مخاطب تاثیرگذار باشد، در صورت عدم رعایت نکاتی در آن ممکن است تاثیر برعکسی داشته و هزینه‌های تبلیغاتی شما را از بین ببرد. در این مطلب سعی می‌کنیم به چند ترفند مهم در ایمیل‌های تبریک تولد اشاره کنیم.

 

1 ماشینی رفتار نکنید

مطئنم شما هم مانند من دوست ندارید که یک ایمیل با جملات تکراری به صورت سالانه در روز تولدتان دریافت کنید. ایمیل تبریک نباید این حس را به مخاطب القا کند که ماشین‌های بی‌روحی وجود دارند که روزانه یک سری ایمیل تبریک را ارسال می‌کنند.

 

2 محتواهای متفاوتی تهیه کنید

سعی کنید تعداد زیادی جمله بنویسید و هر روز هر یک را برای متولدین آن روز ارسال کنید. برای مثال 31 متن تبریک آماده کنید و روزانه هر یک را ارسال کنید و هر ماه این کار را تکرار کنید. سال بعد، با اندکی جابه‌جایی در ترتیب، می‌توانید برای همان مخاطبان جملات جدیدی را ایمیل کنید.

 

3 طراحی ایمیل را متفاوت کنید

تغییر چهره ایمیل در هر سال می‌تواند مخاطب را از حس ماشینی بودن دور کند. راحت‌ترین کار این است که برای هر فصل جدید و با توجه به عناصر آن فصل و کسب و کار خودتان، قالب جدیدی طراحی کنید.

 

4 مخاطبین را طبقه‌بندی کنید

اگر دنبال راه‌های بهتری هستید می‌توانید مخاطبین را طبقه‌بندی کنید و بر مبنای آن برایشان محتوا و طراحی مناسبی داشته باشید. این طبقه‌بندی می‌تواند بر اساس اهمیت مشتری، مدت زمان آشنایی، مدت زمان سپری شده از آخرین خرید، سن، جنسیت، روز، ماه یا فصل تولد و یا ترکیبی از همه‌ی آنها باشد. فکر کنید محتوایی که قرار  است به هر یک از گروه‌ها ارسال شود چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد تا بتواند به بهترین شکل احساس واقعی تبریک تولد را بیان کند. هر چقدر ایمیل تولد به سمت شخصی‌شدن پیش برود اثرگذاری آن به مراتب افزایش خواهد یافت.

 

5 از برنامه‌نویسان و CRM مناسب استفاده کنید

طبقه‌بندی مخاطبین، استفاده از محتواهای متفاوت و شخصی‌سازی‌ها ممکن است کار را کمی دشوار کند. با کمک گرفتن از برنامه‌نویسان و یا نرم‌افزارهای مناسب CRM کار را بسیار ساده و ارزان‌تر کنید. آنها می‌توانند ایده‌های شما را در دیتابیس‌ها ذخیره و با شروطی که در برنامه‌ها پدید می‌آورند هر شکلی از ایمیل‌های تبریک را تولید کنند.

 

6 وقت بگذارید و فکر کنید

هرچه بیشتر وقت بگذارید و نمونه‌های بیشتری ببینید ایده‌های بهتری برای ایمیل تولد را خواهید یافت. شاید راه‌اندازی یک کمیته‌ی ایده‌پردازی با همراهی برخی مدیران، کارکنان و مشاوران مناسب، شروع اتفاق‌های خوبی باشد.

 

7 هوشمندانه عمل کنید

به هیچ عنوان خودتان را در ایمیل تبریک تولد تبلیغ نکنید و از کسب و کارتان به طور مستقیم صحبت نکنید. در عوض سعی کنید به شکلی هوشمندانه محتوای تبریک را به اشتراکت‌تان وصل کنید. برای مثال اگر یک آژانس گردشگری هستید، می‌توانید به شیوه‌ای بیان کنید که از اینکه سفر آغازگر آشنایی با ایشان بوده خوشحالید. برقراری ارتباط مفهمومی بین محتوای تبریک و یادآوری برندتان نیاز به کار زیاد دارد؛ چرا که ممکن است مخاطب احساس تبلیغاتی بودن ایمیل کند و فاصله بگیرد.

 

8 موضوع مناسب و شروع خوب

سعی کنید موضوع ایمیل تبریک تولد به گونه‌ای باشد که در مخاطب ایجاد انگیزه کند. به کاربردن نام کوچک، اشاره مستقیم به روز تولد و یا تبریک تولد به همراه هدیه یا تخفیف چشم‌گیری در ارایه خدمات یا محصولات می‌تواند به این موضوع کمک کند. خطاب کردن گیرنده ایمیل در ابتدای محتوا و ذکر نام و نام خانوادگی، سمت یا نام واحد ارسال کننده (مثلا روابط عمومی) می‌تواند بر جذابیت ایمیل بیافزاید.

 

9 از نرم افزارهای مناسب استفاده کنید

شرکت‌های زیادی در حوزه ارسال ایمیل‌های انبوه وجود دارد. بدون استفاده از این نرم‌افزار‌ها نمی‌توانید ایمیل‌های گروهی ارسال کنید.  ضمنا این ایمیل‌ها برای ارسال محتوا، یک سری قوانین خاصی دارند که باید در تهیه ایمیل رعایت شوند.

 

10 موبایل را جدی بگیرید

امروزه اکثر افراد از موبایل یا تبلت، برای چک کردن ایمیل خود استفاده می‌کنند. ایمیل را به‌شکلی طراحی کنید که در تمام وسیله‌ها و شرکت‌های ارائه ایمیل (مانند یاهو و گوگل) به وضوح نمایش داده شود و لازم نباشد گیرنده‌ی ایمیل، صفحه‌ی خود را کوچک یا بزرگ کند.

 

11 پایش و اصلاح کنید

با توجه به بازخوردهایی که از مخاطبان خود می‌گیرید، نظرسنجی‌هایی که انجام می‌دهید، مطالعاتی که می‌کنید و  آمارهایی که نرم‌افزار ارسال ایمیل از تعداد ایمیل‌های باز شده یا کلیک شده ارائه می‌دهد می‌توانند برای بهتر شدن این مهم کمک کنند.

 

منبع: مقاله‌ی بهنام اسلمی در روزنامه‌ی دنیای اقتصاد

بهنام اسلمی

بنیان‌گذار شرکت همورا و مدیرعامل کنونی این شرکت است.
از سال ۱۳۸۰ برنامه‌نویسی را شروع و به تحول و توسعه سازمانی علاقه دارد. (رزومه رسمی)

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت همورا مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

مطالب بر اساس تگ‌ها
مطالب برگزیده
ملاقات با گیلگمش در کوچه‌های تهران
«از کوره‌راه تا شاه‌راه» شعار نشریه‎ای در حوزه‌ی گردشگری است که چه در ظاهر و چه در محتوا در پی تحقق رویاهایی هستند که دنیای سفر و گردشگری عمیقا به آن نیازمند است. در یک صبح تابستانی مهمان دفتر نشریه...
اطلاعات بیشتر
برگزاری بازارچه خیریه به نفع حیوانات بی‌سرپرست
چطور می‌تونیم به حیوانات بی‌سرپرست کمک کنیم؟ به غیر از نگهداری حیوانات آیا راه‌های دیگه‌ای برای حمایت اونها هست؟ شاید این سوال‌هایی باشه که برای خیلی‌ها پیش اومده!
اطلاعات بیشتر
بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
گر به صد منزل فراق افتد میان ما و دوست/ همچنانش در میان جان شیرین منزلست (سعدی)